Solcell + liten vattenpump som skall klara 2m räknehjälp?
Re: Solcell + liten vattenpump som skall klara 2m räknehjälp
Spolarvätskepumpar är gjorde för fordonsbruk, högt tryck och ingen tanke på energiförbrukning.
Jag skulle kolla på akvariegrejer som är tystgående och energisnåla.
Jag skulle kolla på akvariegrejer som är tystgående och energisnåla.
Jag tycker mig se något som liknar hus på bilderna. De brukar vara anslutna till elnätet. Det ar en mycket bättre och billigare energiförsörjning.
Trassla inte till det här med massa logik nu. Använd en autosiphon http://www.youtube.com/watch?v=5wZ9PQepQYI så får du en "flod och ebb"-uppsättning med bara en kontinuerlig pump. Lätt att bygga av lite plaströr. Pumpa upp vatten till en tank, när autosiphonen löser ut så rinner vattnet ner genom dina rör där du har plantorna. Nytt vatten pumpas upp och du kan reglera hastigheten tömningen på lite olika sätt.
Men för att driva en pump kontinuerligt mh.a solpanel krävs det som andra sagt troligen ett batteri och nån laddkrets.
Men för att driva en pump kontinuerligt mh.a solpanel krävs det som andra sagt troligen ett batteri och nån laddkrets.
Visst kan jag koppla den till ett eluttag men det är inte lika roligt ellerhur 
Dessutom har jag ingen elkontakt där ute så då måste det bli skarvsladdar osv.
Autosifonen var ju riktigt häftig. Kan bara inte se hur jag ska bygga det på mitt staket.
Det ska rinna ca 1liter/minut har jag läst så det behövs inga brandslangar. Sen tror jag inte det är hela världen om pumpen står still en stund då och då.. har man något som skvätter på en slurk då och då så funkar det nog fint.
Hur är livslängden på en sån där peristaltisk pump. Det ser ut att kunna nöta hål på slangen efter ett par veckors gnidande? pro lemet med d3n är att jag inte kan ha den innuti röret lite snyggt samt att de inte verkar klara 1-2l/min?
Dränkbar tyst akvariepump borde vara något fpr mig.
Problemet jag har är ju solcellerna tror jag. Om jag kör på 12 eller 24v då. Seriekopplar/parallellkopplar typ 4 paneler. Kanske kan funka. Kanske måste ha ett litet batteri åndå men vad hjälper det. Ett smidigt litet mc batteri t.ex. håller väl inte hela natten? Och det får inte plats i röret heller. Kan ioft gräva ner det i en låda i rabatten under men det blir lite extra strul.

Dessutom har jag ingen elkontakt där ute så då måste det bli skarvsladdar osv.
Autosifonen var ju riktigt häftig. Kan bara inte se hur jag ska bygga det på mitt staket.
Det ska rinna ca 1liter/minut har jag läst så det behövs inga brandslangar. Sen tror jag inte det är hela världen om pumpen står still en stund då och då.. har man något som skvätter på en slurk då och då så funkar det nog fint.
Hur är livslängden på en sån där peristaltisk pump. Det ser ut att kunna nöta hål på slangen efter ett par veckors gnidande? pro lemet med d3n är att jag inte kan ha den innuti röret lite snyggt samt att de inte verkar klara 1-2l/min?
Dränkbar tyst akvariepump borde vara något fpr mig.
Problemet jag har är ju solcellerna tror jag. Om jag kör på 12 eller 24v då. Seriekopplar/parallellkopplar typ 4 paneler. Kanske kan funka. Kanske måste ha ett litet batteri åndå men vad hjälper det. Ett smidigt litet mc batteri t.ex. håller väl inte hela natten? Och det får inte plats i röret heller. Kan ioft gräva ner det i en låda i rabatten under men det blir lite extra strul.
Vad händer om man tar denna 24v pump som verkar vilja ha 1A men bara ger den lägre ström?
Den ska klara 750 liter/tim vilket är typ 10ggr mer än jag behöver.
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-24V-Amphib ... 5d3bf74eee
Kommer den att leverera ca 75l/h med 24v och 0.1A? Eller brinner den upp?
Den ska klara 750 liter/tim vilket är typ 10ggr mer än jag behöver.
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-24V-Amphib ... 5d3bf74eee
Kommer den att leverera ca 75l/h med 24v och 0.1A? Eller brinner den upp?

Jahapp. Såpass. Hittar inga 24v pumpar som går på lite watt och pumpar 1-2l/min.
Skulle jag hitta en så hittar jag ändå ingen solpanel som passar.
Skulle behöva paneler som är ca 12cm breda och en meter långa. Verkar inte finnas.
Kan man bygga själv av lösa celler?
Skulle jag hitta en så hittar jag ändå ingen solpanel som passar.
Skulle behöva paneler som är ca 12cm breda och en meter långa. Verkar inte finnas.
Kan man bygga själv av lösa celler?
lite effekt, inte lite watt.På samma sätt som växtrena behöver lite vatten volym. inte lite lite vatten liter. En liter är liksom en liter oavsett på samma sätt som en watt är en watt.
Det fanns en anlednign till att jag rekomenderade sladd till en stabil kraftkälla. Vist går det att lösa, men jag skulle gått den lätta vägen.
Det fanns en anlednign till att jag rekomenderade sladd till en stabil kraftkälla. Vist går det att lösa, men jag skulle gått den lätta vägen.
Vid dessa låga effekter blir det ingen större skillnad m ellan 12V och 24V.
När du nu kommit med en kravspec kan jag bidra med ett räkneexempel.
Biltema har en pentrypump med följande data:
Kapacitet: 6,6 l/min vid 2 m.
Motor: 12 V, 1,2 A.
För att ge 1l/min behöver den vara igång 1/6.6-del av tiden.
Medelförbrukningen blir 1.2/6.6=0.18Ah
På tre dygn förbrukas 62x0.18=11.3Ah
Pga laddningsförluster behöver man ladda ca 15Ah
15Ah blir 12x15=180Wh
Om solen lyser starkt i snitt 8h på tre dygn behövs solceller med en effekt på 180/8=22.5W
Eftersom märkningen gäller medelhavet och vi bor i Sverige kan du dubbla den siffran och köpa paneler på totalt 40W. Det går bra att bygga ihop panelen själv av lösa celler som kopplas ihop med en MPPT-Regulator.
Blybatterier förstörs vid regelbunden urladdning under 50% alltså behövs ett batteri på 30Ah.
När du nu kommit med en kravspec kan jag bidra med ett räkneexempel.
Biltema har en pentrypump med följande data:
Kapacitet: 6,6 l/min vid 2 m.
Motor: 12 V, 1,2 A.
För att ge 1l/min behöver den vara igång 1/6.6-del av tiden.
Medelförbrukningen blir 1.2/6.6=0.18Ah
På tre dygn förbrukas 62x0.18=11.3Ah
Pga laddningsförluster behöver man ladda ca 15Ah
15Ah blir 12x15=180Wh
Om solen lyser starkt i snitt 8h på tre dygn behövs solceller med en effekt på 180/8=22.5W
Eftersom märkningen gäller medelhavet och vi bor i Sverige kan du dubbla den siffran och köpa paneler på totalt 40W. Det går bra att bygga ihop panelen själv av lösa celler som kopplas ihop med en MPPT-Regulator.
Blybatterier förstörs vid regelbunden urladdning under 50% alltså behövs ett batteri på 30Ah.
Tack. Det var väldigt konkret, jag förstår.
40w är en väldigt stor panel. Har hittat några 12V i rätt storlek som ger 4,5w styck. Hade hoppats klara mig med tre såna i serie.
Är det inte smartare att ha en 1/6 del så kraftig pump eftersom den här var över dimensionerad.
Då slipper man både jättepanelen och intervallstyrning på pumpen?
Ska räkna lite enligt ditt exempel imorgon. Just nu sover hjärnan..
40w är en väldigt stor panel. Har hittat några 12V i rätt storlek som ger 4,5w styck. Hade hoppats klara mig med tre såna i serie.
Är det inte smartare att ha en 1/6 del så kraftig pump eftersom den här var över dimensionerad.
Då slipper man både jättepanelen och intervallstyrning på pumpen?
Ska räkna lite enligt ditt exempel imorgon. Just nu sover hjärnan..

Det skulle ju ge exakt samma energiförbrukning, så kraven på solpanelen blir samma.
tyckte jag tog i när jag sa 24 W panel...
Vill du dra ned på effektförbrukningen så handlar det om att hitta pump som pumpar utan allt för mycket inre förluster - och skall det vara smått så blir det genast svårt...
Ingen av bilpumparna eller pentrypumpar vare sig dränkpumpar eller utanför (vindrutespolarpumpar) hör till den kategorin som kan anses strömsnål eller kan drivas direkt av en solcellepanel i varierande väderlek - pumparna behöver en viss minsta mängd spänning och ström innan vattenflödet går åt önskat håll - med andra ord batteri som strömbuffert/energireserv krävs för att leverera strömmen som behövs just när pumpen skall vara aktivt.
centrifugalpumpar behöver snurra med en viss fart innan vattennivån höjs så mycket på utloppet att en enda droppe rinner ut - innan dess så är förlusten 100%
deplacementpumpar kan vara effektivare även vid låg varvtal på motorn - men där har man friktionsförluster och läckage i alla tätytor vilket gör att det mesta av motorkraften går till till friktionen i dessa och viskosförluster i läckage istället om man har stort spel i tätningarna för låg friktion - och bara liten del av det för att lyfta själva vattnet (vartfall när det gäller småpumpar då man lider under naturlagen att (friktions)ytan ökar (bara) i kvadrat medans volymen ökar i kubik vilket innebär att pumparna ökar snabbt verkningsgrad ju större dess flöde och omvänt när man krymper vilket innebär att småpumparna av en viss princip och under en viss skalmässig storlek slåss alltid att friktionen och läckage i dess ytor är den dominerande kraftförbrukaren gentemot mediamängden den pumpar)
vindrutespolarpumpar (oftast av kugghjul eller impellertyp) är byggda att gå i korta perioder och i regel är dess motorer kokheta till att de börja lukta bränd lindning/isolering efter ca 1-2 liters pumpande - dessutom är det borstade motorer och glidlager vilket inte gör dessa lämpliga för obevakad drift långa tider och dessutom måste det arrangeras så att det inte blir risk för brand om pumpen pga. lagerhaveri eller annan orsak inte snurrar (låst rotor) under körperioden - med andra ord blir det snabbt komplicerat på styrsystemet och dess drivtrissor (tex. har strömgräns/strömgeneratorfuktion och är välkylda för att klara att gå med kortis på utgången under ganska lång tid) om man också skall parera de olika fellägen som kan uppkomma.
En variant är att titta på hur man gjorde bevattningssystem förr som var vinddrivna/vattendrivna (dvs hinkar på lina eller hjul mfl. principer) så att andelen intern friktion är mindre än arbetet för att lyfta mängden vätska - för även där gällde det att hushålla den lilla mekaniska energin som kom med dåtidens vattenhjul och väderkvarnsvingar lyckas skrapa fram...
Vill du dra ned på effektförbrukningen så handlar det om att hitta pump som pumpar utan allt för mycket inre förluster - och skall det vara smått så blir det genast svårt...
Ingen av bilpumparna eller pentrypumpar vare sig dränkpumpar eller utanför (vindrutespolarpumpar) hör till den kategorin som kan anses strömsnål eller kan drivas direkt av en solcellepanel i varierande väderlek - pumparna behöver en viss minsta mängd spänning och ström innan vattenflödet går åt önskat håll - med andra ord batteri som strömbuffert/energireserv krävs för att leverera strömmen som behövs just när pumpen skall vara aktivt.
centrifugalpumpar behöver snurra med en viss fart innan vattennivån höjs så mycket på utloppet att en enda droppe rinner ut - innan dess så är förlusten 100%
deplacementpumpar kan vara effektivare även vid låg varvtal på motorn - men där har man friktionsförluster och läckage i alla tätytor vilket gör att det mesta av motorkraften går till till friktionen i dessa och viskosförluster i läckage istället om man har stort spel i tätningarna för låg friktion - och bara liten del av det för att lyfta själva vattnet (vartfall när det gäller småpumpar då man lider under naturlagen att (friktions)ytan ökar (bara) i kvadrat medans volymen ökar i kubik vilket innebär att pumparna ökar snabbt verkningsgrad ju större dess flöde och omvänt när man krymper vilket innebär att småpumparna av en viss princip och under en viss skalmässig storlek slåss alltid att friktionen och läckage i dess ytor är den dominerande kraftförbrukaren gentemot mediamängden den pumpar)
vindrutespolarpumpar (oftast av kugghjul eller impellertyp) är byggda att gå i korta perioder och i regel är dess motorer kokheta till att de börja lukta bränd lindning/isolering efter ca 1-2 liters pumpande - dessutom är det borstade motorer och glidlager vilket inte gör dessa lämpliga för obevakad drift långa tider och dessutom måste det arrangeras så att det inte blir risk för brand om pumpen pga. lagerhaveri eller annan orsak inte snurrar (låst rotor) under körperioden - med andra ord blir det snabbt komplicerat på styrsystemet och dess drivtrissor (tex. har strömgräns/strömgeneratorfuktion och är välkylda för att klara att gå med kortis på utgången under ganska lång tid) om man också skall parera de olika fellägen som kan uppkomma.
En variant är att titta på hur man gjorde bevattningssystem förr som var vinddrivna/vattendrivna (dvs hinkar på lina eller hjul mfl. principer) så att andelen intern friktion är mindre än arbetet för att lyfta mängden vätska - för även där gällde det att hushålla den lilla mekaniska energin som kom med dåtidens vattenhjul och väderkvarnsvingar lyckas skrapa fram...

Problemet är som synes att hitta en energisnål pump.
Dom få akvariepumpar jag hittar med 12V drift verkar ha dålig lyfthöjd.
Detta kanske kan vara en förbättring mot biltemapumpen iaf
http://www.vattenliv.nu/aq-1500-minipump.html
Nepp. efter räkning visar det sig att den var mindre effektiv. 5.8l/min 20W 1.66A.
Edit: räknat på fler pumpar. Vid en lyfthöjd på 2m verkar alla förbruka ca 2-3W/minutliter!
Kan det vara så att det faktiskt motsvarar den energi som behövs för att utföra arbetet?
Dom få akvariepumpar jag hittar med 12V drift verkar ha dålig lyfthöjd.
Detta kanske kan vara en förbättring mot biltemapumpen iaf
http://www.vattenliv.nu/aq-1500-minipump.html
Nepp. efter räkning visar det sig att den var mindre effektiv. 5.8l/min 20W 1.66A.
Edit: räknat på fler pumpar. Vid en lyfthöjd på 2m verkar alla förbruka ca 2-3W/minutliter!
Kan det vara så att det faktiskt motsvarar den energi som behövs för att utföra arbetet?
- ElectricMan
- Kontakt:
\(P=mgh\)
\(m = 1 kg / min\\
h = 2 m\\
g = 9,82 m/s^2\)
\(P = 1 \cdot 2\cdot 9,82 = 19,64 J/min\)
\(J=W \cdot s \rightarrow W=\frac{J}{s}\)
\(W=\frac{19,64}{60} = 0,327333 W \rightarrow 0,3 W\)
Lyftarbetet för 1 kg vatten/minut är 0,3 W (om jag räknat rätt så här på morgonen dvs.
).
Det är nog mycket förluster i pumparna.
\(m = 1 kg / min\\
h = 2 m\\
g = 9,82 m/s^2\)
\(P = 1 \cdot 2\cdot 9,82 = 19,64 J/min\)
\(J=W \cdot s \rightarrow W=\frac{J}{s}\)
\(W=\frac{19,64}{60} = 0,327333 W \rightarrow 0,3 W\)
Lyftarbetet för 1 kg vatten/minut är 0,3 W (om jag räknat rätt så här på morgonen dvs.

Det är nog mycket förluster i pumparna.
Det vore ju verkligen coolt att ha ett "lyfta hink system"..
Små zinkhinkar på en vire.
Blir nog komplicerat och skramlar så jag riskerar sabotage av grannarna..
Jag har modifierat designen.
Jag ska ha tre rör som är 1.5m långa med en lutning på 1:30-1:40
Det betyder att det räcker med en lyfthöjd på bara 1 meter.
Älskar uträkningen på effekt för vattenlyft. Som på gymnasiet
Små zinkhinkar på en vire.

Blir nog komplicerat och skramlar så jag riskerar sabotage av grannarna..
Jag har modifierat designen.
Jag ska ha tre rör som är 1.5m långa med en lutning på 1:30-1:40
Det betyder att det räcker med en lyfthöjd på bara 1 meter.
Älskar uträkningen på effekt för vattenlyft. Som på gymnasiet