Hur fungerar Arduini ISP?
Re: Hur fungerar Arduini ISP?
Så jag kan göra exakt lika mycket om jag använder Arduino IDE för att programmera uC som att använda Atmel's AVRstudio för att programmera uC?
Ungefär som att kalla Arduino IDE för C++ och Atmel AVRstudio för C? Alltså man kan göra exakt lika mycket med dessa, men med C++ så slipper man skapa egna klass-filer som man måste göra i C om man vill köra t.ex objekthanterat programmering.
Jag har 3 stycken Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit uC. Alltså kan jag programmera dessa med Arduino IDE. Har även Mega 2560 (inte Rev3).
Så allt hänger på om Arduino IDE:n har stöd för den mikroprocessorn man ska programmera. Om Arduino IDE:n har stöd...då är det fritt fram att kunna göra lika mycket som AVRstudio.
Ungefär som att kalla Arduino IDE för C++ och Atmel AVRstudio för C? Alltså man kan göra exakt lika mycket med dessa, men med C++ så slipper man skapa egna klass-filer som man måste göra i C om man vill köra t.ex objekthanterat programmering.
Jag har 3 stycken Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit uC. Alltså kan jag programmera dessa med Arduino IDE. Har även Mega 2560 (inte Rev3).
Så allt hänger på om Arduino IDE:n har stöd för den mikroprocessorn man ska programmera. Om Arduino IDE:n har stöd...då är det fritt fram att kunna göra lika mycket som AVRstudio.
> Så jag kan göra exakt lika mycket om jag använder Arduino IDE för att programmera uC som att använda Atmel's AVRstudio för att programmera uC?
Du kan göra det som en Arduino kan göra.
Det kanske inte är riktigt lika mycket som en "ren" AVR miljö, men det är OK för många.
> Jag har 3 stycken Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit uC. Alltså kan jag programmera dessa med Arduino IDE.
Om du kör Arduino IDE så är det för att du använder Arduino.
Om du har "lösa" processorer (alltså ingen Arduino) så är det en helt annan sak...
> Så allt hänger på om Arduino IDE:n har stöd för den mikroprocessorn man ska programmera.
Arduino IDE'n har stöd för Arduinos. Inget annat. I princip.
Du kan göra det som en Arduino kan göra.
Det kanske inte är riktigt lika mycket som en "ren" AVR miljö, men det är OK för många.
> Jag har 3 stycken Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit uC. Alltså kan jag programmera dessa med Arduino IDE.
Om du kör Arduino IDE så är det för att du använder Arduino.
Om du har "lösa" processorer (alltså ingen Arduino) så är det en helt annan sak...
> Så allt hänger på om Arduino IDE:n har stöd för den mikroprocessorn man ska programmera.
Arduino IDE'n har stöd för Arduinos. Inget annat. I princip.
Är dessa 3 Atmel ATMEGA8-16PU lösa chip så måste du köra med någon form av ISP för att flasha in programmet. Jag tror du blandar ihop konceptet Arduino med den processor som används som "motor" i Arduino.Al_Bundy skrev:Jag har 3 stycken Atmel ATMEGA8-16PU AVR 8-bit uC. Alltså kan jag programmera dessa med Arduino IDE. Har även Mega 2560 (inte Rev3).
För de microcontrollers du nämner ovan så kan du göra samma sak, fast du kanske inte har lika många färdiga programbibliotek för AVR studio. Dessutom om du har lösa chip måste du som sagt köra ISP för att flasha programmet till uC och montera den på experimentplatta/kort med grundläggande kringkomponenter för att köra den.Al_Bundy skrev:Så allt hänger på om Arduino IDE:n har stöd för den mikroprocessorn man ska programmera. Om Arduino IDE:n har stöd...då är det fritt fram att kunna göra lika mycket som AVRstudio.
Arduino miljön är ju gjord för att vara enkel om man använder hela konceptet. Skall du iaf "bryta reglerna" och bygga helt egen hårdvara, egna mjukvarulösningar som inte följer "arduino standard" och strunta i shields så är ju meningen med att använda Arduino miljön inte lika stor. I så fall kan du lika gärna köra AVR studio och flasha med ISP.
Tror inte Arduino IDE i sig stödjer fler uC än Atmega. Testa båda miljöerna själv och se vad du kommer fram till. Smaken är ju som baken.
Jag ska bara styra mekaniska rörelser t.ex motorer, givare, relä, sensorer, mikroner, knappar osv.
Det mest avancerade jag kan tänkas göra är ett styrsystem.
Det mest avancerade jag kan tänkas göra är ett styrsystem.
Det är lite OT, men du har missförstått skillnaden mellan C och C++, C++ är på intet sätt C med "färdiga klasser". C++ är ett objektorienterat språk, C är det inte. Dvs du använder inte klasser öht i C, finns inget stöd för det. Och programmerar du i C++ får du definitivt vara beredd att skapa dina egna klasser. Så jämförelsen fungerar inte speciellt bra.Al_Bundy skrev:Alltså man kan göra exakt lika mycket med dessa, men med C++ så slipper man skapa egna klass-filer som man måste göra i C om man vill köra t.ex objekthanterat programmering.
En annan grej jag har tänkt på är att jag har sett dig skriva att du vill/ska styra ventiler och dylikt. Det låter som industriell automation, är det tanken eller ska det bara vara som hobby? För ute i verkligheten sitter det knappast automationstekniker och löder ihop sina egna styr-mojänger, man använder färdiga "moduler" avsedda för ändamålet, eftersom det är på tok för dyrt att utveckla från grunden varje gång nåt ska styras.
Om du vill bygga själv för att lära dig principerna för hur olika prylar funkar är det dock stor

"Gemene automationstekniker" vet nog inte speciellt mycket om vad som händer rent elektroniskt, och det är väl egentligen inte kunskap som behövs. Men å andra sidan så är all kunskap bra kunskap

Man kan köra objekrhanterad programmering med C. C++ skapades ut C.
Jag utbildar mig till konstruktör. Därför är elektronik bra för mig att kunna än fast jag inriktar mig mot maskinteknik. Jag tänker inte bli guru som sodjan men kunna tillämpa/skapa styrenheter är jag ute efter.
Jag utbildar mig till konstruktör. Därför är elektronik bra för mig att kunna än fast jag inriktar mig mot maskinteknik. Jag tänker inte bli guru som sodjan men kunna tillämpa/skapa styrenheter är jag ute efter.
> men kunna tillämpa/skapa styrenheter är jag ute efter.
När det gäller den professionell sidan så får du söka jobb hos
Siemens, Hitachi eller någon av alla andra tillverkarna av PLC'er.
Att *själv* göra samma sak som dessa för kommersiell användning
är totalt dödfött. Om man inte har en väldigt ny idé att realisera...
När det gäller den professionell sidan så får du söka jobb hos
Siemens, Hitachi eller någon av alla andra tillverkarna av PLC'er.
Att *själv* göra samma sak som dessa för kommersiell användning
är totalt dödfött. Om man inte har en väldigt ny idé att realisera...
Jag hade mer tänkt att exempelvis ersätta styrboxen på en gammal bli med arduino. Inget jag tänker göra idag eller om ett år direkt.
Typ sådan teknik gillar jag.
Typ sådan teknik gillar jag.
Det är det väl ingen som protesterat mot heller. Det som sades var att C inte är ett objektorienterat språk, vilket det inte är. Att det sedan går att skriva objektorienterat i vilket språk som helst, det är en helt annan sak. Fast det blir ju naturligtvis enklare om man gör det i ett språk som har stöd för det i grunden.Al_Bundy skrev:Man kan köra objekrhanterad programmering med C. C++ skapades ut C.
Hej!
Som flera har skrivit är "Arduino ISP" ett program som förvandlar ett "Arduino kort" (eller lös krets) till en ISP-programmerare.
Du använder en programmerare antingen för att lägga in en bootloader (Burn bootloader i Arduino IDE) eller ladda upp ett program utan att ha en bootloader (Upload using programmer i Arduino IDE).
Har du en bootloader på din AVR-krets kan du ladda upp mjukvara seriellt via kretsens UART.
Bootloadern tar lite plats 500B (äldre bootloaders tog mer utrymme).
Dom flesta Atmega och Attiny kretsarna stöds i Arduino.
Du kan alltså köpa en AVR-krets för 1$, löda dit den (+några få komponenter) på ett experiment kort.
Lägga på bootloadern via Arduino ISP så har du en "Arduino klon" som går att programmera med en billig USB/Seriell adapter för 2$.
ardunio.cc/forum är en bra sidan för att hitta information kring Arduino.
Det är inget som hindrar dig från att skriva ren C kod i Arduino IDE, gillar du objektorientering kan du skriva C++ kod (tror det inte är fullt C++ stöd men kan ha fel).
Arduino biblioteken är trevliga för att snabbt komma igång och testa kringutrusting (One wire, SD-kort, sensor m.m.).
En del bibliotek kan kännas onödiga (och slöa), då är det bara att skippa dom och skriv egen "standard AVR" kod.
Som utvecklingsverktyg är Arduino IDE riktigt dåligt. Dock helt ok för små program.
Jag använder det själv men det beror på att jag började med Arduino och har vant mig vid eländet.
Testade förra året att installera AVR Studio (vilket verkar vara en version av Microsoft Visual Studio) och la till stöd för Arduino biblioteken, hann inte testa så mycket innan jag bytte dator och där med har jag inte orkat installera det igen.
Som flera har skrivit är "Arduino ISP" ett program som förvandlar ett "Arduino kort" (eller lös krets) till en ISP-programmerare.
Du använder en programmerare antingen för att lägga in en bootloader (Burn bootloader i Arduino IDE) eller ladda upp ett program utan att ha en bootloader (Upload using programmer i Arduino IDE).
Har du en bootloader på din AVR-krets kan du ladda upp mjukvara seriellt via kretsens UART.
Bootloadern tar lite plats 500B (äldre bootloaders tog mer utrymme).
Dom flesta Atmega och Attiny kretsarna stöds i Arduino.
Du kan alltså köpa en AVR-krets för 1$, löda dit den (+några få komponenter) på ett experiment kort.
Lägga på bootloadern via Arduino ISP så har du en "Arduino klon" som går att programmera med en billig USB/Seriell adapter för 2$.
ardunio.cc/forum är en bra sidan för att hitta information kring Arduino.
Det är inget som hindrar dig från att skriva ren C kod i Arduino IDE, gillar du objektorientering kan du skriva C++ kod (tror det inte är fullt C++ stöd men kan ha fel).
Arduino biblioteken är trevliga för att snabbt komma igång och testa kringutrusting (One wire, SD-kort, sensor m.m.).
En del bibliotek kan kännas onödiga (och slöa), då är det bara att skippa dom och skriv egen "standard AVR" kod.
Som utvecklingsverktyg är Arduino IDE riktigt dåligt. Dock helt ok för små program.
Jag använder det själv men det beror på att jag började med Arduino och har vant mig vid eländet.
Testade förra året att installera AVR Studio (vilket verkar vara en version av Microsoft Visual Studio) och la till stöd för Arduino biblioteken, hann inte testa så mycket innan jag bytte dator och där med har jag inte orkat installera det igen.
"Vad är det som är så dåligt med arduino?"
Observera att jag pratar om "Arduino IDE", dvs editorn som installeras.
Den är väldigt enkel, ungefär som att skriva kod i Notepad.
Arduino som platform är väldigt bra om man inte har någon erfarenhet av mikrokontrollers.
Jag själv hade ingen som helst erfarenhet av elektronik när jag började med "Arduino". Jag hade kollat på Atmels utvecklingsverktyg men steget dig kändes lite stort.
Köpte mig ett Arduino UNO kort och en bok om elektronik och valde som första projekt att läsa av min elmätare och ackumulatortankar.
Jag kunde visserligen programmera en del men hade troligen aldrig klarat av uppgiften utan alla bibliotek som finns i Arduino.
Ganska omgående insåg jag att man inte kan gå och betala flera hundra kronor för ett "Arduino kort" som består av några billiga standard komponenter.
Sedan dess har jag lagt ner en hel del tid på mitt nya intresse och gjort massor av roliga projekt.
Bara för att du börjar använda Arduino IDE är det inget som stoppar dig i framtiden att byta utvecklingsverktyg.
Jag tycker att du ska gå in på arduino.cc/forum och se vilken underbar och hjälpsam "community" platformen har. Det är kanske den största anledningen att använda Arduino.
Observera att jag pratar om "Arduino IDE", dvs editorn som installeras.
Den är väldigt enkel, ungefär som att skriva kod i Notepad.
Arduino som platform är väldigt bra om man inte har någon erfarenhet av mikrokontrollers.
Jag själv hade ingen som helst erfarenhet av elektronik när jag började med "Arduino". Jag hade kollat på Atmels utvecklingsverktyg men steget dig kändes lite stort.
Köpte mig ett Arduino UNO kort och en bok om elektronik och valde som första projekt att läsa av min elmätare och ackumulatortankar.
Jag kunde visserligen programmera en del men hade troligen aldrig klarat av uppgiften utan alla bibliotek som finns i Arduino.
Ganska omgående insåg jag att man inte kan gå och betala flera hundra kronor för ett "Arduino kort" som består av några billiga standard komponenter.
Sedan dess har jag lagt ner en hel del tid på mitt nya intresse och gjort massor av roliga projekt.
Bara för att du börjar använda Arduino IDE är det inget som stoppar dig i framtiden att byta utvecklingsverktyg.
Jag tycker att du ska gå in på arduino.cc/forum och se vilken underbar och hjälpsam "community" platformen har. Det är kanske den största anledningen att använda Arduino.
Kan ju bara som kuriosa berätta om min sparsamma erfarenhet av att skriva kod för AVR:)
Jag var aldrig i närheten av den fysiskt. Det var nåt utvecklingskort med lite lysdioder och grejer som nån i ABC-klubben hade kopplat till en burk och satt upp en webcam mot. Jag loggade alltså in med ssh på den burken och kompilerade med avrgcc och laddade in i kortet (minns inte vad man körde för det) och såg sen via webcam om jag lyckats får lysdioderna att blinka.
Blev inte några direkt avancerade program, jag ville mest lära mig hur verktygskedjan fungerade så att säga. Och jämföra kompilerad C med assembler (skrev samma program i både C och assembler och jämförde och försökte justera så att den färdiga koden blev så lik som möjligt).
Jag var aldrig i närheten av den fysiskt. Det var nåt utvecklingskort med lite lysdioder och grejer som nån i ABC-klubben hade kopplat till en burk och satt upp en webcam mot. Jag loggade alltså in med ssh på den burken och kompilerade med avrgcc och laddade in i kortet (minns inte vad man körde för det) och såg sen via webcam om jag lyckats får lysdioderna att blinka.
Blev inte några direkt avancerade program, jag ville mest lära mig hur verktygskedjan fungerade så att säga. Och jämföra kompilerad C med assembler (skrev samma program i både C och assembler och jämförde och försökte justera så att den färdiga koden blev så lik som möjligt).
Första träffen på "Arduino Eclipse" i Google:
http://playground.arduino.cc/Code/Eclipse.
Det var väl inte så svårt?
http://playground.arduino.cc/Code/Eclipse.
Det var väl inte så svårt?