Kan man göra en egen 24VDC batteribackup?
Re: Kan man göra en egen 24VDC batteribackup?
2 st 12V 88Ah batterier borde klara uppgiften (4*11W*24V).
Om du osäker på strömmen, så dimensionera för högre ström.
Om du osäker på strömmen, så dimensionera för högre ström.
-
limpan4all
Nu fick vi bra indata.
Elektromagneterna tål utan problem 30V.
Då kan du bara lägga din krets rakt av över dubbla seriekopplade 60Ah fritidsbatterier.
För att få bästa hållbarhet så tar du två stycken CTEK laddare en per batteri.
På 12 timmar kommer du att ta ut ungefär hälften av energin ur fritidsbatterierna vilket är OK.
Bilbatterier kommer att funka men få kortare livslängd än fritidsbatterier.
Vill man vara petig så skulle man också använda sig av en batterivakt för att förhindra djupurladdning av batterierna, men om du har någon annan metod att säkerställa att dom aldrig används mer än 12 timmar så behövs det inte.
Elektromagneterna tål utan problem 30V.
Då kan du bara lägga din krets rakt av över dubbla seriekopplade 60Ah fritidsbatterier.
För att få bästa hållbarhet så tar du två stycken CTEK laddare en per batteri.
På 12 timmar kommer du att ta ut ungefär hälften av energin ur fritidsbatterierna vilket är OK.
Bilbatterier kommer att funka men få kortare livslängd än fritidsbatterier.
Vill man vara petig så skulle man också använda sig av en batterivakt för att förhindra djupurladdning av batterierna, men om du har någon annan metod att säkerställa att dom aldrig används mer än 12 timmar så behövs det inte.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för svaren.
Vad kan jag göra för att kunna gå ner i batterikapacitet/storlek? Vilka faktorer skulle påverka detta ganska markant?
Jag trodde att om man hade en krets med tex 12VDC och 1A så skulle ett bilbatteri med 40Ah räcka 40 timmar innan det är helt slut (teoretiskt alltså).
Vad kan jag göra för att kunna gå ner i batterikapacitet/storlek? Vilka faktorer skulle påverka detta ganska markant?
Jag trodde att om man hade en krets med tex 12VDC och 1A så skulle ett bilbatteri med 40Ah räcka 40 timmar innan det är helt slut (teoretiskt alltså).
-
limpan4all
Jo du har rätt och så funkar det, men du skulle troligen få kasta batterierna efteråt...
Bly batterier tål inte att djupurladdas på det sättet, då förstörs dom, så 50% urladdning är en bra regel och ger typ 10 år batterilivslängd om man har kvalitetsbatterier av rätt typ från början.
Däremot om du väljer att använda NiMh eller NiCd batterier så funkar det exakt så och dom mår tom bra av denna arbetscykel men det blir väldigt, väldigt mycket dyrare.
Mera elektronik skulle kunna minska strömmen en hel del.
Detta beror på att dina elektromagneter egentligen har två strömnivåer en dragström och en hållström.
Hållströmmen kan vara så låg som 30% av nominell strömmen.
Men det gör det hela betydligt krångligare och din totalkostnad blir högre om det bara är en endaste installation.
Om utrymmesskäl eller andra orsaker tvingar fram denna lösning så kan vi hjälpa dig men det blir dyrare på alla sätt och mera jobb.
Bly batterier tål inte att djupurladdas på det sättet, då förstörs dom, så 50% urladdning är en bra regel och ger typ 10 år batterilivslängd om man har kvalitetsbatterier av rätt typ från början.
Däremot om du väljer att använda NiMh eller NiCd batterier så funkar det exakt så och dom mår tom bra av denna arbetscykel men det blir väldigt, väldigt mycket dyrare.
Mera elektronik skulle kunna minska strömmen en hel del.
Detta beror på att dina elektromagneter egentligen har två strömnivåer en dragström och en hållström.
Hållströmmen kan vara så låg som 30% av nominell strömmen.
Men det gör det hela betydligt krångligare och din totalkostnad blir högre om det bara är en endaste installation.
Om utrymmesskäl eller andra orsaker tvingar fram denna lösning så kan vi hjälpa dig men det blir dyrare på alla sätt och mera jobb.
limpan4all
>Elektromagneterna tål utan problem 30V.
Och tappar inte magnetism direkt när strömmen försvinner.....
Rätt säkert längre tid än omkopplings tid från elnät till batteri.
Om inte en rätt stor kondensator mellan - och + på 24VDC.
>Elektromagneterna tål utan problem 30V.
Och tappar inte magnetism direkt när strömmen försvinner.....
Rätt säkert längre tid än omkopplings tid från elnät till batteri.
Om inte en rätt stor kondensator mellan - och + på 24VDC.
-
limpan4all
Grejen är att om elektromagneterna tål 30V så behövs ingen omkoppling alls.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Om jag då skulle ha två seriekopplade 12V 40Ah blyackar och räkna med att lite slitage och ålder så kanske dom bara levererar 80% vilket ger mig 24V 32Ah. För att sen bara tillåta att dom går ner till 50% av kapaciteten (20Ah) så borde väl detta räcka för 12Ah alltså driva en 24V krets med 1A ström i 12 timmar?
-
barbarossa
- EF Sponsor
Det finns färdiga UPS:er som inte är så dyra, men allting är relativt.
69-055-51
http://www.meanwell.com/search/ad-155/default.htm
69-055-51
http://www.meanwell.com/search/ad-155/default.htm
-
limpan4all
Ja.
Men din last drar ju 4*11W vid 24V vilket är 1,83A...
Men din last drar ju 4*11W vid 24V vilket är 1,83A...
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ok, men eftersom jag inte riktigt bestämt mig för vilka magneter jag ska använda så kan jag utifrån er information försöka hålla dessa så små som bara går.
Planen från början var att koppla all elektronik i ett elskåp inklusive låta ett par mindre underhållsfria blyackar vara placerade i botten av lådan men med tanke på att batterierna behöver vara mycket större än jag tänkt från början så kanske man man placera en batterilåda bredvid och dra kabel in i skåpet... Tanken var att få en "snygg" installation.
Planen från början var att koppla all elektronik i ett elskåp inklusive låta ett par mindre underhållsfria blyackar vara placerade i botten av lådan men med tanke på att batterierna behöver vara mycket större än jag tänkt från början så kanske man man placera en batterilåda bredvid och dra kabel in i skåpet... Tanken var att få en "snygg" installation.
Så mycket lättare det är att ge relevanta svar när man får förutsättningarna.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja, jag får be om ursäkt för mitt velande men all information jag fått här har varit ovärderlig och tack vare er så har jag också ändrat "designen" en del.
Jag har använt Weidmüllers likspännings agg i liknande applikationer.
3A finns för en billig peng på Solar. (artnr: 5244078)
Det fina med dem är att dom garanterar att de klarar full last på 24vdc sidan under 100 ms efter det att 230vac försvinner, längre vid läger last.
Sätt ett relä på 230v sidan som kopplar in batterierna. Reläet bör lätt hinna växla på 100ms
Borde väll inte skada agget eller batterierna den korta stund båda ligger och matar parallellt ?
Men vad sköter ventilerna?
Hur känsligt är det om dom skulle dippa till?
3A finns för en billig peng på Solar. (artnr: 5244078)
Det fina med dem är att dom garanterar att de klarar full last på 24vdc sidan under 100 ms efter det att 230vac försvinner, längre vid läger last.
Sätt ett relä på 230v sidan som kopplar in batterierna. Reläet bör lätt hinna växla på 100ms
Borde väll inte skada agget eller batterierna den korta stund båda ligger och matar parallellt ?
Men vad sköter ventilerna?
Hur känsligt är det om dom skulle dippa till?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja jag har kollat på dessa lösningar också. Just nu kikar jag på detta aggregat (med ups funktion) Nätagg men jag vet inte så mycket om sånt här. Tror ni denna kommer vara snabb nog för att inte elektromagneterna ska släppa under "power switchen"?
EDIT: Hur känsliga elektromagneterna är vet jag faktiskt inte. Jag drog iväg ett e-mail till dom som säljer, och dom lovade att återkomma.
EDIT: Hur känsliga elektromagneterna är vet jag faktiskt inte. Jag drog iväg ett e-mail till dom som säljer, och dom lovade att återkomma.