Feldiagnostisera bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av JimmyAndersson »

Zäta:
"Jag har haft tillfälliga spänningsfall i bilen....tror jag. Jag tänkte därför kontrollera kolen, men det krävde att jag demonterade hela generatorn för att kunna kontrollera dem."

"Jag monterade därför generatorn igen och då laddade den ingenting alls. :("

Så den laddade innan du plockade isär den?

Då är det ju rimligt att anta att något hände när du satte ihop den igen.
Har du undersökt det?

Vad är det för generator, med tanke på att du var tvungen att plocka isär den för att kolla kolen?
De brukar bara vara ett par skruvar på sidan.....

"Tyvärr verkar laddningsregulatorn vara dyr, ca. 700:- så frågan är om jag ska köpa en ny regulator elelr om jag ändå måste köpa hela generatorn. Det är därför jag skulle vilja ställa en diagnos..."

Vad skulle vara en bättre kostnad för att få den att fungera?
Dvs vad tror du diagnostiseringen skulle kunna ge?
Om du har kollat det uppenbara så är det förmodligen något som är trasigt.

Kan du felsöka regulatorn själv? Eller generatorn utan regulator och kol?
Om inte så måste du förmodligen betala en verkstad för att fixa det.

Om något då är trasigt så blir det ju dyrare än om du skulle byta regulator själv.
Om du byter regulatorn kan du dra slutsatsen om det var den som var trasig, eller om generatorn behöver bytas.

Du hamnar alltså ändå troligast på en summa över 500kr, oavsett vad som är trasigt
så länge det inte är någon enkel grej som du missat.

Alltså behövs ingen "diagnostisering", speciellt inte om du tyckte 700kr var dyrt.
Sedan är ju frågan om du vill sitta och vänta på att någon eventuellt någon gång
kommer på någon typ av diagnostisering som ger dig ett svar oavsett om
det är jordfel eller trasig regulator eller fel ihopsatt generator.

När man lagar elektronikprylar så får man ofta chansa lite och löda bort en misstänkt grej
för att mäta upp eller byta ut och se ifall det var den grejen som var orsaken.

Det finns ingen direkt sätt att enkelt mäta på en till synes livlös apparat och direkt få svaret.
Genom att istället gå igenom hela kedjan, från spännings-ingång och framåt så kan man
beta av misstänkta komponenter och tillslut ringa in exakt vad som var felet.

Det är samma sak med bil-el, så länge man inte är extremt insatt och kan dra en slutsats
utifrån att mäta på typ vad som helst. (Ungefär som de som ser på radioantennens vibrationer att 3ans tändstift är slitet. :D )
Nästan 300 personer har läst tråden, men än så länge har ingen kommit med något sådant tips.
Frågan är hur länge du vill ha bilen stående.

Fin bil förresten! :tumupp:
Zäta

Inlägg av Zäta »

Tack för all hjälp!

Jag anslöt det lilla stiftet till plus, eftersom jag mätte upp spänning där när det satt i bilen.

Angående kostnaden så...visst, det är bara att köpa en ny regulator för 700:-, men visar det sig att det är nåt annat i generatorn som är fel så åker jag ju på att köpa en ny generator för 2500:-. Och då var dom där 700:- "bortkastade".'
Det är ju egentligen därför jag frågar. Ville bara veta liksom!

Generatorn är en Bosch, men den sitter lite dumt till, så man "måste" ur med den ur bilen för att kolla kolen.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Dubbelkolla att du har fått den tunna ledningen till generatorn på stiftet som är märkt D+ och inte på W.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

... eller så kan du kanske köpa en begagnad komplett generator på lämplig bilskrot?

Om generatorer inte är något som ofta pajar på just den och kompatibla modeller så borde väl de som finns på skroten kunna vara rätt okej?
dalldall

Inlägg av dalldall »

har du delat generatorn o mätt dioderna?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det låter mycket med 700 kr för regulator/kolbrygga till en Bosch, det är väl hos Volvo då?
Man bör inte bara byta bryggan utan att kolla släpringarna på rotorn, om dessa inte är släta och fina blir reparationen inte långlivad. Ibland har det bildats spår i ringarna och de nya kolen ligger då endast på kanterna till spåren med uppenbart resultat.
Om spåren inte är för djupa är det ganska enkelt att fixa släpringarna i en svarv först så håller det betydligt längre.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Den lilla sladden skall vara ansluten via en lampa för att det skall kunna bli någon ladd spänning.
9 av 10 fall är det regulatorn
I övriga fall så är det brända lindningar ( Dom kan du mäta när du har den isär monterad de skall ha ungefär likartade Ohm värden)

Eller släp banan som kolen skall ligga mot kan ha blivit skadad / oval.
Är den oval å kommer den skjuta ifrån sig kolen och du får dålig kontakt. Detta kan lösas genom att svarva av lite på släpbanan.

Eller Diodbryggan kan vara skadad. även detta går att mäta upp.
Dock finns det fall där diodbryggan har skador som endast kommer vid kalla ytter temperaturer
(Skadad brygga gör att den levererar AC istället för DC vilket får regulatorn att balla ur och den kan sänka din ECU och andra oxar oxå)

Men när du ändå har den nere känn på lagrena.
Och generatorer finns på skroten. sök på modell numret på generatorn istället för din bil modell.
Många bosch generatorer passar dessutom på flera bilar dock kan man få byta ena halvan av generatorn så man får rätt fäste
Skriv svar