Energieffektiv bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Energieffektiv bil.

Inlägg av Biker »

Kolla på nyare mc motorer om du skall göra nått strömlinjeformat bygge - då kan du få lite pulver också :mrgreen:

Jag har en stånka , XT660Z - encylindrig lite parisdakar look- 0.34L/milen - den i en ciggar skulle ju inte dra ett skit då luftmotståndet är borta.

En motor med senaste teknik 4 takt,insprutning och kanske runt 250cc drar ju nästan inget
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag måste ändå påstå att 0,34l milen är rätt mycket men tanke på att de finns 4sitsiga bilar som drar <0,3l milen! Men de beror nog mer på att luftmotståndet på motorcyklar är rätt högt! Jag hade valt en snåldiesel! Men att skapa något revolutionerande blir nog svårt om man fortf ska hålla sig inom vad som kan bli gatlegat, någorlunda bekvämt och krocksäkert!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är det där med krocksäkert som det faller på för min del.
Därför tror jag det gäller att hitta en nyare bil och modifiera den så den blir snålare.

Hybriddrift, lätta på onödigheter och mindre/effektivare motor.
Eldrift med generator som går på diesel.

Jag har letat efter liten bil med skruren motor, men verkar inte vara så vanligt.
Vad tror ni annars om att köpa bil och sen sälja motorn? Finns det marknad?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du vinner i princip inget på att köra dieselmotor i en sådan bil. En diesel är bättre än en ottomotor på dellast, men på maxlast är det i princip samma. Tittar du på ecotävlingarna är det i princip bara små ottomotorer som gäller.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ah, det har jag inte kollat upp. Då funkar det med bensin med, eller etanol. Ja, vad som.
Undra vad som totalt sätt blir best för miljön och plånboken när det gäller drivmedel i generator.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Energieffektiv bil

Inlägg av Biker »

Det är ganska enkelt och köra etanol i en bensinmotor rakt av - bara att mappa om insprutet till 30% mer bränsle.
Energivrdet i etanol är ju +30% lägre.

Men för och göra det effektivt så bör man ändra tändning och en del andra parametrar - därför skulle jag droppa det
om man inte har tillgång till bromsbänkar,mappningsutrustning och annat realterat.

Den effektivaste motorn lär du hitta bland nya japanska mc tillverkare/du får nog titta på dom senaste åren) från scooter till mellantung mc och köra den på vanlig soppa - Honda är väl i topp när det gäller motorer.

Motorycklar har värdelösa luftmotståndsvärden men om en motor drar 0,22 i nån scooter mc så drar den betydligt mindre
in nån futuristisk ciggar bil
bearing

Inlägg av bearing »

danei skrev:En Opel calibra liger på 0,5m². Visst det är mer än dubbelt så mycket, men det är en färdig fullstor bil som går att få för småpengar. Enklaste modden borde vara att plocka bort två cylindrar. Dom den här snubben.
Ja, Calibra har ju ett av de lägsta cda bland alla produktionsbilar. Även CRX är bra. Jämfört med en liten Messerschmitt-liknande har de dock ett betydande rullmotstånd p.g.a vikten, samt behöver övermotoriseras för att klara uppförsbackarna i annat än joggingfart.

Jag tror att det du skriver i första posten, segelflyg-liknande form, skulle ge CDA lägre än 0,1m².
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har inte mer än en backe på min pendlingsväg, och där finns det stigningsfält. Även med en sådan bil kommer rullmotståndet att vara relativt litet.
Resultaten blir ju inte alls samma med de alternativen, men arbetsinsatsen och kostnaden skiljer ju också kraftigt.
bearing

Inlägg av bearing »

Ju mindre luftmotstånd bilen har, ju större andel är ju rullmotståndet av totala motstånden.

Om man räknar med en rullmotståndskoefficient på 0,01, kommer rullmotståndet vara ungefär 2,8kW per ton i 100km/h. Det blir ungefär 50% av luftmotståndet på 1 ton CRX i 100km/h. Hur låg koefficient tror du man kan få till med vanliga bildäck som pumpas hårt?

Hittade en formel:
c = 0.005 + 1/p (0.01 + 0.0095(v/100)²)

c = coefficient of rolling resistance
p = tyre pressure (bar)
v = speed (km/h)

http://books.google.se/books?id=P-0ppBb ... &q&f=false
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

I fordonsavdelningen hos Alternativ.nu förekommer en hel del intressanta diskussioner:
http://www.alternativ.nu/index.php?board=55.0

Minst lika kunnigt men betydligt större är Ecomodder:
http://ecomodder.com/forum/

Beträffande fordonskategori att satsa på röstar jag som gammal bilmicklare utan tvekan på MC om man ska bygga något mer extremt som går bortom "Ombyggt fordon". Det är betydligt lättare att få igenom "Amatörbyggd MC" än motsvarande personbil.

Tyvärr är det vad jag förstått näst intill omöjligt att som privatperson bygga och registrera en fyrhjulig MC men man kan nog komma undan med ganska stora ombyggnader på en kinesisk gatreggad fyrhjuling betydligt billigare. Symmetrisk trehjulig MC, d.v.s. trike, får man precis som fyrhjulig MC köra med B-kort och med tanke på hur fint man kan få till aerodynamiken med ett ensamt hjul baktill är trehjulig MC oerhört attraktivt. -Tills man ska ut i vinterväglag då förstås...

Ett bra sökord för trehjulingar med ett hjul baktill är "reversed trike". -Finns hur många eco-hembyggen som helst med extremt häftiga karosser.
På ovan nämnda Ecomodder finns bl.a. en kille som bygger om en Honda personbil till eco-trike med originalmotor, framhjulsdrift och ensamt MC-hjul baktill. Jag tror tyvärr inte man har någon fördel av att bygga om en personbil registreringsmässigt, det blir förmodligen en helt "ren" bedömning på samma grunder som om man byggt MC från scratch. Däremot har man ju mycket av grovjobbet gjort.

Utgår man från en vanlig fyrcylindrig personbilsmotor och inte har något emot att rycka i växelspaken kan man plocka ur två kolvar och stäng av motsvarande ventiler. Jag körde 4000 mil så med en gammal Fiat 127 och sparade 10-15% bensin på detta utan att tappa marschfart. http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFT ... /index.htm
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag länkade till din sida tidigare i tråden utan att ha en aning om att du fanns här.
Det var via dit experiment jag kom att tänka på möjligheten att ta bort 2-3 kolvar i en calibra.
Det är ju en extrem skillnad på kostnad och arbetsinsatts mellan ett amatörbygge och att ta ur delar i motorn på en befintlig bil.

Nya B-körkort gäller inte på fyrhjuliga motorcyklar.

EIDT: Om man skulle få för sig att bygga något, finns det överkomlig mjukvara för att göra vettiga aerodynamiska simuleringar?
bearing

Inlägg av bearing »

Vad tror du om Lupo 3L? Dom finns från 30 tusen begagnat.

I Holland säljs väldigt Aerodynamiska trehjuliga cyklar. Dom kostar runt 6000 EUR.
Bild
http://en.velomobiel.nl/

EDIT:
Om man skulle få för sig att bygga något, finns det överkomlig mjukvara för att göra vettiga aerodynamiska simuleringar?
Jag har ett gammalt program som heter Motor Vehicle Simulation V1.0. Har packat ihop det tillsammans med en enkel modell av Tesla Roadster, som jag gjort någon gång, som exempel.

Snabbhjälp:
Formeln för "drag" har enheten Newton. Rullmotståndet blir m*g*Cr, d.v.s ca 100N om 1 ton och Cr = 0,01. Luftmotståndet är V²*0.5*cda*luftens densitet (ca 1.2kg/kubik vid 25°C). Om bilen har 0,5m² cda ska man alltså fylla i 0,3 i rutan framför V² i formeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Det viktigaste jag lärt mig om snålåkning med vanlig personbil är att det inte är gaspedalen som kostar pengar, med den köper man en rörelse i den önskade riktningen. Det som kostar pengar är bromspedalen, för med den slänger man bort sin dyrköpta rörelseenergi. Oavsett fordonstyp, drivsystem m.m. kan man spara väldigt mycket på att köra som om bromsarna vore trasiga. -Självklart då inte hålla så hög hastighet att man skrapar gummit av däcken i svängarna utan se till att farten precis räcker fram till nästa trafikljus, gathörn eller vad det må vara utan att man behöver bromsa.

En annan eco-grej är att en kolvmotor oftast ger bäst verkningsgrad omkring det varvtal där vridmomentet är som störst, men det gäller också att motorn får arbeta hårt för att få bästa verkningsgrad.

Dessutom: Eftersom detta är ett elektronikforum ligger det nära till hands att fundera på vad elektronik kan ge för tillskott i ämnet. En färddator som registrerar bl.a. bränsleförbrukning är till stor hjälp, men det finns säkert också en del andra saker man kan mäta, styra, reglera och automatisera för att snåla på bränsle eller batterier.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En kolvmotor går med högst verkningsgrad på fullgas. Man bör med andra ord ha så lågt varvtal på motorn att den ger tillräcklig effekt med plattan i mattan. Vid vilket varvtal den toppar verkningsgradsmässigt är av litet intresse. Det är bara om man vill ha just den effekten det är lämpligt att ligga där. Det kan vara av intresse när man designar en motor som ska gå på konstant effekt. Men inte när man kör en befintlig bil.
Skriv svar