El med ved - eller små grenar då

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
limpan4all

Re: El med ved - eller små grenar då

Inlägg av limpan4all »

Nu har jag beställt två...
En till mig och en som 60-års present till "en som har allt".
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Hoppas du återkommer med en recension senare. :)
danielb

Inlägg av danielb »

Bmg lux:
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Walle skrev:Om man ersätter peltierelementet med en liten högeffektiv Stirlingmotor så borde det väl bli bra mycket effektivare? :)
Definitivt. En sådan skulle jag vilja ha. Då kan man ju fortfarande både koka kaffe och få ström. Å andra sidan lär det bli dyrt att göra något som kan hålla länge rent mekaniskt.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Bygg en sån här:
2hk Stirling.jpg
Var på motorns dag i Målilla i augusti 2012, där fanns denna hemmabyggda
2hk ( typ 1,5kW ) stirlingmotor i drift, den hördes knappt. Gick lugnt och fint.
Varvtalet var väl 300-400rpm (en uppskattning så här nio månader senare :) )

Teknikmagasinet säljer (väl) helium på gasflaska för ballongfyllning?

Cylinder (löst foder) + kolv var från en bil. Har för mig att han sade att det var
svårt att svarva så långa föremål invändigt med den precisionen
som krävdes. Då vart det lättare att använda något färdigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Stiligt bygge! Undrar vem som byggt, eller om det finns någon sida med mer information. Gissar att det är vatten i det där systemet. Helium är jättesvårt att få täta skarvar runt.
Vore lite kul om man kunde skala ner det ännu mer så att det blir kanske 10W istället för 1kW, så att man typ sätter på sin lilla stirling-generator på spritköket när maten är färdigkokad.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En sån stirlingmotor skulle jag vilja köpa! Bygga klarar jag inte av :/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm
(water bottle and iphone pictured are not included)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

En bild till tagen från andra sidan:
2hk Stirling_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

mrfrenzy skrev:
MiaM skrev: Reklamen var väl "sådär", hur många eldar inomhus med fossila bränslen?
Fler än det bor i hela Europa eldar inomhus, ca 3 miljarder människor. Av dessa är det 400 miljoner som eldar fossila bränslen.

Lyckas man massproducera en sånhär enhet och få ut den där det behövs kan det göra väldigt stor skillnad. Framförallt på lokal hälsa och luftmiljö.

Att dom dessutom får lite el på köpet för att driva en mobiltelefon eller liten dator kan snabba på utbildning och därmed demokratisering rejält.
Exakt vad jag skulle skriva !!.

Grejen är inte att vi i I-landen skall ladda vår mobil. Då har man ju missat poängen.
Kan man förse utvecklingsländer med möjlighet till el, och dessutom miska miljöpåverkan så är det ju en fantastisk idé.

Under förutsättning att beräkningarna i länk två håller givetvis.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sterlingmotorer bygger på en att man har en gas som cirkulerar, visst kan den gasen vara vatten, men det låter mycket osannolikt. Jag håller med om att helium är svårt att stänga in, med vanliga kolvringar går det inte särskilt länge. Jag gissar på att det är luft vid ganska lågt tryck. Kanske atmosfärstryck så att läckage ut och in tar ut varandra. Verkningsgraden blir antagligen ganska låg med den konstruktionen. En sådan kopplat till pellets brännaren skulle vara skoj.
DanG

Inlägg av DanG »

Hej!

Ett litet inhopp (alltså inte påhopp!) om någon är i farten med bygge e.dyl.
Sterlingmotorer bygger på en att man har en gas som cirkulerar, visst kan den gasen vara vatten,
Nix, vatten (vattenånga) skulle kunna vara förödande då motorn kallnat till runstempratur. Detta skulle medför s.k vätskeslag. Vatten är inkompressibelt.

Sett oro över läckage.
Jag håller med om att helium är svårt att stänga in, med vanliga kolvringar går det inte särskilt länge. Jag gissar på att det är luft vid ganska lågt tryck ...
Nix, motorn är helt sluten. D.v.s, gasen arbetar & transporteras mellan hög- & lågtryckssida, men båda dessa är (kan vara) inneslutna.
Dock, eftersom tempraturen på heta sidan bör vara hög (700C) om kalla sidan är atmosfären (20C) kan det ändå bli "spännande" ...

Kika gärna på denna länk ...

http://www.animatedengines.com/vstirling.html

M.v.h DanG
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Volymen på vattnet är det kondenserat kommer att vara mindre än motorns volym, så det är ingen fara. Men jag tror inte heller att det är vatten.

Det är väldigt uppenbart att vevaxeln inte är innesluten på den här maskinen. Således är det någon typ av glidande tätningar, typ kolvringar, mellan arbetsmediet och atmosfären.

En kollega som varit inblandad i SAABs försök till sterlingmotor, de jobbade tydligen med vätgas, det är ett billigare alternativ.
johano

Inlägg av johano »

Sterlingmotor - är det en motor gjord i silver? :-)

/johan
DanG

Inlägg av DanG »

Hej igen!

Tja, monterar man motorn så att kondenserat vatten stannar i "vevhuset" så blir risken mindre, men jag skulle definitivt undvika en gas som kan kondensera!

För oss vanliga dödliga tror jag att luft eller möjligen helium under övertryck är det lämpligaste arbetmediet eftersom båda (delvis) uppfyller kraven :
- Ekonomiskt hanterbart
- Icke explosivt
- Möjligt att få att stanna i motorn utan allt för exotiska material och tätningar i axelgenomföringen.
Vätgasmolekyler tar sig igenom mellan kristallerna i tätat stål ...

Den utgånde roterande axeln brukar vara lämplig att täta med en labyrinttätning vilket ger minsta friktion.

: johano; Ja man skulle kunna tro det efter alla pengar vi la ner på utveckling i Sverige innan patenten reades ut till USA (om jag fattat historien rätt)

M.v.h DanG
Skriv svar