Egen ugn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JmD

Re: Egen ugn

Inlägg av JmD »

Mizzarrogh - som vanligt mycket matnyttig information. Du är rena privatläraren nu :-) Tackar och bockar!

blueint - måltemp initialt >800 grader, men i slutändan >1000 grader. 1300 grader för Kanthal D verkar stämma - vet inte var jag hade fått 1600 grader från.
2000 kr är för gasflaskan fylld. Därefter ligger påfyllning på c:a 300-400 kr för 5 liter. Ska titta lite mer efter begagnad flaska. Men kanske är det smart att köpa från AGA-återförsäljare med tanke på säkerheten osv. Flaskorna måste väl provtryckas och kontrolleras med vissa intervall antar jag.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror det är fem år eller någonting sådant, men man brukar få en typkontrollerad utbytesflaska hos gas stationen så detta är mest bara aktuellt om det inte är roterande utbytes system som tex dykartuber och liknande där man äger den enskilda tuben och inte en insatstub med roterande inbyte.

Du bör komma väldigt långt med 900 grader praktiskt användbar temperatur då det täcker upp det mesta av vanligt förekommande arbeten. De flesta vanliga stål härdas vid ca 800 grader som sagt. Och all normal anlöpning (tex 196 grader som det är för yx stål om vi skall rycka ett ur högen) och avspänning håller sig som sagt under 600 grader.

Det är nästan bara specialgrejer som vill ha högre temperatur.

-
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Vi kylde ner ett par LNG tankar med flytande kväve "på jobbet" för en tid sedan. Du hade kunnat få några liter, det gick väl åt runt 50 ton i varje fall :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kom på igårkväll att ett sakfel tydligen insmugit sig i det jag skrev om anlöpning, i det att den nedre biten av skalan tydligen bortfallit när jag tittade på skalan jag hade framme så skall den ju då börja redan vid ca 260 grader där blåanlöpningen tar sin början enligt min skala för att sedan gå mjukt upp genom 270, 280 till 290 grader, sedan kommer intervallen vid peak jag tror vid ca 350 grader fritt ur skallen eftersom min skala jag har framme stannar vid 290 grader.

Alltså, ca

220 grader = Svagt skönjbar brunfärg.
ökande brunfärgning upp till ca 260 grader där en mycket svag blåfärg börjar kunna skönjas (här ligger då följaktligen det absoluta smärtgränsen för vanliga stål) för att sedan tillta upp till cirka 290 grader (helblått) i exempelskalan.

(Tänkte ej på detta då eftersom jag nästan uteslutande kör med ögonmått för grövre tillämpningar, men temperaturskalan (för anlöpningsdelen) jag beskrev i texten tidigare behöver alltså justeras ner en aning enligt ovanstående så skall den bli korrekt).

.
Skriv svar