Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Post i lådan visas med laserpekare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska plocka i lite papper, sedan ska jag skanna en del material bland annat en brevlådevarnare. Återkommer.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Den här kanske 250m räckvidd http://www.postin.dk/
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag satte en nivå brytare i locket på min brevlåda. Inne har jag ett litet enkelt relä med hållfunktion som tänker en diod som indikerar på att posten har kommit. Relä och diod har jag monterat in i min bordsklocka som står i fönstret så att jag slipper se sakerna. Trixade ihop detta då jag ändå skulle dra ut kabel för belysning i hatten på min brevlåda. Enkelt och ganska kul! Sen skulle man ju enkelt kunna vidareutveckla det hela och t.ex. logga posten och föra statestik om det nu roar en exempelvis.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

hmmm. en 200mW laser som lyser på en uppblåst ballong genom föstret. man får efter några dagar en bättre lungkapacitet samt att man garanterat får en audioindikering ;-) dessvärre är risken för hjärtinfakt större ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

mcrj skrev:Den här kanske 250m räckvidd http://www.postin.dk/
Någon som lyckats se hur de detekterar och vilken frekvens som används för överföring?

(Är det generellt så att radioutrustning i ett land automatiskt är godkännt i ett annat EU land?)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tyvärr inte, spektrumet är inte helt harmoniserat inom EU.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

JimmyAndersson

-ha, ha. :D Sällan man får så gott skratt på EF men det fanns en jädrans massa bra förslag.
Jag vaknade ju nyss så det finns anledning att läsa allt en gång till. Vi vet ju att han finns men likt tomten så når man lättast med brev!

SeniorLemuren
Vill inte vara kritisk men alldeles för lätt men tack för länken. Det skall ju vara något vi kan prata om i byn.

mcrj
POSTIN såg ju alldeles förträfflig ut. Snygg men tydligen ett militärt projekt för det finns ingen forhandlere eller vart man finner den, skumt!
Den är nog uppköpt och nerlaggd.
*** fann den här http://www.postin.de/

soundbrigade
Välkommen, dina goa inlägg med humor i överkant brukar jag läsa när man behöver en schuss uppåt :tumupp:
Hittar du något så är vi alla tacksamma.

FormerMazda
Trampmina hörs väldigt bra men på landet är ju det redan brist på lantbrevbärare. han är dessutom snäll när han väl kommer.
Så jag får nog sattsa på laser eller dyl.

tecno
Du har säkert en lösning men avvaktar tills stormen bedarrat. Jag har fri sikt men någon stolle byggde ut verkstaden mitt framför köksfönstret.
Vi bor ju bara 2st här och jag svär mej fri över denna visserligen snygga del men just lite för högt tak :tumner:
Avser inte byggaren utan byggbasen!

Fortran m.fl
jag måste ha kaffe nu men återkommer senare i kväll.

:happy:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Joförfan, jag hittade och skannade (som pdf) men var 17 har Siv-Örjan Epsson (en hen-skanner) sparat skiten???

Hittade filen som dock blev lite stor (2.4MB) men så bra upplöst att den med fördel kan printas ut i A2-format ....

http://www.pastisch.se/EF/mejlman.pdf
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kärnan i bygget från 2006:

Denna i locköppningen på brevlådan:
"Reed switch magnetically operated" 59140-010-ND $3.19
"Magnet" 57140-000-ND $2.96

Samt radiolänk:
TWS434A 433.92 MHz RF Xmtr Module Reynolds Electronics $8.50
RWS434 433.92 MHz RF Rcvr Module Reynolds Electronics $8.50

Alla sätt utom de dåliga är bra ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har en hög brevlådor nere i entréplanet och det är inte kul att springa upp och ner hela dagen för att kolla om posten har kommit. Undrar om en sådan där 433 MHz-sändare kan sända signal genom några lager betong??
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

soundbrigade

Tackar för länk o byggbeskrivning. Nu är ju inte jag så kunnig i de små grejorna med ben o annat utom när de sitter på
kretskort färdiglödda men jag har inte läst allt. Det kanske finns att köpa som byggsats.
Men det finns ju andra som säkert har nytta av detta så det är lugnt.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Du sätter en skiva i botten av lådan så all post hamnar på sniskan. mitt i plattan har du en fotoresistor också en ir diod mitt emot. problem solved.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag tittade på den hyllan alla har hemma -brahahyllan och där låg givetvis en gammal men oanvänd Velleman remote reciver den är på 310mhz bandet.
Jag får väl ansluta denna och se om den klarar avståndet 100m. Isåfall är det mest mekaniken som saknas eller om man skall ersätta sändarknappen med en
lägesvippa alt något som ni har beskrivit innan. Nerdboy123 ide är inte så dum den heller.

http://www.designnotes.com/Merchant2/me ... _Code=rert
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det här måste jag haka på så här kommer lite fler idéer:

* Flytta postlådan upp till huset (brevbäraren kommer få dåligt samvete och vill aldrig åka tillbaka till centralen med ej levererad post så han kommer absolut ta svängen förbi ditt hus)

* Bygg en ramp en hejdundrans raketer intill lådan samt instruktioner för att tända på en varje gång posten lämnas. Se bara till att du har en bra heltäckande försäkring om något skulle gå snett!

* Montera en microswitch på locket till lådan som i sin tur är kopplad till en glödtändare som i sin tur tänder en pentylstubin som du dragit upp till grannens bil. När du ser grannens bil i luften så har posten kommit och du kan slå på kaffebryggaren. (Eftersom stubinen brinner med 6500m/s så kommer du bli meddelad utan nämnbar fördröjning).

Lycka till! :tumupp:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan kompletteras med att montera brevlådan på en linbana så att den kan inhämtas utan ansträngande promendad ;)
Skriv svar