Har du provat att LÄSA böckerna du hittar oxå och inte bara spy galla över att komponenter är dyra?
Då behöver du inte köpa en enda komponent!
Det står lixom i boken hur man gör, vad resultatet blir och varför det blir så.
Sedan vet du ju det och så kan du börja med riktiga experiment med komponenter när du vet vad man kan göra och hur det fungerar och då kan du dessutom göra något i en tillämpning som passar ditt intresse för styr & regler...
Inköpslistan på Kjell som någon länkade till är för övrigt rätt bra för att komma igång.
Hade du bemödat dig med att ens titta på den så ser du att den även innehåller en Arduino vilket du redan har.
Dessutom kan du säkert plocka bort någon mer sak om du vill men annars är det saker som i högsta grad är styr & regler relaterade i listan. Och du kan knappast matcha det priset billigare ens på DX.
//B1N4RY
Ska jag köpa in massa elektronikkomponenter till min arduino
- prototypen
Re: Ska jag köpa in massa elektronikkomponenter till min ard
Vill man ha en verklig snikbudget för att lära sig grunder inom uC så köper man en lysdiod och ett motstånd. Vill man lyxa till det så köper man två.
Få de sedan att blinka i medfas, motfas, fasförskjutet och säkert en del andra blink.
Med fler dioder kan man göra trafikljus, komplettera med givare för bilar som är på väg. Man kan göra rinnande ljus, ett ljus som dansar jänka, ett random, termometerskala, termometer som tänds framtill och släcks bakifrån.
Kopplar man in ett tangentbord kan man med en diod göra en morsesändare, jo man an göra en mottagare också men det är svårt så det blir överkurs.
Om våra nybörjare kunde ta till sig produktionsfilosofin Kanban, Kunden beställer av säljaren som beställer av produktionen som beställer av inköparna som beställer av leverantören.
Om våra nybörjare kunde börja med VAD som ska göras och sedan skaffa kunskap och prylar till det så vore det mycket enklare.
En del ska liksom trycka in en massa grejor i början och ut kommer bara ett jasså, det blev något ingen behöver.
Jag har genom de senaste 40åren alltid börjat med ett behov, jag behöver en blinkmokajupp när kontakterna J och F sluts. Jag har aldrig köpt en byggsats med en 555 som kan blinka.
Tillämpa Kanban.
Protte
Få de sedan att blinka i medfas, motfas, fasförskjutet och säkert en del andra blink.
Med fler dioder kan man göra trafikljus, komplettera med givare för bilar som är på väg. Man kan göra rinnande ljus, ett ljus som dansar jänka, ett random, termometerskala, termometer som tänds framtill och släcks bakifrån.
Kopplar man in ett tangentbord kan man med en diod göra en morsesändare, jo man an göra en mottagare också men det är svårt så det blir överkurs.
Om våra nybörjare kunde ta till sig produktionsfilosofin Kanban, Kunden beställer av säljaren som beställer av produktionen som beställer av inköparna som beställer av leverantören.
Om våra nybörjare kunde börja med VAD som ska göras och sedan skaffa kunskap och prylar till det så vore det mycket enklare.
En del ska liksom trycka in en massa grejor i början och ut kommer bara ett jasså, det blev något ingen behöver.
Jag har genom de senaste 40åren alltid börjat med ett behov, jag behöver en blinkmokajupp när kontakterna J och F sluts. Jag har aldrig köpt en byggsats med en 555 som kan blinka.
Tillämpa Kanban.
Protte
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Ska jag köpa in massa elektronikkomponenter till min ard
Att läsa göra, och att göra om!
Är grunder som man verkligen kan ha nytta av.
Och något troll är jag inte. Men uppenbarligen less på folk som frågar utan att läsa råden eller ens veta i vilket väderstreck man skall gå.
Så kom igång nu och visa upp en praktiskt handling.
Är grunder som man verkligen kan ha nytta av.
Och något troll är jag inte. Men uppenbarligen less på folk som frågar utan att läsa råden eller ens veta i vilket väderstreck man skall gå.
Så kom igång nu och visa upp en praktiskt handling.