Då var det väl dags för en liten uppdatering igen.
Ang. mjukvara/styrning så är jag lite öppen för förslag faktiskt.
Felipe har valt att göra
såhär
"I am modifying dosbox to act as a light & sensor controller for the real pinball machine. It would send on/off commands to real lights each time it detects an operation on the VGA pallete corresponding to the flashing lights in the game. It would also patch at runtime the variables that contain the x,y cordinates of the ball, each time the real ball touches a sensor, in order to put the virtual ball over the corresponding virtual sensor. This way, the original game acts as the firmware for the real machine, and no new code needs to be written. This method guarantees fidelity to the original game behaviour."
dvs. han kommer att ha en laptop liggandes i spelet som sedan styr allting via parallellporten om jag har fattat allt rätt.
Visst, det funkar nog, men det känns lite onödigt krångligt.
Det är ju inte så jättekomplicerade regler på just detta spelet, så jag tror det ska gå att knåpa ihop något eget istället.
Däremot så är mjukvara inte mitt bästa ämne, så all hjälp mottages tacksamt.
Lysdioder; funderade i början på att använda rgb-dioder, och då är ju 5050 lämpliga, sen tror jag att det bara hängde kvar, men det är väl bara en fråga om hur mycket ström man kör dem på?
Andra kapslar som funkar bättre?
Trodde jag hade sett alla videor om flipperspel som Jeri gjort, men tydligen inte, byggde upp kopplingen lite snabbt och det verkar fungera bra, så det är kanske smidigast att köra på den lösningen.
Har i alla fall testat att koppla upp en TLC5916 mot en arduino och slängt in
ShiftOUT, och det funkar bra verkar det som.
Testade även
ShiftPWM, funkar ju det också, men är lite orolig att arduinon inte orkar med mer än att styra alla lysdioder?
Nu lite bilder på vad som hänt sen senast
Skruvat dit lite kanter
IMG_20130522_182321.jpg
Sågat upp ett hål till arcade targeten.
IMG_20130526_180025.jpg
Tillverkat detta verktyget, ett rör med ett fastklistrat sandpapper, vad ska det användas till?
IMG_20130526_175843.jpg
Jo, detta:
IMG_20130526_175800.jpg
IMG_20130526_175826.jpg
Blev rätt bra faktiskt...
Fråga: Hur brukar kulan komma från drain till plunger på ett spel utan multiball? Har bara ett
Sega Twister att jämföra med

Någon som har något liggandes i gömmorna?
Mycket jobb kvar, men en bit längre fram i alla fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.