Sätter fart på en kompressor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Sätter fart på en kompressor

Inlägg av Uttis »

Det verkar stämma med funktionen men magnetventilen hade en dämpare i ena ändan :/

Vad ska det trycket komma ifrån isåfall? Tanken?
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Som jag ser det får man kolla följande
Är där automatisk Y/D start som styrs av timern i ellådan ?
Är där en start/stopp knapp = automatisk
3 läges vridomkopplare = manuell .
Behöver man Y/D start på den här ,verkar inte vara så stor kompressor

Sedan är det som sagts tidigare ,att detta är en kompressor som man kör ventilavlastad genom att ställa insugningsventilerna öppna när trycket uppnåtts.
Jag tycker det ser ut som att din magnetventil är av fel typ eller har blivigt utbytt. Då detta är en servo ventil.
Du klarar dig med en liten styrventil för pneumatik 3/2 kanske de heter. En som släpper igenom luft från 1-3 när den är spänningssatt och släpper ut luften från 3-2 när den är strömlös

När kompressorn startas för första gången så, startar den pålastad.dvs "kopparröret är trycklöst" och insugningsventilerna arbetar som backventiler. "Tanken är tom så då blir det inget motstånd".
När trycket byggts upp i tanken och pressostaten slår till så öppnar magnetventilen och avlastar kompressorn genom att trycksätta insugningsventilernas avlastnings kolvar. Motorn fortsätter att gå och kompressor andas ut/in genom insugningventilerna.

Pilen visar en backventil som normalt sett sitter monterad på alla kompressorer. Detta för att man inte vill ha tankens tryck mot utblåsventilen i kompressorn, Det finns de kompressorer som avluftar trycksvängningdämparen "tanken mellan dina cylindrar" och då behövs backventilen nere vid tanken.

Den här typen av drift "ventilavlastning" är nog vanligast , när man håller på med blästring/målning där man stänger av vid kaffepausen. Annas brukar man nog oftast styra elmotorn av/på på något lämpligt sätt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, tänkte just fråga vad detta är bra för av ren nyfikenhet mot vanligare alternativ. :)
Men kan ju tänka sig det ger fördelar vid många korta driftstopp?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Aha då har allt klarnat, ingen funktion jag behöver nu iaf. Motorn är på 10hk ganska mycket för hemmanätet, iaf nu när man har säkrat ner och bytt till automatbrytare.
GFEF

Inlägg av GFEF »

BMI

>Pilen visar en backventil som normalt sett sitter monterad på alla kompressorer.
>Detta för att man inte vill ha tankens tryck mot utblåsventilen i kompressorn,
>Det finns de kompressorer som avluftar trycksvängningdämparen "tanken mellan dina cylindrar" och >då behövs backventilen nere vid tanken.

Normalt är start mot trycklöst utgående anslutning.
Vad finns det för anslutning mellan backventil tank och tryckventiler kompressorer?
Som kan släppa ut trycket när tryckströmbrytaren stoppar kompressorn.

Vanligt är att tryckströmbrytaren kompressorer styrning har en avlastningsport som öppnar när inställt stopp tryck uppnåtts.
För att avlufta backventil tank och tryckventiler kompressorer.

Kan också finnas en utgång som släpper tanktryck till "avlastnings kolvar sugventiler " öppnar när inställt stopp tryck uppnåtts.
Detta på större kompressorer, mindre maskiner har i regel inte någon avlastnings - tomgångs driftsmöjlighet.

En elmotor har en startström 3- 10 gånger driftströmmen.......
Vid normala storlekar och dimensionering cirka 10 starter per timme utan risk för överhettning elmotor och elsystem.

En vanligt styrsystem för medelstora och stora kompressorer är avlastnings - tomgångs drift med tidsfördröjt stopp med fördröjnings tid lika med "minsta tillåtna tid mellan starter".

I dag erbjuder "elektronska mjukstarter" nästan obegränsade antal start och stopp per timme.

Enligt USA standar finns det "elmotorer för kompressor drift" förmodligen godkända för många starter per timme.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

"Motorn är på 10hk"
Svårt att se hur stor kompressorn är på bilderna. Men en tumregel brukar vara 100 L min/Hk.
Är det inte så att motorn är utbytt. Jag kör min kompressor som skall ge 450 L/min med en 3Hk motor.
Har kollat och den går på lite överlast men jag använder den inte så intensivt att det blivigt något problem.
Faktisk cylindervolym * 0.70 * rpm är ett riktvärde på hur många liter luft du får per minut.

Din kompressor har förmodligen varit utrustad med en helt mekanisk "bistabil" avlastnings ventil.
dvs en pneumatisk vippa som kopplats direkt till trycktanken , som i sin tur av/på lastar kompressorn beroende på tryck.
Den magnetventilen du har kan tänkas att ha varit för automatisk dränering av tanken som nog någon sa tidigare.

Att backventilen som sitter monterad på tanken sitt där gör att man i ditt fall kan ,via en vanlig kompressorpressostat evakuera trycksvängningsdämparen och rörsystemet vid avstängning. Om man väljer den drift formen.
Backventilen gör också att bladventilerna i kompressorns utblåsventil mår bättre då de inte behöver hålla emot tankens eventuella tryck . Då de ofta är gjorda av tunn blad metal
GFEF

Inlägg av GFEF »

BMI
>"Motorn är på 10hk"

Kan var en överdimensionerad motor för att klara flera start - stopp per timme...

MEN ger större startströmmar även om motoren tål flera starter per timme....

En mindre motor med "elektronska mjukstarter" ger bättre resultat.
Men "elektronska mjukstarter" är rätt nya påfund ....
För i värde var överdimensionerad motorer nästa enda vägen att gå.....
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Nu är kompressorn provkörd och går bra :) ger luft utav helvete 1000L/m så det stämmer ganska bra med 100L/hk

Den orkar dock inte mjukstarta när det är tryck i tanken utan står bara och brummar så nu behöver jag få fatt i en ny magnetventil frågan är bara vad jag ska ha förnått och vart jag kan handla?

Avgaslimpan eller utluften blir snabbt ganska varm men det antar jag är normalt eller?

Missade den här biten

"Din kompressor har förmodligen varit utrustad med en helt mekanisk "bistabil" avlastnings ventil.
dvs en pneumatisk vippa som kopplats direkt till trycktanken , som i sin tur av/på lastar kompressorn beroende på tryck.
Den magnetventilen du har kan tänkas att ha varit för automatisk dränering av tanken som nog någon sa tidigare."

om jag nu behöver någon ventil öht smidigaste hade ju varit om det här hade stämmt då behöver jag bara koppla kopparröret till tanken eller? Har lite svårt att se hur det funkar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att komprimera luft är samma sak som att tillverka värme, så det är helt normalt att kompressorn bli het på utloppen - precis allt energi som motorn matar in i mekanisk kraft blir värme - precis allt, lika bra som om du hade satt en element med samma effekt i kompressorummet istället för att köra kompressorn.

Att komprimera 20 grader C luft till 8 Bar övertryck isentropiskt (ingen avkylning via cylinderväggarna, ingen friktionsvärme som värmer extra) ger en utloppstemperatur på 272 grader C - det är därför du kan bränna fingret av dig om du håller emot hårt utloppet när du försöker pumpa med så enkel sak som cyckelpump...

Arbetet som en tryckluftsverktyg utför är inte energi som kompressorn matade för att komprimera luften tidigare - utan den energin tas från luften i sig när den expanderar genom att luften kyler sig själv (det är därför som luften kan vara väldigt kall när den blåser ut från en arbetande tryckluftsvektyg - teoretiskt så kyls den från 20 grader C vid 8 Bar till -117.3 grader C vid expansion till atmosfärstryck vid arbetet i luftmotorn, men i verkligheten tas det upp värme från handverktyget samtidigt som det expanderar, precis som att värme avges till kompressorns cylinder och topp vid kompression.

att observera - när man släpper ut tryckluft via renblåsningspistol så utförs inget arbete och därför blir inte luften kallare när den passerat spetsen på munstycket (någon enstaka grad sänker den dock pga. en viss attraktion mellan molekylerna trots allt och när dessa dras isär så binds lite energi och ger något svalare gas) - arbetet som görs för att trycka ut gasen genom renblåsningspistolens munstycke tas från den stora trycksatta tanken genom att gasen där kyls en smula för att trycket sjönk en smula - där kommer energin ifrån som sätter fart på luftströmmen ut ur renblåsningsmunstycket.

Drivkrafter till att det här sker över huvudtaget är att när kompressorn komprimerade luften så minskade den entropin på på luften som komprimerades (man inskränker frihetsgrader i den slumpmässiga framfarten på molekylen då det plötsligen är andra molekyler som är i vägen och molekylen i fråga kan inte nyttja utrymmet just där just då när den vill - systemet blir en smula mindre oordnat) och det är viljan att återta den ökade entropin som gör att kompressormotorns arbete ändå hamnar i tryckluftverktyget till slut - med stor förlust...

Det är det här som gör att man blir tokig när man försöker läsa termodynamik...

så, visst, i slutändan överförs kraften på ett eller annat sätt men det fungerar inte som en fjäder där man med fysiska lagar kan se exakt hur mycket energi som sparas när fjäder (eller kondensatorn) spänns upp genom att mäta sträcka gånger kraft på varje punkt - utan det går över flera led än så och väldigt temperaturberoende...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad händer om du blåser in luft i kopparröret, går kompressorn på tomgång då?
Skriv svar