varför tar inte batterierna slut i den gammla köksradion?
Re: varför tar inte batterierna slut i den gammla köksradion
Iofs, men jag skulle nog satsa på stora alkaliska batterier samt effektiv radiomottagare.
När det gäller audio är det lätt att glömma bort hur mycket några watt kan låta med rätt högtalare. Effektförstärkaren i en gammal radio har säkerligen ganska dålig verkningsgrad men desto viktigare är att de klipper mjukt vilket komprimerar signalen och då ökar effektivvärdet gentemot toppvärdet.
Något som är roligt idag är att det pratas strömsnålare kretsar men i de verkliga applikationerna finns det mycket gammal teknik som fortfarande är överlägset med tanke på diskussionen ovan
.
Något som är roligt idag är att det pratas strömsnålare kretsar men i de verkliga applikationerna finns det mycket gammal teknik som fortfarande är överlägset med tanke på diskussionen ovan

Ett litet sidospår..
För 13 år sedan så var jag och min dåvarande flickvän inne i en klockaffär som höll på att lägga ner och reade ut allt dom hade, jag hittade en skitcool klocka, ett digitalur helt i rostfritt stål (utom displayglaset), vattentät till 200m och det coola var att displayen var en spegel med gröna siffror, jag var ju bara tvungen att köpa den trots att tanten i affären berättade att dom hade tagit in tre sådana (i olika displayfärger) på prov från japan, och att instruktionsboken var på japanska.
Jag använde denan i typ 8 år, med larm och belysningen ibland på natten, sen slutade jag använda klocka och la den i en låda, nu i flytten för ett år sen så hittade jag den, den visade fortfarande rätt tid.
Wtf, 12 år minst på samma batteri..
För 13 år sedan så var jag och min dåvarande flickvän inne i en klockaffär som höll på att lägga ner och reade ut allt dom hade, jag hittade en skitcool klocka, ett digitalur helt i rostfritt stål (utom displayglaset), vattentät till 200m och det coola var att displayen var en spegel med gröna siffror, jag var ju bara tvungen att köpa den trots att tanten i affären berättade att dom hade tagit in tre sådana (i olika displayfärger) på prov från japan, och att instruktionsboken var på japanska.
Jag använde denan i typ 8 år, med larm och belysningen ibland på natten, sen slutade jag använda klocka och la den i en låda, nu i flytten för ett år sen så hittade jag den, den visade fortfarande rätt tid.
Wtf, 12 år minst på samma batteri..
Allt handlar om volymerblueint skrev:Borde finnas någon kinesverkstad som kan fixa det? man kan ju specialbeställa annat plastmaterial per ritning.
hp gjorde sin hp15C Limited i 10000 exemplar förra året och sedan är man nöjd med det för en ganska lång tid framöver. (var jag förstått så är dessa slutsålda nu mer eller mindre trots en ganska hög prissättning i jämförelse med många andra räknare 'på samma nivå', även om det här är svårt att säga vad samma nivå menas då tex. värdet av komplex stöd hittas först i grafiska räknare på high-endsidan - men dessa är inte lika liten som hp15c och hp15C har långt ifrån alla funktioner som finns på high-endräknarna...
(nu pratar vi inte om den sk. komplexa stödet som casio och citizen har i vissa modeller - där måste man gå över till en speciell mode (av någon anledning är casio och citizen så lika att man tror att det är samma prom i räknaren) där allt annat slutar att fungera där tex. lagringsregister inte att fungerar för mellanvärden, inga trigometriska eller log/exp-funktioner fungerar eller roten ur, utan endast för +-/*, de är komplett värdelösa för att kunna användas praktiskt och tex. att kunna göra roten ur ett komplext tal är essentiellt om man jobbar med tex. transmissionsteori )
tack för alla kommentarer.
trodde inte att jag skulle få så här intressanta svar.
trodde inte att jag skulle få så här intressanta svar.
psynoise skrev:När det gäller audio är det lätt att glömma bort hur mycket några watt kan låta med rätt högtalare. Effektförstärkaren i en gammal radio har säkerligen ganska dålig verkningsgrad men desto viktigare är att de klipper mjukt vilket komprimerar signalen och då ökar effektivvärdet gentemot toppvärdet.
Något som är roligt idag är att det pratas strömsnålare kretsar men i de verkliga applikationerna finns det mycket gammal teknik som fortfarande är överlägset med tanke på diskussionen ovan.
Verkningsgraden på klass AB förstärkarna lär inte ha ändrat sig speciellt mycket under åren (typ 70% vid stor utstyrning) , och en transistorradioförstärkare kanske ligger max på 2 Watt, det som är däremot viktigt här är att tomgångsströmmen i förstärkaren hålls väldigt lågt när man spelar på lägre nivåer och att få en snygg övergång från klass A-drift vid väldigt låg ström (kanske någon enstaka mA) till klass AB-drift utan för mycket övergångsdistorsion ställde krav på konstruktörerna.
En av orsakerna till att det är svårt att göra långlivad och högjudd boombox för stranden baserad på bilstereo, batterier och bilhögtalare - inget av detta är optimerad för låg strömförbrukning ens när man kör på låg nivå.
Sedan har vi den andra faktorn - högtalaren, en transistorradio låtsas inte ens försöka köra djup bas i sina högtalare och när man inte har det kravet så är det lättare att göra bredbandiga högtalare med bättre verkningsrad (ofta var det väldigt tunna papp-kons högtalare med låg vikt och därmed inte så mycket reaktiv last att pumpa - vilket spar mycket ström från slutsteget) - är högtalaren 10 dB effektivare än en typisk bilstereohögtalare så är effektbehovet 1/10-del från batteriet för samma ljudnivå.
Vilka förstärkarkategorier är strömsnåla vid låga nivåer och har hela spektrat?
Handlar väl främst om vilken tomgångsström som används genom transistorerna som xxargs beskrev. Tomgångsström kallas även för viloström och definierar vilken arbetspunkt en transistor ska arbeta runt. Dock kan även nyare tekniker som klass-D med påstod bra verkningsgrad jämfört med toppeffekt vara ganska strömkrävande i vila.