Kan ngn låna ut PICKit3 till mig? LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Kan ngn låna ut PICKit3 till mig?

Inlägg av sodjan »

Nej, det ser inte ut så. Du får nog göra enligt beskrivningen på tidigare länkad sida.
Listan i mtt inlägg var/är från "Programming Specification", vilket du hade sett
om du hade öppnat PDF'en först... :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, då förstår jag. Är på telefjånen och kunde ej öppna doc.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hej, hittade en device file som innehåller PIC24FJ256DA206 men inte PIC24FJ256GB206 som alltså är den jag vill programmera.

PICkit2 kan då såklart inte matcha chipet mot något i filen och hittar inget...men om jag i menyn väljer PIC24 som "Devide Family" så får jag "Unsupported part (ID=2004)" vilket ju var trevligt eftersom det betyder att jag a) har någon slags kommunikation med chipet och b) fick reda på dess id.

I Device File Editor (DFE) framgår att DA-modellen har DevideID=0x410C vilket stämmer med den PDF-fil som Sodjan länkade till tidigare. I samma PDF-fil framgår dock att GB-modellen har DEVID=0x4104 vilket konstigt nog inte stämmer med det ID som chipet tycks rapportera till PICkit2, d.v.s. 0x2004.

Om jag trots allt använder DFE för att ändra i filen så att DA-modellen får DeviceID=0x2004, så identifierar PICkit2 chipet som min fejkade DA-modell. Kanske skall man summera familj 0x2100 och DeviceId=0x2004 för att få DEVID=0x4104 eller något sådant men om jag med DFE skriver in 0x4104 så hittar PICkit2 inget chip längre. Kanske är det knas med läsningarna så att data blir korrupt och därför felaktligen visas som 0x2004 emedan den egentligen är 0x4104?

DA- och GB-modellerna är visserligen pin-kompatibla men har jag ännu inte kollat upp vilka övriga skillnader som ju säkert finns. Testade ändå att ladda upp min hex-fil till chipet men då får jag detta felmeddelande mot rött - vad kan det betyda tro?
fel.JPG
Jag får känslan av att felet inte nödvändigtvis har direkt med progmallen/chipet att göra utan att PC-appen försöker skicka ner kod till själva proben (eller något dylikt) och att det i sig misslyckas.

Skall också sägas att jag inte matar med PICkit2 utan separat via en regulator (därav On=0 ovan) och när det gäller !MCLR vet jag inte om jag skall aktivera den eller ej.

Föreställer mig som sagt att det inte räcker med att bara ändra DeviceID med DFE men jag kan alldeles för lite om PIC för att veta vad mer jag skall ändra med ledning av tidigare PDF-dokument som är ganska tung läsning för en icke-van PIC-kodare som mig.
DeviceID_2004.JPG
Ingen som sitter och trycker på en device fil som bl.a. omfattar PIC24FJ256GB206?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Här är en tråd som handlar om att ändra i device file. Det handlar om en annan µC men du kanske kan få vissa ledtrådar. Kolla särskilt inläggen i slutet av tråden.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, skall läsa. När det gäller felet mot rött i PICkit2-programmet ovan, gäller det chipet eller proben tro?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kommer av fel kompabilitet i devicebeskrivningen!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kollad för skojs skull select device i MPLAB. Där hittar jag PIC24FJ256GB206 och PIC24FJ256DA206. Kan ju inte testa eftersom jag inte har kretsen. Om man kollar söker efter PIC24FJ256GB206 i min device file så kan man inte hitta någon PIC24FJ256GB206 men likväl är den med i select devise?
PK2DeviceFile.zip
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Icecap skrev:Det kommer av fel kompabilitet i devicebeskrivningen!
Det var skönt att höra!
SeniorLemuren skrev:Kollad för skojs skull select device i MPLAB. Där hittar jag PIC24FJ256GB206 och PIC24FJ256DA206. Kan ju inte testa eftersom jag inte har kretsen. Om man kollar söker efter PIC24FJ256GB206 i min device file så kan man inte hitta någon PIC24FJ256GB206 men likväl är den med i select devise?
Ja, konstigt att den är med i MPLAB. Jag bara kör PICkit2-programmet stand-alone, så lär det krävas att GB206 är med i filen och det är den inte (precis som du säger).

Inte heller den device file som man länkade till Sparkfun-tråden innehölll GB206:an. Vet inte om PICKit3 använder samma format för device filen men GB206 finns ju säkert med där. Hela grejen verkar vara att MCP inte längre upprätthåller själva device filen för PICkit2 emedan hårdvaran fortfarande fungerar för att programmera flertalet senare PIC:ar. I Sparfun-tråden programmerade "skimask" ju tom en PIC32:a med PICkit2.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ja, konstigt att den är med i MPLAB.

Njae, MPLAB har ju support för alla möjliga olika PIC modeller,
självklart även de som eventuellt inte har support i PICkit2 !

Och visst är det så att PICkit2 inte längre underhålls från MCP
även om den rent tekniskt klarar flera nyare PIC modeller.

> Om jag trots allt använder DFE för att ändra i filen så att DA-modellen får DeviceID=0x2004...

Lästa du tidigare sidor som var länkade? Det var ett par saker som skulle
ändras, någon adress till ett TBLxxx register bl.a.

Det där med "Programming Executive". Är det inte så att PIC24 stöder två olika ICSP metoder.
En traditionell (lite långsamare) och en "fast ICSP" som använder en "programming executive"
i processorn ? Det finns ingen inställning i DFE för sätta detta på/av ?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hoppsan, ny "Deluxe look" på forumet ser jag.

Ja, det såklart MPLAB kan ju användas med annat än PICkit2, tänkte fel där.

Njaej, jag såg inte mycket i den där Sparkfun-tråden (om det nu var den du menade) om vad jag kunde tänkas ändras behöva med DFE annat än flashstorlek (samma) och devid men jag får titta efter på nytt.

Jag har i alla fall kopierat DA206 till en ny GB206 men en sak jag inte fattar är att det i progdok PDF står att devid skall vara 0x4104 för GB206 emedan mitt chip säger 0x2004. Det skulle ju kunna betyda att ngt är knas i kommunikationen, eller?

Det där du skriver om "fast mode" är intressant, skall se om jag kan deaktivera det på ngt vis. Det nämndes även i Sparfun-tråden att "fast mode" inte funkade så det kan vara något.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> (om det nu var den du menade)

Jag tänkte på det som står här:
http://www.microchip.com/forums/m527429-print.aspx
Adding support for PIC24FJXXXDA1/DA2/GB2/GA3 is rather easy using the Device Data File Editor.

Need to duplicate the respective XXXGB1 device and modify:

- The configuration word addresses, masks and blank values.

- In 3 of the scripts whose names are starting with "24", locate the sequence 0xBB90, 0xBB01, 0xBB88
modify to 0xBBA0, 0xBB02, 0xBB88. This is to support the address change of the TBLPAG register in this family.

I have successfully programmed a PIC24FJDA206 both from command line and from the PICKit2 GUI app.
> Det där du skriver om "fast mode" är intressant...

Se kapitel 2.0 (sidan 2) i Prog Ref manualen
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 39970e.pdf
The ICSP programming method is the most direct method to program the device;
however, it is also the slower of the two methods. It provides native, low-level
programming capability to erase, program and verify the chip
The Enhanced In-Circuit Serial Programming (Enhanced ICSP) protocol uses a
faster method that takes advantage of the Programming Executive (PE),...
Det borde gå att välja i Device filen och det borde finnas något DFE.
Jag reagerade eftersom ditt felmeddelande nämnde "Programming Executive"...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skulle kunna låna ut en ICD3 till dig, dock är det RJ45 anslutning på dem.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

@ThomasL: Tack, det var snällt men vet inte hur jag skulle använda en TP-kabel (istället för USB) för att ansluta proben - menar du att din PICkit2-prob är Ethernetansluten?

@Sodjan: Jag ändrade 0xBB90, etc i 24-scripten enligt beskrivning men det framgår inte vilka värden som ConfigWord och ConfigMask skall ha istället jag vet inte hur jag skall komma vidare på denna väg.

När det gäller "fast mode" så verkar det inte finnas någon inställning i device-filen som anger om man skall använda det för en viss device eller inte. Åtminstone inte vad jag kan se i DFE (nedan syns förvisso inte alla parametrar men resten är noll i stort alltihop):
DFE.JPG
Däremot finns en inställning under Toos-menyn i PICkit2-programmet som togglar "fast mode" (se bild) men det tycks inte spela ingen roll om den är av eller på, programmet försöker ändå ladda ned "Programming Executive" så jag får därmed samma fel som tidigare.
fastmode.JPG
Tyvärr sitter jag nog fast lite här. Jag tycker fortfarande det här med 0x4104 vs. 0x2004 är konstigt och känns grundläggande på något vis - någon som har några tankar kring det?
Senast redigerad av hanzibal 26 maj 2013, 22:55:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du missförstod mig, ICD3an kopplas in med USB som din PICKit.
Dock använder den sig av en RJ-kabel mellan ICDn och målprocessorn, 6-polig har jag för mig, det är iofs inte så svårt att göra en break-out kabel, då jag gissar att du har en rad-list för anslutning av programmeraren på kortet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Aha! Ja, jag har en stiftlist. Det sticker alltså ut en kabel från din prob med en RJ45-hane i andra änden eller är det ett RJ45-uttag, alltså en "hona" på proben?
Har dock redan lagt åt skogen för mycket tid på detta moment. Börjar luta åt att sticka bort till Electrokot imorgon och köpa en 3:a istället.
Skriv svar