Bygge av rörslutsteg
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Bygge av rörslutsteg
Nu har jag designat själva lådan som förstärkaren ska husera i.
Jag är lite osäker på måtten men preliminärt får det duga.
Mitt stereo-steg är nämligen dubbelt så brett och jag vet att standard-rack tar max typ 45cm.
Ett värre problem kan vara djupet.
Jag har gjort preliminära skisser men då får knappt trafos och rör plats.
Inte på ett sätt som tilltalar mig elektroniskt i alla fall.
Men mitt första utkast får bli detta.
MVH/Roger
PS
Som vanligt har lådan fel proportioner.
Jag är lite osäker på måtten men preliminärt får det duga.
Mitt stereo-steg är nämligen dubbelt så brett och jag vet att standard-rack tar max typ 45cm.
Ett värre problem kan vara djupet.
Jag har gjort preliminära skisser men då får knappt trafos och rör plats.
Inte på ett sätt som tilltalar mig elektroniskt i alla fall.
Men mitt första utkast får bli detta.
MVH/Roger
PS
Som vanligt har lådan fel proportioner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är lite olika mellan olika rack vilken bredd de klarar. Jag hade siktat på 44cm för att vara på säkra sidan.
Jag har haft en kombination av rack och en tuner där jag blev tvungen att ta bort alla skruvar som höll fast locket på sidan, och låta locket endast sitta fast med nån enstaka skruv baktill. Ingen höjdare att råka ut för.
Jag har haft en kombination av rack och en tuner där jag blev tvungen att ta bort alla skruvar som höll fast locket på sidan, och låta locket endast sitta fast med nån enstaka skruv baktill. Ingen höjdare att råka ut för.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Bra tips!
Nu är väl dock inte första tanken att rörförstärkarna skall döljas i ett rack.
Ditt påpekande är dock tacksamt noterat.
MVH/Roger
Nu är väl dock inte första tanken att rörförstärkarna skall döljas i ett rack.
Ditt påpekande är dock tacksamt noterat.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
På din inrådan MiaM har jag minskat ner bredden något.
Två av dessa borde passa i ett standardrack (440mm).
Dock kan höjden inklusive slutrören bli ett problem för många rack (uppskattningsvis runt 170mm).
MVH/Roger
Två av dessa borde passa i ett standardrack (440mm).
Dock kan höjden inklusive slutrören bli ett problem för många rack (uppskattningsvis runt 170mm).
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Så, nu har jag planerat borrningen av bakstycket för mitt rörslutsteg.
Vissa värden är preliminära.
MVH/Roger
PS
Jag vägrar ta upp rektangulära hål i plåten så power-inlet (C7-kontakt) kommer bli lite ful. Men vafan, den hamnar ju ändå på baksidan!
Vissa värden är preliminära.
MVH/Roger
PS
Jag vägrar ta upp rektangulära hål i plåten så power-inlet (C7-kontakt) kommer bli lite ful. Men vafan, den hamnar ju ändå på baksidan!

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag grovplanerat borrningen av ovansidan.
Inklusive ett gäng lödstöd för det blir naturligtvis ett luftbygge.
Den kommer preliminärt se ut som bifogat.
MVH/Roger
PS
Jag har lyckats klämma in den på en yta mindre än 220X400. Detta en hel del tack vare att jag tagit bort push-pull drivröret.
Återstår dock att se/höra hur väl en rörförstärkare klarar att driva högtalare med en dämpfaktor inte mycket större än Pi
Inklusive ett gäng lödstöd för det blir naturligtvis ett luftbygge.
Den kommer preliminärt se ut som bifogat.
MVH/Roger
PS
Jag har lyckats klämma in den på en yta mindre än 220X400. Detta en hel del tack vare att jag tagit bort push-pull drivröret.
Återstår dock att se/höra hur väl en rörförstärkare klarar att driva högtalare med en dämpfaktor inte mycket större än Pi

Jag måste säga att jag är djupt imponerad av att du orkar rita i paint.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack ensten!
Jag börjar förstå att paint kanske inte är det bästa för just mekanisk CAD. Men vafan, det går ju med lite envishet.
Har du förresten nåt bra förslag på ett CAD-program som är enkelt och inte alltför dyrt?
MVH/Roger
Jag börjar förstå att paint kanske inte är det bästa för just mekanisk CAD. Men vafan, det går ju med lite envishet.
Har du förresten nåt bra förslag på ett CAD-program som är enkelt och inte alltför dyrt?
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Finns nog en del som har med PCB-tjänster att göra. PCB-Express t ex.
Sedan har MusicFromOuterSpace ett gratisprogram.
Sedan har MusicFromOuterSpace ett gratisprogram.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag uppgraderat den mekaniska designen något.
Jag glömde skruvhålen så nu är de infogade i ritningen.
Jag bestämde också plötsligt att "Hum Adj"-poten skall sitta åtkomlig uppifrån så nu är den också inritad.
MVH/Roger
Jag glömde skruvhålen så nu är de infogade i ritningen.
Jag bestämde också plötsligt att "Hum Adj"-poten skall sitta åtkomlig uppifrån så nu är den också inritad.
MVH/Roger
Den här är bra, även om man vill göra panelen själv.rogerk8 skrev:Tack ensten!
MVH/Roger
http://www.frontpanelexpress.com/downlo ... index.html
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack ensten!
Mycket enkelt att bara ladda ner och spara. Frågan är om jag vågar installera det
MVH/Roger
PS
Hade förresten problem med ditt förra mycket trevliga rör-cad tips. Fattade helt enkelt inte hur man laddade ner det. Skulle gärna vilja ha det programmet och spara det på samma sätt som ovan. Vad gjorde jag för fel?
Och vad hette det förresten?
Mycket enkelt att bara ladda ner och spara. Frågan är om jag vågar installera det

MVH/Roger
PS
Hade förresten problem med ditt förra mycket trevliga rör-cad tips. Fattade helt enkelt inte hur man laddade ner det. Skulle gärna vilja ha det programmet och spara det på samma sätt som ovan. Vad gjorde jag för fel?
Och vad hette det förresten?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Så, nu har jag planerat färdigt komponentlistan för mitt fjärde och viktigaste projekt.
Här kommer den.
Mycket nöje!
MVH/Roger
Här kommer den.
Mycket nöje!
MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 mars 2013, 23:57:34, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tänkte det. Eller har du nåt bättre förslag? Jag är mest intresserad av 6SN7 även om jag fick mycket fina 6H8C (NOS, Ryssland, 1952) från just Elfa senast.
Har förresten precis skickat 70 USD till Kina för köp av fyra Shuguang 6SN7GT. Ska bli spännande att "se" kvaliteten på dom. Verkar fina på bild men jag vill inte att anodkroppen ska vara olika vinklade från rör till rör. Ser tråkigt ut då. Köpte nämligen Sovtek 6SN7 vid ett tillfälle och dom var sneda och fula åt alla håll och kanter. Dock lät dom inte så illa...
I begynnelsen fick jag dock tag på Sylvania 6SN7. De både lät bra och var mycket fina!
Jag älskar 6SN7 men dom är inte helt lätta att få tag på. Inte av bra kvalitet i alla fall.
MVH/Roger
Har förresten precis skickat 70 USD till Kina för köp av fyra Shuguang 6SN7GT. Ska bli spännande att "se" kvaliteten på dom. Verkar fina på bild men jag vill inte att anodkroppen ska vara olika vinklade från rör till rör. Ser tråkigt ut då. Köpte nämligen Sovtek 6SN7 vid ett tillfälle och dom var sneda och fula åt alla håll och kanter. Dock lät dom inte så illa...
I begynnelsen fick jag dock tag på Sylvania 6SN7. De både lät bra och var mycket fina!
Jag älskar 6SN7 men dom är inte helt lätta att få tag på. Inte av bra kvalitet i alla fall.
MVH/Roger