Drifttidsmätning på bygglift.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Proppen

Re: Drifttidsmätning på bygglift.

Inlägg av Proppen »

Det är tanken här med, men det är inga problem.
Problemen som jag har är endast på batteridrivna maskiner, då de inte har någon vettig signal att plocka.
En dieseldriven maskin är mycket enklare, där finns bränsle stopp solenoid, oljetryck eller signal från generatorn som visat att liften är igång, normalt sett till och med en signal direkt in i en ren timräknare.

Problemet uppstår då man har minus styrda system och dessutom måste plocka flera signaler och lägga ihop för att få korrekt tidsmätning.

Jag har bilden av det jag söker helt klar för mig, men saknar de uppgifter som behövs för att beräkna de kringkomponenter för att dels skydda Cmos kretsen dels få rätt nivåer på signalerna.

Jag kommer ihåg att jag hade en bok för 25år sedan med exempel och applikationer på både 4000 serien och 74- serien, men den har försvunnit då jag inte har haft tid att hålla på med elektronik på det viset jag gjorde i tonåren på 70-talet.

Jag hoppas att det finns någon här som kan ge mig förslag, antingen med en bok som har de uppgifter jag söker, eller rent av ett schema. :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Drifttidsmätning på bygglift.

Inlägg av MiaM »

Om du vill bygga en "universalburk" som funkar med i princip alla varianter av styrsystem så skulle jag göra nåt sånthär:

1) optokopplare på varje ingång. Då spelar det ingen roll om det är plus/minusstyrt eller vad det är för spänning, du kompletterar bara med lämpligt motstånd för att passa spänningen på maskinen i fråga och kopplar in dig parallellt över respektive spole. På detta sätt så slipper du dessutom tänka på "trasig säkring"-driftfallet.

Låt utsignalerna från optokopplarnas transistorer gå in till en grind med schmidt-triggerfunktion, så får du garanterat "rena" logiknivåer ut.

2) Om det av någon märklig anledning skulle vara omvänd funktion på någon styrsignal så kan det vara bra att kunna invertera signalerna. Det kan ordnas antingen med flera byglar för att byta plats på optokopplarens utgångstransistor och pullup/pulldownmotstånd, eller med en xor-grind där man med en bygel väljer mellan matningsspänning/jord till ena ingången.

3) vill du ha t.ex. xor-funktion eller liknande mellan ingångarna så är det bara att välja önskade kretsar.
Exempel: A och B är upp/ned, C och D är fram/back, E och F är höger/vänster.
En xor-grind mellan A+B, en mellan C+D och en mellan E+F. En OR-grind med minst tre ingångar kopplade till xor-grindarnas utgångar. En etta ut från OR-grinden = liften rör sig på något sätt.

Ja, annars finns det ju en helt annan lösning på problemet - mäta spänningsfall i en av kablarna till batteriet och räkna hur lång tid det har gått ström (i ena riktningen) till batteriet...
Skriv svar