Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Inlägg av Glenn »

Ja, jag kan sträcka mej till att skölja av snabbt i kallvatten, men att hålla på att diska innan man sätter ner disken i diskmaskinen, aldrig.. då kan man lika gärna handdiska.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag sträcker mig till att skrapa av solida saker i papperskorgen. Men ska man hålla på och skölja så är de i kallvatten, äggviteämnen koagulerar i varmvatten fick man ju lära sig på dagis i matsalen...
Knut

Inlägg av Knut »

Rengjorde avloppssilen maskinen noga. Körde en sådan där flaska rengöring på högsta temperatur. Tyvärr ingen förbättring. Jag håller med om att det verkar som om att det skulle kunna vara en blockering någon stans i maskinen. Men den är kanske "tidigare" i vattnets väg in. Jag får kontakta en servicegubbe och se vad han säger.

/Knut
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis som i silen på insidan av en sån "perlator" som man skruvar fast på kranen så det blir luft i vattnet, så kan det fastna metallspån från rörmokararbeten längre bort i nätet och annat gojs i silen som brukar sitta mellan slang och diskmaskin, eller mellan slang och vattenledning.
Kan också vara kalk i/runt magnetventilen som styr vattnet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ursäkta urspårningen:

Om inget annat hjälper kan kanske en omstridd vattenvirvlare vara nåt? Se även placeboeffekt. :mrgreen: :wink: :roll:
Knut

Inlägg av Knut »

Nu har jag fått fart på maskinen igen.
Kontaktade en väldigt hjälpsam vitvarutekniker via e-post. (hittade en relativt slumpmässigt i området där jag bor.)

Han rekomenderade att öppna och titta på påfyllningssystemet. Och efter en del letande hittade jag en slang som var full med gucka. Rengjorde den med en hel del mekaniskt våld, återmonterade och se på tusan om den inte fungerar som ny igen. :-)

Anledningen till stoppet i slangen är att det är "stillastående diskvatten" i den under en stor del av diskförloppet. Så kommer det in lite smuts i slangen så har det relativt goda chanser att lägga sig till ro och fastna.

Anledningen till av och på (dunkandet i rören) är att nivågivaren sitter innan denna slang. Så rinner det inte tillräckligt fort tror maskinen att det håller på att bli översvämning och stänger kranen. Samt startar avloppspumpen. Öppnar sedan kranen igen och itererar tills den är nöjd.

När maskinen fyller på vatten genom denna slang så rinner det. Det blir aldrig någon tryck/fart på vattnet så det får ingen direkt chans att spola bort guckan.

Nu vet jag hur man fixar det till nästa gång det händer. Ganska enkelt ingrepp.

/Knut
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Fint att du fick ordning på det, och kanon att du skriver lösningen också! Så vi andra kan ha nytta av det när det händer oss! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så bra att det löste sig!
Men mindre bra av konstruktören att designa in en slang där smutsigt diskvatten kan stå still.
Knut

Inlägg av Knut »

Japp, det är mindre bra. Men på något sätt måste man ju mäta vattennivån i maskinen.

Det tog ju dessutom ca 6år innan det blev problem. Många diskar har den hunnit med på den tiden. (Säkert runt 1000ggr) Frågan är hur ofta tillverkaren räknar med att man ska behöva service på sin maskin. Och om det skiljer mellan olika tillverkare...

/Knut
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Miele skriver så här:

"alla Miele är den byggd för att användas i 20 år"

Jag har inte haft några problem med min diskmaskin (förutom när det kom handdiskmedel i den) och inte heller med min tvättmaskin. Båda av ovanstående fabrikat. De kostar lite mer men de har bra kvalité och egenutvecklad elektronik för att det ska finnas att få tag på resevdelar om 20-30 år om man skulle behöva laga sin maskin.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

När kommer de handdiskmedel i en diskmaskin?? :D
De bästa mot de måste vara att vänta till skummet lagt sig om de nu gör de, sen slänga i maskindiskmedel och köra ett program.
Maskindiskmedel innehåller skumdämpare!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Felsök på det som verkar rimligt. Om du öppnar upp maskinen baktill så finns det lite olika lösningar på hur man vet när maskinen fått tillräckligt med vatten.
Det bvar ju det du nämnde i ditt inlägg.
I vissa maskiner finns en rektangulär behållare som består av 2st kammare. Dessa fylls långsamt på och in resp utflödet är i en 5mm slang.
Det brukar vara minst 3st slangar anslutna. Tabort denna och häll i något som lätt kan hällas/spolas ur men ändå är hårt.
Jag brukar ta sand -en matsked + diskmedel. Det kan kanske funka med starkt avfettningsmedel men jag är tveksam.
Varför. -jo, det samlas matfett som bildar en hård beläggning i burken. Vill det sej illa så lossar något o täpper till rören.

För att få den helt ren har jag tagit stark Natriumhydroxid lösning och skollhett vatten. Tabletter eller annat maskindiskrengöring tar inte på detta.
Slagen i rören beror inte på något som har med nivåregleringen utan snabbheten på din ventil och dimensionen och längden på rören fram.

Har du denna nivåvakt kan jag lova dej till 99,625% att det är den. En riktig dålig konstruktion.
Skitranden du ser i vertikal ledd är den som äer svår att få bort. Den skall vara horisontells monterad o skippa blås i den.
Jag har provar 8kg/cm² utan resultat.
nivåvakt-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 6 juni 2013, 00:14:11, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan meddela att badskum inte heller är bra i en diskmaskin. Det var skum ut över halva köksgolvet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-nä, liksom Yes handdisk :tumner:
-sen brukar vattenlarmet lösa ut så den pumpar bara ut :) Så ni som badar i diskmaskinen köp hem en ny "orange kudde" på 2x2cm som är larmet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

klassikern är ju annars att ersätta den där kudden med en sockerbit, den har ungefär samma funktion, men sådana har man oftast hemma :)
Skriv svar