Lysdiod & 400V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Lysdiod & 400V?

Inlägg av Micke_s »

Kondensatorn bör vara en X2 konding i kopplingen...
Det kanske är bra att köra tre resistorer på 350v styck, då en kan bli kortsluten.

Aja. Har hållit på med FMEA lite för mycket märker jag.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Gillar kreativiteten i denna tråd!

Mitt problem är dock löst, det visade sig att termostat och elpatron fungerade alldeles utmärkt, beredarens vattentemp var runt 80 grader, men vid första vattenkran en meter från beredaren fick jag ut vatten med temp på runt 40-45 grader. Det sitter en blandare direkt under beredaren och på insidan av blandaren var röret smällhett (=ca 80 grader) men direkt efter blandaren mera lagom 40-45 grader. Knackade med en hammare på blandaren och vips så sjönk tempen till 15-20 grader, och tanken på en skön och avkopplande dusch vart lika avlägsen som plånbokens möjlighet att bekosta en ny beredare . Lösningen var en renoveringssats och byte av blandarens innanmäte. Nu är det varm & gott i duschen igen och problemet sorterat till facket för före detta problem :D

Dock är det inte sista gången jag får för mig att ansluta LED:ar till nätspänning, så tipsen är ändock ovärdeliga! :D

Inköpet av glimlampan kvarstår, det är nog inte fel att ha en lampa som skvallrar om tillståndet på elpatronen.

/Thommy
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En zenerdiod för överspänningsskydd är nog bra. Överspänning är inget bra alls för lysdioder då blir de LEDsna ;)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag instämmer till fullo med Micke_S en X2(eller bättre) konding skall det naturligtvis vara! Av rent slentrian använder man det själv på nätspänningskopplingar men glömmer informera andra.

Naturligtvis måste X/Y kondingen även vara klassad för 250VAC min!!!
Jag lägger till i min första post för säkerhets skull!
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

blueint skrev:Med tanke på att lysdioder är konstantströms enheter så borde en induktans i serie ge just konstant ström i motsats till en kondensator som ger konstant spänning (eller spänningströg). ?
Kan du skissa hur du menar, och hur beräknar vi bästa värde? Antar att man tar hänsyn till frekvensen och gör ett maximalt trögt filter.

Enda strulet jag tror finns med serieinduktans är ev. spänningstålighet och storlek... energilagring induktans för 50Hz = stort härke. Om man tänker sig storleksskillnaden på en 50Hz trafo 10W och en 10W switchtrafo 100kHz.
Det är i massa räknat -några hekto vs några gram.

Hehe, 400V och LED, man kan göra det funktionellt, eller simpelt, men även perfekt! :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räkneexempel:
Röd lysdiod på 2V och 30mA
Period = 20 ms

För att hålla lysdioden lysande i 10 ms åtgår 0,6 mJ

E= 1/2 * L * I²
L = E / (1/2*I²)

E= 0,6 mJ
I = 30 mA
=>
L = 1.3 H

Ingen bra idé mao ;)

E = 1/2 * C * V²
C = E / (1/2 * V²)

E = 0,6 mJ
V = 2 V
=>
C = 300 µF

Mer rimligt.

En kapacitans parallellt över lysdioden får nog duga istället. Det lär fungera bättre i praktiken ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sa0bjw:

Trevligt att det löste sig!

Om plånboken har avlägset till kostnaden för en ny beredare så kan det kanske vara läge att fundera på nån timerkrets som håller nere beredarens temperatur förutom vid tillfällen då du vet att den behöver vara högre?

Alla:

Vad gäller X2-konding så beror det väl på vad man har för komponenter i övrigt och hur allt är kapslat? Vissa kopplingar kan under rätt förhållanden tillåtas kunna brinna upp, fast det är antagligen dumsnålt att göra så...
Skriv svar