Lysdiodslister med intern seriekoppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Lysdiodslister med intern seriekoppling?

Inlägg av Nerre »

netrunner skrev:Åsikten "bygg en konstantströmdrivare det är effektivare än motstånd" är vanlig men stämmer den?
Nej, den borde ju ha exakt samma problem: Spänningsskillnaden måste bort på nåt sätt, om spänningsfallet är i ett motstånd eller i en transistor är helt egalt.

PWM är nog det enda sättet att minska förlusterna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Switchmode är ett sätt. Men det är iofs också PWM på sitt sätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, en switchad strömbegränsning är ju i princip samma sak som en PWM. Skillnaden i arbetssätt är ju marginell, PWM är ju antagligen lite enklare att bygga.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

blueint skrev:Något tips för hur man klurar ut om lysdioder på eBay är "bra" ..?

Hur är det med Ikea, Biltema, Jula, ClasOhlson, Lokala lampbutiken, Elfa, Rusta osv..?
På Ebay är det ju så billigt att man kan köpa några olika enheter. Problemet är nog snarare att många där köper från samma fabrik och inte alltid uppdaterar sitt foto. Så även om man köper 5st som ser olika ut på foto så kan någon säljare ha bytt leverantör utan att uppdatera bilden och du för 2 av samma.

När man väl har ett resultat så kan man ju dela med sig av kunskapen, tex här på forumet eller på någon blogg, så att andra kan dra nytta av din undersökning. Så får man den där varma känslan av ideellt samarbetet.
Låter inte lämpligt att skippa motstånd, vad gör du när 12V blir 12.3V och sänker din brinntid till 10h?
Eller när spänningen går ner till 11.7V och du tappar 50% ljus?
Visst är det så, det beror på vad man har för spänningskälla och exakt hur dom lysdioder du fick i den senaste leveransen känner sig. Det är ju lätt att bara koppla 4st i serie och ansluta en strömmätare, så får man titta till den ibland och se att den inte är på väg över lämplig ström.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur vet man om de är "bra"?

Jag har tagit hem flera 5m rullar Min bokhyllebelysning är utbytt! Fungerar mycket bra. Men på den ena har några dioder lagt av, tror att det bara är dålig lödning.

Så tag jag hem några rullar av RGB, med fjärrkontroll. Riktigt häftig tycker jag. Men visst kan det vara skillnad.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns väll två olika vägar att gå:

1. Skaffa en massa mätutrustning för att kolla ljusstyrkan, färgtemperatur och vad den där sista hette. Kan bli väldigt dyrt i alla fall.

2. Skaffa några olika lysdioder och "titta med ögonen" (gillar formuleringen, så underbart analogt). Så väljer man den man gillar bäst.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

nerre: "Ja, en switchad strömbegränsning är ju i princip samma sak som en PWM. Skillnaden i arbetssätt är ju marginell, PWM är ju antagligen lite enklare att bygga."
Åh herregud - vilken missuppfattning!!!! Nej, de är mycket olika!!!

En SMPS-konstantströmsgenerator ger ut DC med en given ström. Den har en effektivitet som såklart beror på design, komponentval osv. men för en "normal" rör det sig om kanske 85%.

En PWM-funktion till detta måste ändå ha strömbegränsning i vilket fall som helst, alltså kommer man inte bort från t.ex. motstånden vid PWM - men man kan minska dom så att förlusten i dom minimeras.

Och att skapa 126V är inget problem, det vet jag mycket väl. Problemet är att det kräver att en massa regler ska uppfyllas rörande klenspänningsreglerna! Isoleringsavstånd på minst 5mm, beröringssäkerhet osv. Detta betyder t.ex. att man inte kan ta en LED-tejp och klistra fast i en aluminiumslist som ligger så att man kan röra den, då finns inte isoleringsavståndet.

Men klart effektivast är att välja konstantströmsdrivningen, anledning är att om man antar att en vanlig 12V driven tejp/list använder 85% av energin till belysning ska man komma ihåg att en nätdel som gör om 230Vac till 12Vdc har en effektivitet på kanske 85% den med. Så den 12Vcd drivna lösningen har en totaleffektivitet på 85% av 85% = 72%.

En strömreglerat nätdel skippar tejpens/listans förlust och har därmed 85% effektivitet.

Men skillnaden kan mer än väl tjänas in vid att välja rätt typ LED, dock blir inköpspriset sannolikt lite högre medan driftkostnaden går lite ner.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Det är ingen fara med 126 V om den inte klarar att driva en farlig ström. I stort sett alla skyddsjordade produkter har ju halva nätspänningen på höljet om de är anslutna till ojordat uttag. Däremot måste strömbegränsningen i det läget vara felfallssäker och det kan vara svårare.
För att få vettig ljusstyrka från en LED så krävs just "farlig ström".

Vid ca 120V så brukar jordfelsbrytare ha en felström på bara kanske 5mA eller liknande. (Googla på GFCI, Ground Fault Circuit Interruptor som jordfelsbrytare heter i t.ex. USA).

Gränserna 5mA för 120V och 30mA för 230V är valda för att inte få för stora problem med läckströmmar samtidigt som ett riktigt fel med stor säkerhet löser ut brytaren. Strömmarna är alltså valda för att ligga lägre än så mycket ström som man oftast får genom kroppen vid beröring av 120 respektive 230V, INTE vilken ström som kroppen tål (i nämnvärd tidsperiod).

Visst, man skulle i teorin kunna ha en jordfelsbrytare på sekundären av ett lysdioddrivdon, men det känns bara okej som en kompletterande säkerhet.
Nerre skrev:Sen kan man ju tänka sig att göra LED-listerna så att de faktiskt är beröringsskyddade.
Ja, absolut bäst.
Nerre skrev:Men det jobbiga blir ju att alla lister måste seriekopplas, och går en diod sönder så har du ingen aning om vilken list du ska byta ut... Parallellkoppling har alltså vissa fördelar...
Åtminstone med AC (tillfälligt vid felsökning t.ex.) så är det rätt lätt att detektera närvaro/frånvaro av spänning med en "spänningsdetektor". Jag har inte provat de som säljs nu typ "phasen" men har en äldre liknande grej (med justerbar känslighet) och den är det överlägset bästa verktyget för att t.ex. fixa ordning på seriekopplade julgransbelysningar eller liknande.
Nerre skrev:och ska man parallellkoppla LED så måste man i princip ha ett seriemotstånd. Däremot kan man ju försöka göra det så pass litet att det inte ger så väldigt stor effektförlust.
Ja, problemet med tillräckligt lågt motstånd är att kablar och kontakter börjar på att få en icke försumbar inverkan på serieresistansen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev: Åh herregud - vilken missuppfattning!!!! Nej, de är mycket olika!!!
Så jag har fel när jag anser att bägge styr av/på av en switchtransistor baserat på ett återkopplat värde?

Sen att man i ena fallet styr switchfrekvensen och i andra fallet pulsbredden tycker inte jag är "mycket olika".

Sen undrar jag ju hur du får en konstantströmsdrivare att driva 20 mA genom 20 LED utan att spänningen blir 20 gånger lysdiodernas spänningsfall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Så jag har fel när jag anser att bägge styr av/på av en switchtransistor baserat på ett återkopplat värde?"
Jepp, det har du!!!

PWM styrs inte med "ett återkopplat värde", det styrs efter ett önska om en viss utgående effekt.
Dessutom styr man sällan frekvensen vid switch-mode.

Dessutom (ja, jag har haft samma felaktiga uppfattning i sin tid) frånser du helt från induktansens betydelse: att det är den som pulsandet uppmagasinerar energi i.

Men du anser alltså att drivtransistorn mellan en µC och ett relä är en PWM-funktion och en switch-mode? Den switchar ju av eller på, alltså måste den vara del av en PWM-funktion eller en switch-mode...

Båda funktioner styrs oftast vid att variera pulsbredden, ibland ändras frekvensen men anledningen till att de utför denna funktion är mycket olika.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska man se det strikt så: Ja.

Det är väl t.ex. inga problem att ha en PWM-styrning med en frekvens på 0,001 Hz? Krasst sett man man väl se en dygnstimer som tänder en lampa 4 timmar om dygnet som en slags PWM?

Bägge bygger på principen att man använder en "medelvärdestid" för att reglera en annan storhet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

:rofl

PWM är en cyklisk upprepad funktion - och ändå påstår du att en transistor som driver ett relä är en funktion som är lika med PWM och SMPS?

Nåja, if it rock your boat... :roll:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har lampan bara "tillräckligt stor" kapacitans på sin ledning så är det inget större problem ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du nämnde inte att styrningen av reläet inte var cyklisk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Assumptions is the Mother of all fuck-up's"
Skriv svar