Fpga, var ska man börja?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jockwe

Re: Fpga, var ska man börja?

Inlägg av jockwe »

Humm, hittar inte särskilt mycket information om Altera EP910.. Om jag hade kunnat mer om dessa typer av kretsar hade jag kanske varit sugen på att försöka få igång en. Men just nu tror jag att ett färdigt kit skulle vara optimalt. Tack så mycket ändå!

Void: Vad har du gjort förnågot med papiljion då? Den verkar ju helt klart smidig till många saker men jag tycker det låter lite skrämmande att man kör den som en arduino kompatibel enhet. Det blir ju ingen "fpga" längre då?

// Jocke
void

Inlägg av void »

@jockwe: Man *måste* ju inte ladda en softprocessor, eller köra sketcher. Man kan naturligtvis använda ISE webpack och designa i VHDL/Veriog också. Har inte använt min till något "vettigt" ännu, bara lekt med den.
jockwe

Inlägg av jockwe »

Ah! Allright! Då verkar den ju ganska vettig att börja leka med. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Om du kan leva med en månads leveranstid så kan jag varmt rekommendera Ebay. Det finns jättemånga kinesiska företag som säljer developmentkits där för ett otroligt billigt pris.

Jag köpte ett CPLD utvecklingskort där alla i/o gick direkt till pinnar så man kan koppla på exakt vad man vill.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Välgjorda tutorials för nybörjare på Verilog och VHDL: http://www.referencedesigner.com/tutorials/index.php

Säljer en massa olika dev. boards: http://www.digilentinc.com/
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Tänkte dela med mig lite av mina (väldigt rudimentära) erfarenheter än så länge.

Jag är alltså hobbyist utan VHDL kunskap. Däremot har jag hållit på en hel del med digitalteknik och ville nu lära mig VHDL och FPGA.

Jag beställde ett sådant här kort:http://www.ebay.com/itm/140999021253 på EBAY. Detta kort monterade jag på en liten plåt tillsammans med lite olika I/O kort från http://www.wvshare.com. Waveshare säljer dem på EBAY. På EBAY fanns även JTAG programmeraren billigt. (Kina klon). Så här blev det:
Bild

Jag använder Xilinx Webpack under Windows i en Virtualbox på Macos. Fungerar ganska bra, fast lite långsamt. Dessutom är det var det initialt strul med JTAG programmeraren och Virtualbox. JTAG programmeren ändrar USB id när drivern laddar ned firmware i den.

Jag har utgått från denna tutorial som jag tycket var väldigt bra:
http://hamsterworks.co.nz/mediawiki/ind ... PGA_course

Att jag valde just det kortet berodde på att det var förhållandevis billigt och att det hade ett hyffsat stort SRAM inbyggt. (Skönt att slippa lägga tid på att bygga en SDRAM kontroller) https://dl.dropboxusercontent.com/u/969 ... 20_SCH.pdf. Waveshare har en hel rad roliga små moduler som man lätt kan koppla ihop. Jag valde att köpa moduler för USB-serieport, 7-segment display, knappsats, SD-kort, Ethernet PHY och VGA+PS2 keyboard.

Förutom att lära mig VHDL så tänkte jag mig att bygga någon liten CPU i den. Kanske en klon av den PDP11/04 som jag håller på med!

Som ni ser har jag inte kommit särskilt långt än. Så det är nog en stund kvar innan det blir någon PDP snurrandes i denna FPGA...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Ser ut att vara en bra tutorial!

Fungerar JTAG:en nu? Jag kör också WinDOS virtuellt i OSX och jag fick dra ner hastigheten på kommunikationen för att få Atmels debugger att fungera, men därefter fungerade det utan problem.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Krille Krokodil skrev:Ser ut att vara en bra tutorial!

Fungerar JTAG:en nu? Jag kör också WinDOS virtuellt i OSX och jag fick dra ner hastigheten på kommunikationen för att få Atmels debugger att fungera, men därefter fungerade det utan problem.
Ja, JTAG fungerar utan problem. Nedladdningen går på ett kick. Men jag har inte gjort så stora saker än ( om nu det påverkar nedladdningstiden ).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är supporten för att bygga egen programmerare men ändå använda ISE?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har också vart sugen på att testa. Men eftersom jag bor så nära golvet (bildligt talat) så undrar jag om jag inte ska prova en CPLD istället?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

blueint skrev:Hur är supporten för att bygga egen programmerare men ändå använda ISE?
Xilinx Platform Cable USB (om det är det du menar med programmerare) är ju en direkt klon av Xilinx original. Hade jag inte bara varit simpel hobby-kodare hade jag nog pröjsat de $199 som originalet kostar (jämfört med $35 för klonen). Men eftersom det är en ren klon så skulle jag tro att den kommer fortsätta att fungera utmärkt tillsammans med ISE. Det är klart att skulle jag få problem så kanske inte Xilinx ställer upp, men det finns ju Google.

När det gäller själva FPGA-kortet så är ju JTAG utgångarna dragna direkt från kontakten till chipet kortet gör ju ingenting speciellt där.

För övrigt tittade jag även på det här ganska billiga FPGA-kortet från Estland när jag letade:ebay.com/../XILINX-XC3S200-FPGA-module-FPGA-kit-Development-board-SPARTAN-3
Och jag har dessutom kollat i denna gratisbok: http://www.freerangefactory.org/dl/free_range_vhdl.pdf
adent skrev:Jag har också vart sugen på att testa. Men eftersom jag bor så nära golvet (bildligt talat) så undrar jag om jag inte ska prova en CPLD istället?
För länge sedan pillade jag med Intel 85C060 och 85C090 (Intel var second source på Altera chipen). Praktiska för amatörer eftersom de fanns i DIL sockel och gick att radera. I princip var dessa en avancerad PAL (eller GAL). Jag misstänker att dagens CPLD är en utveckling av dessa chip. Då tyckte jag de var lite begränsade. En FPGA ger ju nästan obegränsade möjligheter att routa signalerna på chipet. EP610 hade vissa pinnar som var förutbestämda som utgångar och ingångar.
Senast redigerad av blueint 5 december 2013, 14:33:24, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

De nya CPLD är i princip en low end FPGA med lite mer begränsat utrymme bara.
Funktionerna skiljer sig inte så fasligt mycket utöver att CPLD behåller programmet även vid spänningslöst tillstånd.

Istället för tusentals LE (logikceller) så har CPLD några hundra istället, vilket räcker gott vid ren logik men så fort man skall börja utföra beräkningar med dem så sinar det snabbt.

Men CPLD kan ju vara en bra inkörsport till hårdvarubeskrivning då man inte behöver ladda in programmet vid varje omstart.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det har ju börjat komma lite fpga med icke-flyktigt konfig-minne. Dock finns det väl fortfarande en del CPLD som är 5V toleranta som kanske förenklar det när man labbar mot andra 5V grejer.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Lattice FPGAer har ickeflycktiga minnen, väldigt smidigt! Och trevliga FPGAer dessutom.
Deras Mach XO2-familj är någon sorts blandning utav CPLD och FPGA.
ds77

Inlägg av ds77 »

@adent Vill du prova på CPLD så har jag ett kort med JTAG+ en lite större (och någorlunda modern) CPLD på som du kan få låna.

För ISE 13 och äldre så finns det den här drivrutinen: http://rmdir.de/~michael/xilinx/

Den ger möjlighet att använda parallellsportbaserade JTAG adaptrar bland annat..
Skriv svar