Parallellkoppling av strömkällor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Parallellkoppling av strömkällor?

Inlägg av Walle »

Tack Jimmy, du sa det. Fast å andra sidan så kan jag inte hålla mig från att elaborera.

Jag är så jävla trött på alla på EF som har ett så starkt behov av att hårdtolka allt, även när det är fullkomligt uppenbart att er tolkning inte alls går i linje med vad den andra menade. Skriver någon av misstag mB istället för MB så kommer det omedelbart dumma jävla idiotkommentarer om "millibyte" även om det är fullkomligt uppenbart att det är megabyte som avses (ja, det är ett färskt exempel, och ni som känner er träffade kan fanimig göra det, det är NI som beter er som idioter!)
Det är så jävla tröttsamt att se hur så många här bara älskar att feltolka för att få möjlighet att sätta någon annan på plats! Jag kräks på er! Varför är det så inihelvete viktigt att hela tiden sätta andra på plats? Är det något slags jävla mindervärdeskomplex? Skärp till er! Och lär er att fungera i sociala sammanhang! NI förstör den här siten, NI och ingen annan! Jag fattar inte vad NI har för problem, men uppenbarligen har ni ett stort problem med att bete er korrekt! Ni ÄR inte viktigast i världen, oavsett vad ert stora jävla ego säger till er!! Svälj det där jävla egot och bete er som normala människor! Annars framstår ni bara som idioter!
bearing

Inlägg av bearing »

:tumupp: :lol:

Mycket fint komponerat. Utskällning efter noter, haha.

Allvarligt talat så kände jag en stor tillfredsställelse av att läsa inlägget och tycker att du har helt rätt, och gjorde helt rätt i att skriva det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tack bearing! :)

Jag vill ändå påpeka att mitt utbrott i inlägget ovan inte är direkt riktat till de som har svarat i denna tråd, utan det är resultatet av en allmän frustration över beteendet som förekommer hela tiden. Med andra ord, det är inte direkt riktat till en viss person, utan mot fenomenet som sig.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Walle skrev: Och lär er att fungera i sociala sammanhang!
Men då behövs ju inga Internetforum.. :mrgreen:
Borre

Inlägg av Borre »

Äntligen någon som säger något, bra! Kan bara instämma.
Sen om personerna i fråga fattar tvivlar jag på, eller ens förstår att det är dem det syftas på, men kan ju alltid hoppas.

Det kanske inte var riktat mot personerna i tråden, men otroligt träffande och passande på en viss person! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Walle:

Tack för att du skrev det! Instämmer till 100%.

:bravo: :bravo: :bravo: :tårta:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är nog skyldig till några av inläggen om milibyte och liknande. Det är mest ett försök att med humor påpeka att det är skillnad på milli och mega. Uppenbarligen funkar inte humor.

I den här tråden tolkade jag solcell som just solcell och inte solcellspanel. Ingenstans antyds det att det handlar om någon annan än en solcell. Men det är väl jag som är en socialt inkompetent idiot.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Tack Jimmy och Walle!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl skillnad på HUR man påpekar det. Om man gör det i förbigående samtidigt som man svarar typ "Jag tror menar Mbit/s och inte mbit/s och i såna fall....."

Men inlägg av typen "Jag tänker inte svara eftersom du inte vet skillnad på milli och mega" är ju inte så givande. Men även jag har nog nån gång hävt ur mig grejer åt det hållet (men då har det nog handlat mer om folk som skriver grejer i stil med "Hur får man upp volten i amperen med samma ohm?" :).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hat det ens förekommit den typen av svar? De kan inte vara vanliga.
elha

Inlägg av elha »

Ooj, det var inte meningen att det skulle bli uppror pga detta. Det är solcellspaneler.... förlåt för missförstånd... Panelerna är på 6V var och behöver bara 5V, därför behöver jag inte seriekoppla.

Jag ska koppla två solcellspaneler (DC) parallellt för att sedan koppla till spänningsregulator (5V och 0,5A) och därefter till USB-hona. Såå, ska jag seriekoppla en diod med varje?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog bättre att koppla en zener parallellt med panelerna, en regulator kommer att ta en del av spänningen, om de ens funkar med den spänningen.
Vid nominell spänning kan man inte lasta just något, normalt laster man ner en panel till ca halva spänningen för att få maximal effekt. Så frågan är om du inte ska seriekoppla. Kan lasten laddas ur om spänningen blir för låg, om inte så behövs ingen diod i serie.
jomany

Inlägg av jomany »

Det var en vacker utskällning.
Det var också snyggt av Danei att rakryggat erkänna gärningen och sedan fortsätta besvara frågeställarens funderingar. Bra där! :tumupp:

///j
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Erkänna vilken gärning?
Det finns ingen anledning att TS ska drabbas av att vissa surnar till.
elha

Inlägg av elha »

Danei: Jaaha okej! Det låter bra när du skriver det i alla fall. Men behövs inga dioder till serie? I så fall varför? Eller snarare varför behövs dioder till parallellt?

Tack för svaren!
Skriv svar