Behöver jag ett oscilloscop eller räcker KiCad?
Re: Behöver jag ett oscilloscop eller räcker KiCad?
Jag tror jag får skaffa multisim. Jag har tillgång till fri lisens på mitt universitet.
Scopet och tongenerator får jag kanske köpa senare.
Scopet och tongenerator får jag kanske köpa senare.
Varför fråga och få svar för att sedan göra precis tvärt emot de svaren du fått. Går du dessutom på universitet tror jag inte du behöver traggla igenom alla uppgifter i boken Praktisk analog elektronik. Börja med en bok i kretsanalys istället så kommer säkerligen många frågor att klarna. Precis som många medlemmar här på forumet gäller det vara envis och uthärdlig för att kunna lära sig svåra ämnen bra. Det bästa jag vet är att stänga in mig med en bra bok och suga åt sig kunskaper, stör sambon är det bara att påstå att man pluggar, svårare än så behöver det inte vara.
Jag vet att man ska vara envis, men man ska inte göra sig fattig heller.
Ett tag när jag studerande ägde jag fyra oscilloskop, men ingen TV eller laptop, då jag klarade mig bra utan dessa men oscilloskop är och var nödvändigt för mitt elektronikintresse. Som alltid gäller det bara att prioritera, ditt Multisim kommer aldrig ersätta ett oscilloskop.
Det är fel, möjligtvis simulerar Mutlisim ett oscilloskop, vilket i och för sig kommer ge dig någonslags erfarenhet men långt ifrån samma kunskaper som riktigt oscilloskop och kretsar hade givit.
Hur mycket tycker du att man ska ge för ett scop och en tongenerator?
Boken beskriver ett datablad om komponenter. Jag har inte lust att köpa in massa komponenter igen. Jag har massvis men kanske inte rätt modell av komponent.
Boken beskriver ett datablad om komponenter. Jag har inte lust att köpa in massa komponenter igen. Jag har massvis men kanske inte rätt modell av komponent.
Ett oscilloskop borde du kunna hitta från ca 500 kr eller lägre med lite tur. Om du måste ha en tongenerator kan du alltid ta en vanlig PC som borde fungera hyggligt upp till 20 kHz. Men jag misstänker att du tänker följa uppgifterna till pricka vilket är långt ifrån ett måste. När jag läste boken skummade jag bara genom uppgifterna i huvudet och gjorde lite tester med den utrustningen jag redan hade. Ett förslag är att bygga någon enkel krets från en bok och sedan mäta på kretsen för att kontrollera.
Helst vill jag följa uppgifterna till punkt och pricka då det är inte så jätte mycket man lär sig i boken. Det är bara grundligt och då tycker jag det är värt att studera seriöst.psynoise skrev:Ett oscilloskop borde du kunna hitta från ca 500 kr eller lägre med lite tur. Om du måste ha en tongenerator kan du alltid ta en vanlig PC som borde fungera hyggligt upp till 20 kHz. Men jag misstänker att du tänker följa uppgifterna till pricka vilket är långt ifrån ett måste. När jag läste boken skummade jag bara genom uppgifterna i huvudet och gjorde lite tester med den utrustningen jag redan hade. Ett förslag är att bygga någon enkel krets från en bok och sedan mäta på kretsen för att kontrollera.
Angående om databladet. Måste jag använda exakt alla komponenter som är uppräknade eller kan jag istället använda 2kohm 1/4 w om det står att jag ska använda 2kohm 2 w motstånd?
Det är ju precis sådana saker du behöver lära dig att räkna ut.Al_Bundy skrev:Angående om databladet. Måste jag använda exakt alla komponenter som är uppräknade eller kan jag istället använda 2kohm 1/4 w om det står att jag ska använda 2kohm 2 w motstånd?
Att bara följa givna exempel gör dig inte mycket klokare, däremot genom att sätta sig in i kretsens funktion och kunna beräkna spänningar och strömmar och dämed associerade dimensioneringar av t.ex. ett motstånd får du kunskap.
För att göra det behöver du egentligen ingenting mer än ditt eget engagemang, bra litteratur och tillräckligt med tid. Sen är det givetvis bra att ha en OK multimeter och kanske ett oscilloskop för att bygga, mäta och verifiera kretsarna, men det är steg två.
Om du går på ett universitet borde du ju väl kunna använda deras oscilloskop och annan utrustning?
Jag tycker simulering i spice är ett kanonbra sätt
att testa idéer och se hur kopplingar och komponenter
fungerar. Det ger en grund till ett schema att utgå ifrån
då man börjar labba på kopplingsdäcket.
att testa idéer och se hur kopplingar och komponenter
fungerar. Det ger en grund till ett schema att utgå ifrån
då man börjar labba på kopplingsdäcket.
Jo visst är det så. Men jag kommer bara se ut så här dåcarpelux skrev:Det är ju precis sådana saker du behöver lära dig att räkna ut.Al_Bundy skrev:Angående om databladet. Måste jag använda exakt alla komponenter som är uppräknade eller kan jag istället använda 2kohm 1/4 w om det står att jag ska använda 2kohm 2 w motstånd?
Att bara följa givna exempel gör dig inte mycket klokare, däremot genom att sätta sig in i kretsens funktion och kunna beräkna spänningar och strömmar och dämed associerade dimensioneringar av t.ex. ett motstånd får du kunskap.
För att göra det behöver du egentligen ingenting mer än ditt eget engagemang, bra litteratur och tillräckligt med tid. Sen är det givetvis bra att ha en OK multimeter och kanske ett oscilloskop för att bygga, mäta och verifiera kretsarna, men det är steg två.

Tänkte först gå igenom hela boken och efter det så borde man kunna klara sig själv.
Jag ska lägga upp 5 bilder på komponentlistan.

Är det något som jag definitivt MÅSTE köpa in för att kunna lösa uppgifterna i boken?
Det är därför jag hela tiden lutar mig mot miltisum istället för ett oscilloskop.
Observera att ena fotografiet visar att boken antar att du har grundläggande kunskaper inom lik- och växelspänningslära. Följaktligen borde sådana kunskaper inkludera att du själv kan svara på flera av dina frågor. Eventuellt kan någon grundläggande bok inom kretsanalys eller lik- och växelspänningslära vara något att bita i först.