Inkoppling av antenn till FM Sändare och mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tellwe

Re: Inkoppling av antenn till FM Sändare och mottagare

Inlägg av Tellwe »

Mycket tacksam för hjälpen!
Siktar nog som du säger på att få bort den där längden och göra nya kort där lödpunkterna sitter nästintill på varandra och monteringshål för infästning. Ska se om jag inte kan låta antennen sitta i kortet också och fixa lite större lådor så antennen också kan ligga i plastlådan, för den borde kunna skicka genom denna eller hur?

Biker: Bra konstruerat kan vi utgå från att det inte är då jag designat dom själv och har som ni märker begränsad kunskap när det kommer till trådlös överförning ;)

Att istället för att löda antennpunkten på sändaren/mottagaren till kortet så löder jag den till en koax-kabel och vidare till infästningen för antennen kan ju iofs verkligen vara ett alternativ :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Se bara till att välja rätt plast, då ska det gå bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hmm. du verkar inte ha någon jordplan under dom delarna som bär 433 MHz.... mao. är det helt okontrollerad inpedansmässig anslutning...

Med radio och högfrekvens så måste man designa väldigt noga när det gäller ledare till och ifrån delar med hög frekvens, frekvensen är så hög att även en kort ledare på ett kretskort kan upplevas som en induktans om den är för smal eller kapacitans om den är lite för bred, en krök ökar induktansen etc.

Att dra en lite fetare ledare runt parallellt med andra ledare och med bockar och böjar och utan jordplansreferens (utan använder grannledarna som referens istället i brist på bättre) kan göra att man får en L-C-L-C-L -kedja i serie och parallellt med grannledarna och med den vanliga oturen när man kör utan att räkna och simulera på detta så kan man precis få dom värden att man får ett spärrfilter på 433 MHz och väldigt lite kommer ut på ledningen, innan du ens har kommit till inlödda sladden...

Du får nog vara mentalt förbered på att göra om kretskortet och följa kretsens appnötter på hur du skall dra ledare och använda kretskort med helt och obruten jord på undersidan - nästan alla kretsar som har radio i sig förutsätter att man alltid jobbar mot ett obrutet jordplan - dock avståndet mellan jordplan på undersidan och ledaren på ovansidan samt substratets dielektricitetskonstant kommer att bestämma ledarens bredd och för 50 Ohm ledare på en typisk 1.6 mm tjock kretskort med FR4 substrat så kommer den vara ganska bred, typ 3 mm... - skall man ha tunnare ledare för samma impedans så får man antingen använda tunnare kort mellan ledare och jordplan eller substrat med lägre dielectricitetskonstant (tex teflon) eller tom. både och. I dom här sammanhangen använder man nästan alltid multilayerkort med ofta väldigt liten substrattjocklek mellan ledare och jordplan i lagret under ledarna för att få ned ledarnas dimensioner i bredd...

det finns kalkylatorer på internet för detta om man tittar på 'microstrip'

växlar man mellan mellan tunnare och tjockare ledare så får man olika impedanser och dessa i sin tur kan för en radiovåg som vandrar på ledningen uppfattas som att man kommer till en kondensator när ledaren blir lite bredare och som induktans när den blir smalare igen eller böjs och med rätt värden och rätt längder så kan man få impedanstransformering tex. för att omvandla från 50 Ohm till 75 Ohms impedans om man vill ha anslutande kabel och antenn på 75 Ohm eller om man ha en loopantenn med både stripline och några kondingar och drosslar som hjälp kanske transformeras till 300 Ohm - vilket man ser ibland på 433 MHz kretsar med inbyggd kretskortsantenn.

har utgången på RF-chippet en avvikande impedans så brukar första biten ut från kretsen vara en impedanstransformator så att den kan tex. anslutas till 50 Ohm mictrostrip vidare ut på kretskortet

Har du ingen som helst kunskap (och utrustning som RF-nätverksanalysator och spekrumanalysator) på RF och vill ha något som fungerar från början så gör du precis som kretsen appnot för tillämpningen även på kretskortsidan - gör ledarna exakt så breda och dras på samma sätt på delar av mm, samma material och tjocklek på kretskort etc. - har den en inbyggd patchantenn så så för du in den även på ditt kort - ha angivna komponentvärden etc. då du förmodligen inte har några mätinstrument så måste du följa detta helt slaviskt.

när du har fått det att fungera - då kan du börja fundera på nästa revision av kortet och kanske läst på tillämpliga delar på tex RF-delen och hittat hjälpmedel som simulatorer och räknare då man måste veta vad man gör på varenda mm ledare som går ut ifrån RF-delen på chippet.

i radiosammanhang så är själva kretskortet och dess utförande lika viktig som komponenten som sitter på kortet!!!.
Tellwe

Inlägg av Tellwe »

Mycket matnyttigt, tackar!

Just nu, efter jag monterat delarna i korten utan sladdar så får jag perfekt sändning och mottagning varje gång, eller i alla fall nog bra då mottagaren alltid reagerar som jag vill :) Så känner mig rätt nöjd med resultatet för tillfället.
Men om jag kommer göra fler (vilket inte är omöjligt) ska jag verkligen ta detta i beaktning!
Skriv svar