Adaptern ser ut att ha bra separering, men inte den andra komponenten som du hade bild på.
/// Marcus
USB <-> UART <->IR dongel - FUNKAR!!
Re: USB <-> UART <->IR dongel - FUNKAR!!
Coolt! Jag föreställde mig något ädelt som att mäta hur buller från skogsavverkning påverkar bofinkens sångröstlond skrev:Aktiva geocaching-kontroller som skall byggas inför nästa stora event där deltagarna loggas med RFID.

Precis, den andra parten (labbbkortet) är rena skämtet - ändå funkar det!lond skrev:Adaptern ser ut att ha bra separering, men inte den andra komponenten som du hade bild på.
Ett förtydligande: Vid loopback-teste så använder jag inte labbkortet utan kör enbart med dongeln framför sminkspegeln. Allt detta i välupplyst rum direkt under en skrivbordslampa med 64 vita LEDs

Har nu gjort lite fler tester och kommer upp i 38,4kbaud men verklig gräns ligger väl någonstans mellan 38,4 och 57,6 kbaud eftersom Hyperterminal endast har fasta värden. Med eller utan Xon/Xoff tycks inte spela någon roll i mitt fall.
Testet gjordes mellan dongeln och en vanlig USB till seriell-omvandlare med rx/tx kopplade till tidigare avbildad IR diod/transistor-par. Alltså säkert ingen optimal setup även om jag skärmade av lite mellan paren nu.
Skickade lite filer fram och tillbaka med Kermit-protkollet så man fick lite BBS-flashbacks
Testet gjordes mellan dongeln och en vanlig USB till seriell-omvandlare med rx/tx kopplade till tidigare avbildad IR diod/transistor-par. Alltså säkert ingen optimal setup även om jag skärmade av lite mellan paren nu.
Skickade lite filer fram och tillbaka med Kermit-protkollet så man fick lite BBS-flashbacks