Okej, ska plöja igenom guiden några gånger till och se om jag förstår.
> Nejdå, symbolen är helt OK, du har bara vänt det upp-och-ner. Men du menar alltså att alla dina scheman innehåller liknande fel? Och i så fall: hur har du egentligen kopplat/kommer att koppla?
Nej, symbolen är fel. Den stämmer INTE överens med databladet. Nu har jag däremot rättat till felet som jag påpekade tidigare.
> Testa att rita in i schemat och se skillnaden... (men svaret är: nej!)
Nu har jag ritat in ett par schottky-dioder. Förutom att jag nu ritat om symbolen så att det är en vanlig diod och inte en schottky så tycker jag inte det är någon uppenbar skillnad. Däremot fick jag förklarat för mig att de inbyggda dioderna inte är tillräckligt snabba och jag därför behöver extern snubbing. Lämpligtvis då via schottky-dioder eller en t ex en transorb som är oerhört mycket snabbare än de inbyggda dioderna (113nS mot 1pS). Utöver dessa tycker även vissa att man bör ha en RC-snubber parallellt med lasten. Dels för att ta bort de initiala transienterna, men även för EMI.
> transistorn du har valt har 11nF kapacitans på gaten, ett ganska högt värde, vilken switchfrekvens tänker du använda?.
> vilket värde på R3 tänker du använda? omslagstiden blir typ R3x11nF.
> omslagstiden ger en förlusteffekt som kan vara mycket större än 3W
> Vilka effektförluster får du på R3? R3 skall även klara strömpulsen
> totala effekten, jag gissar minst 20W kan du inte kyla bort utan kylfläns
Jag är osäker på vilken frekvens jag behöver, men jag tänker mig åtminstånde ett tiotal kHz. Kanske till och med ett par hundra kHz.
Den här biten är utanför mitt kunskapsområde. Jag sitter och plöjer igenom det kapitlet nu och försöker förstå hur man räknar. Men om det nu stämmer att det blir 20W förluster har jag antagligen valt helt fel komponenter.
> IT2181, skall den matas med 5V? räcker de 5volten till att driva låga sidans mosfet?
Ser nu att de rekomenderar 10-20V matningsspänning till IR2181. Är det så att Vgs på låga sidan inte kan gå högre än matningsspänningen? För då måste jag upp i minst 10V. Vid 5V blir Rds(on) på tok för högt, vid 10V når man lägsta möjliga Rds(on).
> ledningsbanorna på kortet måste vara grova för att klara strömmen.
Jo, det blir nästa problem. Kortast möjliga avstånd till lämpliga anslutningar som klarar strömmen.
Hoppas jag fick med allt nu. Jag har även uppdaterat schemat en gång till.