Problemen som jag har är endast på batteridrivna maskiner, då de inte har någon vettig signal att plocka.
En dieseldriven maskin är mycket enklare, där finns bränsle stopp solenoid, oljetryck eller signal från generatorn som visat att liften är igång, normalt sett till och med en signal direkt in i en ren timräknare.
Problemet uppstår då man har minus styrda system och dessutom måste plocka flera signaler och lägga ihop för att få korrekt tidsmätning.
Jag har bilden av det jag söker helt klar för mig, men saknar de uppgifter som behövs för att beräkna de kringkomponenter för att dels skydda Cmos kretsen dels få rätt nivåer på signalerna.
Jag kommer ihåg att jag hade en bok för 25år sedan med exempel och applikationer på både 4000 serien och 74- serien, men den har försvunnit då jag inte har haft tid att hålla på med elektronik på det viset jag gjorde i tonåren på 70-talet.
Jag hoppas att det finns någon här som kan ge mig förslag, antingen med en bok som har de uppgifter jag söker, eller rent av ett schema.