Arduino thermostat och fukt av läsning
Re: Arduino thermostat och fukt av läsning
Tänk på att sensorn är grymt trög på att uppdatera mätvärdena. Tar ca 2 sekunder mellan dess interna uppdateringar.
Utläsningen av mätvärden är också en långdragen historia. Bitbangande bibliotek som använder delay är allt jag hittat, och man lägger inte gärna en temperaturavläsning på det viset i en interruptrutin.
Utläsningen av mätvärden är också en långdragen historia. Bitbangande bibliotek som använder delay är allt jag hittat, och man lägger inte gärna en temperaturavläsning på det viset i en interruptrutin.
-
Enligt databladet ska utläsningen startas med en (minst) 500µs nolla.
Sedan kommer startsignalen, en nolla på 80µs som övergår till en ett under 80µs.
Därnäst följer det 8 bytes. varje byte börjar med en 50µs nolla och sedan en 28µs etta om värdet är noll eller en 70µs etta om det är en etta.
Worst case är alltså: 500µs + 80µs + 80µs + 32 * (50µs + 70µs) = 4500µs = 4,5ms. Säg 5ms med en rejäl startpuls.
Knappast "Utläsningen av mätvärden är också en långdragen historia".
Men sant är att man inte bör göra det i en interruptrutin men det är inget problem att ha en timer-interrupt som håller koll på tiden och som flaggar att det är dags att göra en mätning. Det bör göras med intervaller på mer än 1,7s och jag tror att det är för att sensorn inte ska värmas upp i onödan av den egna strömförbrukning.
Sedan kommer startsignalen, en nolla på 80µs som övergår till en ett under 80µs.
Därnäst följer det 8 bytes. varje byte börjar med en 50µs nolla och sedan en 28µs etta om värdet är noll eller en 70µs etta om det är en etta.
Worst case är alltså: 500µs + 80µs + 80µs + 32 * (50µs + 70µs) = 4500µs = 4,5ms. Säg 5ms med en rejäl startpuls.
Knappast "Utläsningen av mätvärden är också en långdragen historia".
Men sant är att man inte bör göra det i en interruptrutin men det är inget problem att ha en timer-interrupt som håller koll på tiden och som flaggar att det är dags att göra en mätning. Det bör göras med intervaller på mer än 1,7s och jag tror att det är för att sensorn inte ska värmas upp i onödan av den egna strömförbrukning.
Nu var det väl inte data-interfacet som sådant som Wedge
syftade på, utan sensorns interna hantering D.v.s att även om
det gå snabbt att läsa ut ett värde, så är det inte aktuellt.
syftade på, utan sensorns interna hantering D.v.s att även om
det gå snabbt att läsa ut ett värde, så är det inte aktuellt.
-
vad ska man använda för temp givare då?
fukten är inte lika noga så den kan nog vara långsam.
jag tänkte värma en liten uppvärm vatten skål för att reglera luftfuktigheten jag vet inte vilken effekt man behöver men 10w kanske har vi nått för slag på värmare jag fundera på att ta kanthaltråd och linda runt en glas stav eller liknande och lägga i vattnet eller har ni någon bättre ide?
fukten är inte lika noga så den kan nog vara långsam.
jag tänkte värma en liten uppvärm vatten skål för att reglera luftfuktigheten jag vet inte vilken effekt man behöver men 10w kanske har vi nått för slag på värmare jag fundera på att ta kanthaltråd och linda runt en glas stav eller liknande och lägga i vattnet eller har ni någon bättre ide?
Databladet jag hittar säger minst 1-10 ms startbit, hur man nu ska tolka det...! Och så är det en checksumma som ska läsas också, så 40 databitar, inte 32.
Drivrutinen som Sparkfun gjort använder 20 ms startbit, och inkluderar även en 250 ms delay med databiten driven hög före startbiten. Plus att den är ruttet skriven eftersom den gör TVÅ läsningar om man efterfrågar både temperatur och luftfuktighet. Inte konstigt att den kändes seg!
Den har... ehm... förbättringspotential.
Men sensorn omvandlar ändå bara fram nya mätvärden med 2-sekundersintervaller.
Drivrutinen som Sparkfun gjort använder 20 ms startbit, och inkluderar även en 250 ms delay med databiten driven hög före startbiten. Plus att den är ruttet skriven eftersom den gör TVÅ läsningar om man efterfrågar både temperatur och luftfuktighet. Inte konstigt att den kändes seg!

Den har... ehm... förbättringspotential.
Men sensorn omvandlar ändå bara fram nya mätvärden med 2-sekundersintervaller.
> vad ska man använda för temp givare då?
Alla tempgivare kommer att ha en egen termisk tröghet,
så om det interna värdet har en 2 sek fördröjning så är det
nog ganska OK i alla fall, få tempgivare är snabbare än så.
Speciellt i luft tar det lite längre tid för en givare att
anpassa sig till den omgivande temperaturen.
Att själva interfacet är snabbare än så är ju bara bra, det gör
att annan hantering inte stoppas i onödan av avläsningen.
Alla tempgivare kommer att ha en egen termisk tröghet,
så om det interna värdet har en 2 sek fördröjning så är det
nog ganska OK i alla fall, få tempgivare är snabbare än så.
Speciellt i luft tar det lite längre tid för en givare att
anpassa sig till den omgivande temperaturen.
Att själva interfacet är snabbare än så är ju bara bra, det gör
att annan hantering inte stoppas i onödan av avläsningen.
-
okej.
angående "doppvärmaren" då tror ni på kanthaltråd?
finns ju även de där elementen till 12v kylboxar.
men de har ju en kylande sida som borde göra att man sänker ungefär lika mycket luft fuktighet.
går det bra med kanthaltråd typ D när det ska vara i vatten.
jag antar att vattnet kyler så pass att den inte brinner av .
men om man skulle råka koka torrt kanske den typ som kan hänga fritt är att föredra.
eller finns det för slag på nått annat som element........................
angående "doppvärmaren" då tror ni på kanthaltråd?
finns ju även de där elementen till 12v kylboxar.
men de har ju en kylande sida som borde göra att man sänker ungefär lika mycket luft fuktighet.
går det bra med kanthaltråd typ D när det ska vara i vatten.
jag antar att vattnet kyler så pass att den inte brinner av .
men om man skulle råka koka torrt kanske den typ som kan hänga fritt är att föredra.
eller finns det för slag på nått annat som element........................
Senast redigerad av trissan1820 4 juni 2013, 01:15:18, redigerad totalt 2 gånger.
Till höger om "M" knappen finns det två knappar med skiljetecken. De kan göra texten lite mer lättläst om de används på rätt sätt.
Vad var frågan?
Vad var frågan?
För att värma vattnet är det viktigt att värmeelementet inte är i direkt kontakt med vattnet som t.ex. tråden i vattnet. Det ger en frätning som mycket snabbt får tråden att försvinna. Men det finns ju akvarievärmare som exempel, det finns film med värmeelement att klistra på t.ex. en rostfri skål och andra lösningar.
Det kan vara så enkelt som motstånd med fastskruvning på en metallyta eller en "lätt ombyggd" vattenkokare...
Och att avläsa temperatur och fukt med intervall av t.ex. 2 sekunder är knappast ett problem - om inte värmeelementet är gravt överdimensionerat så att temperaturen skenar iväg på de två sekunder. Det viktiga är att regleringen kan hantera det hela utan att självsvänga och det är jag ganska säker på kan ske.
Sedan kan jag tänka mig en mycket enkel krets som medger att man kan använda en UART i SPI-läge för avläsningen. Detta vill lösa alla delay-grejer osv. Tar man en 1-shot timer som triggas av stigande flank och ställer tiden till kanske 50µs, då kan den ge klock-pulserna till SPI-funktionen. Datan hämtas från 1-wire signalen och inverteras, antingen i hårdvaran (en N-MOSFET transistor och ett motstånd) eller i mjukvaran.
Men det är inget större problem i det hela, det är nog det fysiska med värme, fukt och sensorplacering som är värst.
Det kan vara så enkelt som motstånd med fastskruvning på en metallyta eller en "lätt ombyggd" vattenkokare...
Och att avläsa temperatur och fukt med intervall av t.ex. 2 sekunder är knappast ett problem - om inte värmeelementet är gravt överdimensionerat så att temperaturen skenar iväg på de två sekunder. Det viktiga är att regleringen kan hantera det hela utan att självsvänga och det är jag ganska säker på kan ske.
Sedan kan jag tänka mig en mycket enkel krets som medger att man kan använda en UART i SPI-läge för avläsningen. Detta vill lösa alla delay-grejer osv. Tar man en 1-shot timer som triggas av stigande flank och ställer tiden till kanske 50µs, då kan den ge klock-pulserna till SPI-funktionen. Datan hämtas från 1-wire signalen och inverteras, antingen i hårdvaran (en N-MOSFET transistor och ett motstånd) eller i mjukvaran.
Men det är inget större problem i det hela, det är nog det fysiska med värme, fukt och sensorplacering som är värst.
-
jag tror man ska ha elementet i taket temp mätaren i överkant av äggen mitt i maskinen och en fläkt som blåser från taken mot golvet som blåser på givaren så är de flesta hemma byggda maskiner konstruerade.
akvarium värmarna är ganska stora jag hade tänkt mig ha en ganska liten skål för du borde det inte behövas lika hög effekt så inte vatten befuktningen till för för mycket värme till maskinen en del har bara 60w glödlampor så det är ganska liten energi som går åt för att hålla värmen i ägg maskinen
skulle det funka bra att använda ett Trådlindat motstånd 10 kΩ 10 W och koppla 12v dc till den
den har ju ett silikonöverdrag och sen ha krympslang med lim?
akvarium värmarna är ganska stora jag hade tänkt mig ha en ganska liten skål för du borde det inte behövas lika hög effekt så inte vatten befuktningen till för för mycket värme till maskinen en del har bara 60w glödlampor så det är ganska liten energi som går åt för att hålla värmen i ägg maskinen
skulle det funka bra att använda ett Trådlindat motstånd 10 kΩ 10 W och koppla 12v dc till den
den har ju ett silikonöverdrag och sen ha krympslang med lim?
12V över 10k blir 14 mW. Kommer inte att bli ljummet ens.
-
Om man tar ett 15 ohms motstånd då?
Jag har nog fel formel jag räknar med.
12v
10w
15 ohm
0.83A
Stämmer det?
Då borde den bli varm eller?
Och silicon höljet borde skydda mot korrosion
eddit har hittat en lösning