Lämplig lim till kretskort
Re: Lämplig lim till kretskort
Dessutom behöver vi förslag på strömledande lim för att fästa kablarna till själva batteriet. En batterihållare tar för mycket plats i vår trånga lilla utrymme. De brukar vara an ev mörk sort har jag för mig, som i här: http://www.instructables.com/id/Conduct ... older-or-/
- prototypen
TROR inte att batteriet tar skada av att limma med varmlim. Det blir så kort stund och batteriet är värmetrögt. Till nöds så löder man på batteriet, hur det är med knappceller vet jag inte. Det är väl ett 2032 batteri ni använder. (Ryms ett 2032 i en napp?)
Batterihållare?
Finns flera modeller hos ELFA.
Att ni inte är CAD ritare hindrar väl inte att göra en smart konstruktion och 3D skrivare finns det säkert bättre. Jag är inblandad i ett projekt där en annan ritar och skriver ut men det är brainstormingen som ger lösningarna.
Protte
Batterihållare?
Att ni inte är CAD ritare hindrar väl inte att göra en smart konstruktion och 3D skrivare finns det säkert bättre. Jag är inblandad i ett projekt där en annan ritar och skriver ut men det är brainstormingen som ger lösningarna.
Protte
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Två plastpiggar genom PCB som ni sedan smälter ner, slipper ni hålla på med en massa lim =)
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Och ärligt, hur mycket bygger en:

Elfa art 69-525-19
Finns för många olika kapslar...

Elfa art 69-525-19
Vad ska man söka på? Har de ett specifikt namn? Du kanske kan länka till någon sådan batteri?Swech skrev:Det finns batterier med fastlödade stift....
Swech
Att löda kablar på cell batterier är ganska riskabelt. Vet man vad man håller på med så kan man nog greja det har jag hört. Varmlim kan spara oss ett par millimeter då batterihållare brukar ta ett par mm extra i diameter. Vi vill verkligen försöka hålla oss till 20mm i napp-öppningen och batteriet är 20mm redan.prototypen skrev:TROR inte att batteriet tar skada av att limma med varmlim. Det blir så kort stund och batteriet är värmetrögt. Till nöds så löder man på batteriet, hur det är med knappceller vet jag inte. Det är väl ett 2032 batteri ni använder. (Ryms ett 2032 i en napp?)
Batterihållare?
Protte
Angående CAD: Om vi inte är CAD ritare så måste väl någon annan göra en smartare konstruktion. Denna någon måste hittas och förmodligen kompenseras. Om vi nu skulle leta upp en student och peja denna en slant så återstår fortfarande problemet att skrivaren inte ger dugliga resultat för sådana detaljer och då blir vi även tvungna att leta upp en bättre skrivare som kommer att kosta. Allt detta är bortom målet för vårt projekt dessutom då vi försöker göra en "proof of concept" snarare än en marknadsförbar produkt.
Hm...det är en ide.13th.Marine skrev:Två plastpiggar genom PCB som ni sedan smälter ner, slipper ni hålla på med en massa lim =)
Den hållaren är ganska bra faktiskt. Tar inte mycket plats. Men samma modell för en 20mm batteri lyckas jag inte hitta.13th.Marine skrev:Och ärligt, hur mycket bygger en:
Elfa art 69-525-19
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C21%2520mm
Nu hittade jag de här batterierna! Med de slipper man ju både hållare och lödning! Kan någon kommentera på om de skulle fungera med ett PCB? Något för mig kanske?
Nu hittade jag de här batterierna! Med de slipper man ju både hållare och lödning! Kan någon kommentera på om de skulle fungera med ett PCB? Något för mig kanske?
Senast redigerad av Ikigai 10 januari 2013, 16:39:41, redigerad totalt 1 gång.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Du nämner inte tjocklek på batteriet
Kanske:
(CR2016, CR2020)
69-525-27
eller (CR2032)
69-500-22
Verkar finnas både yt- och hålmonterade av dem.
Finns en näve till på ELFA:
Elektronik & Automation > Strömförsörjning / Batterier / Transformatorer > Batterier / Ackumulatorer / Laddare / Förnyelsebar energi > Tillbehör för batterier / Ackumulatorer > Batterihållare
Kanske:
(CR2016, CR2020)
69-525-27
eller (CR2032)
69-500-22
Verkar finnas både yt- och hålmonterade av dem.
Finns en näve till på ELFA:
Elektronik & Automation > Strömförsörjning / Batterier / Transformatorer > Batterier / Ackumulatorer / Laddare / Förnyelsebar energi > Tillbehör för batterier / Ackumulatorer > Batterihållare
Batteriet är ett CR2032. 20mm omkrets, 3.2mm högt och med en laddning på 220mAh och continuous drain capacity på 0.2mA (skulle gärna se att den sista var högre men verkar inte gå att få).
De hållare som du länkade till verkar passa väldigt bra faktiskt. Men jag funderar om jag inte borde köpa ett batteri för montering på mönsterkort som jag länkade till ovan.
De hållare som du länkade till verkar passa väldigt bra faktiskt. Men jag funderar om jag inte borde köpa ett batteri för montering på mönsterkort som jag länkade till ovan.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Du hann skicka det medans jag rotade runt på ELFA =)
Aja, då har du en massa alternativ, det är bara att välja ett =)
Aja, då har du en massa alternativ, det är bara att välja ett =)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Därefter så går det inte att byta batteri.
Hursomhelst, ha inte för bråttom med att göra vägval. Det finns som du/ni
ser en massa möjligheter för ett och samma problem.
Tillbaks till limfrågan så har jag möjlighet att gjuta in det hela i polyuretan.
Swech