Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cyberemil

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av cyberemil »

Japp, det är samma person som jag nämnt innan, Felipe Sanches
Han har även skapat denna google gruppen: https://groups.google.com/forum/#!forum/diy-pinball
samt http://metamaquina.com.br/

Nästa som ska göras är att slipa färdigt framsidan och att fräsa spåren på baksidan.
Jag tror jag ska lämna ytan lite matt dock, istället för att polera upp den, tror ljuset sprids bättre då, vad tror ni?
Som ljuskälla tror jag att jag kommer att använda varmvita "5050" lysdioder.
Har idéer om att använda TLC5916 att driva dem med, synpunkter?
Finns det några bättre sätt att lösa det på?

Självklart ska musiken finnas med :) den gör halva spelet

//Emil
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Har idéer om att använda TLC5916 att driva dem med...

Du behöver alltså bara on/off styrning och då fungerar de säkert.
En sak bara, men det kanske är lite överkurs... :-)

Originalspelet hade väl vanliga glödlampor gissar jag (om nu detta spel
över huvudtaget har existerat "på riktigt", det vet jag ju inte!). Glödlampor
har en betydligt mjukare tänd/släck övergång. Speciellt glödlampor som inte
drivs fullt ut t.ex för att få ett varmare ljus. Detta går att simulera med
LED drivers som har nivåjustering. Som sagt, kanske lite överkurs... :-)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tycker att det är jättekul att du bygger ett "eget" spel. Jag har länge undrat hur svårt eller lätt det är att göra ett spel som faktiskt fungerar att spela på. Jag menar, det är ju tråkigt om 2 av 3 ramper inte går att träffa rent fysiskt. Nu har ju ditt fungerat rent modellerat fysiskt i form av dataspelet, så det borde ju underlätta. Det skall bli intressant att se ditt resultat.

Finns det inte något rätt så avancerat datorprogram där man kan prova flipperspel? Jag har för mig att jag kört medieval madness och några andra på datorn.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Agwan: Ja det borde ju gå att spela iaf tycker jag. Du kanske tänkte på Pinball Arcade, finns till många plattformar,bla. Android - perfekt för lunchrasten :)

Sodjan: Jag har faktiskt funderat på det, och funderar på att sätta en konding på varje led, så att de åtminstone inte slocknar tvärt, bra eller dålig idé?
Alternativet annars är väl en annan krets med pwm, men då blir det väl genast mycket svårare att styra?
Spelet har aldrig funnits rent fysiskt, men iom att spelet släpptes 1992, så var det ju fortfarande lampor som gällde, så vill jag försöka efterlikna det. (vad jag vet så använder Stern fortfarande glödlampor i spelen som tillverkas idag?)

//Emil
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

De vanliga driverkretsarna (alltså liknande den du visade, fast med ett helt (t.ex) 8 bitars
register per utgång) får man ju alltså uppdattera i snabb följd för att få till en rampning
av ljusstyrkan (både upp och ner) för "glödlampssimuleringen". Visst, det går att labba
med andra externa komponenter för att försöka få ramper, men det kanske strular med
konstantströmmatningen, bara att testa... :-)

Och visst blir det en liten annan struktur på programmeringen, men man kan ju t.ex
ta en billig processor som enbart har till sin uppgift att kontrollera en driver med
t.ex 8 ljuspunkter. Huvudprocessorn skickar fortfarande bara on/off signaler
som tidigare så huvudprogrammet blir i princip oförändrat.

Sen så finns ju alltid möjligheten att faktiskt används någon trevlig liten
glödlampa och få ljuseffekten på köpet. :-)
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Åh jäklar vad häftigt!

Jag har spelat Pinball Fantasies hur många timmar som helst och många gånger funderat på att bygga en verklig version. På tok för mycket arbete för mig, men sjukt kul projekt att följa.

Vad har du för budget?

Själv skulle jag nog byggt något från Slam Tilt:
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ett underbart projekt 

Jag håller med tidigare talare, att du borde simulera bygget innan du bygger för mycket så att du får rätt lutning på ramper osv.
Det blir ju mer arbete, men Visual Pinball används flitigt till att simulera befintliga spel.
Tydligen har någon redan gjort ett Party land bord för Future Pinball:
Kanske är det tillräckligt som Proof of concept.

När det gäller hårdvara kan jag tipsa om följande: http://www.pinballcontrollers.com/index.php/products

Lycka till!
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

pgbp: Budget, vad är det? heh... vet inte riktigt vad det kommer att landa på, men prylarna från flipperskroten kostade väl runt 1500, prylarna från pinballlife runt en tusenlapp.
Plywooden är inte mycket att tala om, 159 kr har jag för mig, tråden till rampen fick jag för fikapengar.

Tiden vågar jag inte räkna på :)

matsadona:Tack för trevliga länkar, aldrig hört talas om future pinball förut, men nu har jag suttit och spelat en stund, riktigt välgjort bord.
Knepigaste verkar vara tunneln(eller så är det jag som är kass), cyclonen är precis att man orkar upp för om man inte träffar precis rätt...

Tror jag sett de kontrollerna förut, och de ser ju trevliga ut, får se om det blir antingen såna eller nåt hemmasnickrat.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kul att man kan hjälpa till.

Hur har du tänkt lösa mjukvaran? Finns spelreglerna dokumenterade eller kör du på reverse engineering genom att spela?
Hur verkar Future Pinball bordet när det gäller detta? Kanske du kan kopiera all logik därifrån om det verkar korrekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Behövs verkligen en 5050? De lyser otroligt starkt...
Iaf, jag är tveksam till att bara en konding räcker för att få lysdioden att efterlikna en glödlampa.
Såhär har Jeri gjort:
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Häftigt projekt, definitivt ett jag kommer följa med intresse - lycka till!

När det gäller drivning av lysdioder så är jag inne på samma linje som Sodjan. Skriv programmet först för av/på, sätt drivarna på ett eget PCB, och tycker du inte att det blev snyggt nog så kan du ju enkelt byta ut drivar-kortet mot ett mer avancerat som har lite rampning av ljusstyrkan.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Då var det väl dags för en liten uppdatering igen.

Ang. mjukvara/styrning så är jag lite öppen för förslag faktiskt.
Felipe har valt att göra såhär
"I am modifying dosbox to act as a light & sensor controller for the real pinball machine. It would send on/off commands to real lights each time it detects an operation on the VGA pallete corresponding to the flashing lights in the game. It would also patch at runtime the variables that contain the x,y cordinates of the ball, each time the real ball touches a sensor, in order to put the virtual ball over the corresponding virtual sensor. This way, the original game acts as the firmware for the real machine, and no new code needs to be written. This method guarantees fidelity to the original game behaviour."
dvs. han kommer att ha en laptop liggandes i spelet som sedan styr allting via parallellporten om jag har fattat allt rätt.
Visst, det funkar nog, men det känns lite onödigt krångligt.
Det är ju inte så jättekomplicerade regler på just detta spelet, så jag tror det ska gå att knåpa ihop något eget istället.
Däremot så är mjukvara inte mitt bästa ämne, så all hjälp mottages tacksamt.

Lysdioder; funderade i början på att använda rgb-dioder, och då är ju 5050 lämpliga, sen tror jag att det bara hängde kvar, men det är väl bara en fråga om hur mycket ström man kör dem på?
Andra kapslar som funkar bättre?

Trodde jag hade sett alla videor om flipperspel som Jeri gjort, men tydligen inte, byggde upp kopplingen lite snabbt och det verkar fungera bra, så det är kanske smidigast att köra på den lösningen.

Har i alla fall testat att koppla upp en TLC5916 mot en arduino och slängt in ShiftOUT, och det funkar bra verkar det som.
Testade även ShiftPWM, funkar ju det också, men är lite orolig att arduinon inte orkar med mer än att styra alla lysdioder?

Nu lite bilder på vad som hänt sen senast

Skruvat dit lite kanter
IMG_20130522_182321.jpg
Sågat upp ett hål till arcade targeten.
IMG_20130526_180025.jpg
Tillverkat detta verktyget, ett rör med ett fastklistrat sandpapper, vad ska det användas till?
IMG_20130526_175843.jpg
Jo, detta:
IMG_20130526_175800.jpg
IMG_20130526_175826.jpg
Blev rätt bra faktiskt...

Fråga: Hur brukar kulan komma från drain till plunger på ett spel utan multiball? Har bara ett Sega Twister att jämföra med :)
Någon som har något liggandes i gömmorna?

Mycket jobb kvar, men en bit längre fram i alla fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

en skruv kanske... likt en pellets-skruv.
robertk

Inlägg av robertk »

Det verkar som att den Future Pinball klonen som nån nämde här förr, har all programmering helt öppet och i något ganska enkelt skript-liknande programmeringsspråk. Det bör du kunna använda som en bas för din programmering. Iallafall slipper du reverse engineera spelet själv helt och hållet.

//Robert
Skriv svar