Identifiering av komponent
Re: Identifiering av komponent
När vi ändå håller på..
Låt säga att jag har varit noggrann och fått ett helt isolerat stängsel - ingen som helst kontakt med mark/jord.
Fungerar då aggregatet?
Är det då konstant (ex.) 6000V i stängslet och kondensatorerna är fulladdade men thyristorn slår inte på en strömvåg och aggregatet förblir tyst och en betraktare tror att aggregatet är trasigt tills dess denne råkar bita i elstängslet (för vem har inte ett inneboende behov i att bita i alla elstängsel som står i vägen?!).
@ sodjan - jag återkommer med det ikväll el. imorgon.
Låt säga att jag har varit noggrann och fått ett helt isolerat stängsel - ingen som helst kontakt med mark/jord.
Fungerar då aggregatet?
Är det då konstant (ex.) 6000V i stängslet och kondensatorerna är fulladdade men thyristorn slår inte på en strömvåg och aggregatet förblir tyst och en betraktare tror att aggregatet är trasigt tills dess denne råkar bita i elstängslet (för vem har inte ett inneboende behov i att bita i alla elstängsel som står i vägen?!).
@ sodjan - jag återkommer med det ikväll el. imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, aggregatet skickar ut korta pulser i stängslet. Det finns väldigt specifika krav på de där pulserna så att de inte skall vara för farliga.
Några av de gränser som finns (med reservation för minnesfel):
Max toppspänning (10 kV har jag för mig)
Max ström (30 A tror jag)
Max tid som spänningen är högre än 12 V
Max tid som strömmen är högre än 300 mA
Max energi per puls
Max laddning per puls
Kortaste tid mellan två pulser
Komponenterna i aggregatet är utvalda för att det skall uppfylla dessa krav. Byter man ut grejer på måfå så kan man påverka konstruktionen så att aggregatet inte längre uppfyller specifikationerna. I bästa fall fungerar det bara sämre, i värsta fall riskerar man åtal för vållande av annans död.
Max energi per puls
Max laddning per puls
Komponenterna i aggregatet är utvalda för att det skall uppfylla dessa krav. Byter man ut grejer på måfå så kan man påverka konstruktionen så att aggregatet inte längre uppfyller specifikationerna. I bästa fall fungerar det bara sämre, i värsta fall riskerar man åtal för vållande av annans död.
Men behöver inte pulsen någon stans att ta vägen, så att säga?
- att det bara blir en potentialskillnad mellan det perfekt isolerade stängslet och jord. Sedan när jag kommer och biter i stängslet jordas det och aggregatet börjar pulsa så länge jag fortsätter att bita i tråden(!)?
- att det bara blir en potentialskillnad mellan det perfekt isolerade stängslet och jord. Sedan när jag kommer och biter i stängslet jordas det och aggregatet börjar pulsa så länge jag fortsätter att bita i tråden(!)?
Nej, den behöver ingenstans att ta vägen. Det är ju en spänningspuls som läggs upp.
Det är när något (ledande) vidrör stängslet som pulsen får
någonstans att "ta vägen". Det är därför det känns, så att säga.
någonstans att "ta vägen". Det är därför det känns, så att säga.
- SeniorLemuren
Varför måste man skriva saker som man tror eller har för sig? Reservation för minnesfel tyder ju även det, på att den övriga informationen kan vara fel. Är det inte bättre att låta bli att skriva det man inte vet, ovanstående är ju ganska värdelös information eftersom man inte vet att den är korrekt.Nerre skrev:Nej, aggregatet skickar ut korta pulser i stängslet. Det finns väldigt specifika krav på de där pulserna så att de inte skall vara för farliga.
Max energi per puls
Max laddning per puls
Pulsen matas fram till tråden konstant hela tiden oavsett om något rör vid den eller ej men i aggregatet så kommer den energin som laddats upp av kondensatorerna inte att användas till något nyttigt då ingen rör vid tråden och således ingenstans som strömmen kan gå så energin kommer då istället att omvandlas till värme i transformatorn och värma upp denna lite lite grand vid varje puls men det är de gjorda att hålla för.
Så fort något rör vid tråden så minskar resistansen vilket gör att stömmen från kondensatorerna nu kan används till något vettigt där istället då dess energi överförs till vad det än är som rör vid tråden och försvinner inte som värme i trafon utan i istället vad det än är som rör vid tråden.
Så fort något rör vid tråden så minskar resistansen vilket gör att stömmen från kondensatorerna nu kan används till något vettigt där istället då dess energi överförs till vad det än är som rör vid tråden och försvinner inte som värme i trafon utan i istället vad det än är som rör vid tråden.
"Akademiskt svar"Bobec skrev:När vi ändå håller på..
Fungerar då aggregatet?

Aggregatet pulsar naturligtvis ut spänningen oavsett om du "biter" i tråden eller ej.

D.v.s. om aggregatet är igång och är funktionsdugligt.
Låter inte särskilt hälsosamt, även om pulstiden är kort! 300 Joule om pulstiden är 1mS, blir det väl...Nerre skrev: Max toppspänning (10 kV har jag för mig)

Det agg. jag lagade hade pulser om 5,6 Joule vilket är ett av kraven för godkännande. Inte just 5,6 Joule men under ett visst värde, har för mig att jag har sett 8J som max.
@ sodjan
Akademisk bild på kondensator.
Akademisk bild på kondensator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det var för att visa att det finns ganska stränga krav och att det inte är något som man kan kolla själv att det fortfarande är rätt efter reparation. 90% av det jag skrev är korrekt, men eftersom jag inte jobbat med provning av elstängselapparater på 10 år så har jag inte nån kopia av standarden kvar längre.SeniorLemuren skrev:Varför måste man skriva saker som man tror eller har för sig? Reservation för minnesfel tyder ju även det, på att den övriga informationen kan vara fel. Är det inte bättre att låta bli att skriva det man inte vet, ovanstående är ju ganska värdelös information eftersom man inte vet att den är korrekt.
Vill man veta exakt vad som gäller så kan man köpa standarden.
De där gränserna är såklart vid olika last. Att tillverkarna anger en energi som är högre än maxgränsen beror på att de mäter vid en annan lastresistans. Vissa av sakerna (ex. toppspänning) mäts vid öppen krets, andra saker (ex. strömmen) mäts med en last (500 ohm parallellt med en kapacitans på 0-2 uF eller nåt sånt), ytterligare andra mäts med enbart kapacitiv last. Det är alltså nåt hundratal olika mätningar man gör för att säkerställa att pulserna ligger inom gränserna.
Det är ju svårt för tillverkarna att hävda att deras apparater är bättre än nån annans när alla måste ligga under samma gränsvärden... Alltså anger de en massa parametrar som inte är relevanta (t.ex. hur mycket energi som lagras i kondensatorerna, även om den energin aldrig nåt stängslet). Marknadsföringen av apparaterna regleras inte av standarden:)
Nyare versioner av standarden har dessutom fått strängare krav när det gäller strömmen (det skedde lite för mycket mystiska dödsfall som man slutligen härledde till att folk kom åt stängslet med huvudet (t.ex. cyklade i diket) och fick ström genom ryggraden som slog ut andningen).