2st förstärkarbyggen

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Re: 2st förstärkarbyggen

Inlägg av G-man »

DACen är från aliexpress.

http://www.aliexpress.com/item/LJM-USB- ... 18145.html

200kr ungefär, lägg till 6 dollar för en ihoplödd,, hur den låter får jag återkomma med när jag har fått tyst på det lilla brum som finns nu. Men jag har kört den via USB på win7 och den fungerar bra på så vis iallafall! Har en kodning i glättningen på digitala delen att löda dit på den med som jag tog bort när jag bytte likriktare. Inget fel på den från början utan den blev offer för min labb med flera likriktare per linding
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Okej. Billigt! Det framgår inte så bra, men är "coax" S/PDIF ingång?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man zoomar in bilderna ser man lysdioder märkta "USB" och "Coax", dessutom sitter det en misstänkt ensam RCA-hona som säkert är koax-ingången.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, det bör vara S/PDIF in. Jag hittade dock en mer passande DAC i liknande prisklass, för mina behov. :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja det är SPDIF. Den snackar fint med datorns SPDIF, testade även från TV på vanlig stereo men jag gissar att den inte klarar DTS och sånt.

Ett kalas avklarat, och jag har hunnit byta alla signalkablar till coaxial och brummet är i princip borta. Ett svagt 50Hz brum med lurarna på mig och jag har högsta volym på så kan man skönja det, men med lägsta volymen av musik på så går det inte att urskönja. Även kablarna till POTen byttes, där blev inte skillnaden så stor. Men jag har en på högsta volym (eftersom jag har 2 volymkontroller efter varandra så för ögonblicket så får det funka så. Jag provar att byta den framöver. Brummet i mittläget kommer bara när USBn är inkopplad! så det blir väl spök med datorn kanske.

Vi får se hur det funkar med lite annan utrustning! inte minst slutsteget som står på tur att sättas ihop :) Har jag en jordslinga med annat så får jag fundera på hur jag ska få stopp på det! Tack för tipsen MiaM!
IMAG0580.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Riktig koax-spdif ska ju ha en trafo för galvanisk skiljning, men det får man givetvis inte med en USB-kabel, så skillnaden i brum eller inte brum kan kanske förklaras av det.

Tänk på att om du provar en vanlig ingång så kan det vara läge att kortsluta ingången så att du inte luras av störningar som bara finns när inget är anslutet.

Bra att det verkar ha löst sig med skärmad kabel o.s.v. :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har haft problem med att det brummar när jag kör från en dator som är riktigt jordad.. Testa att sätta en tejpbit över jorden i nätkontakten, eller testa med en laptop och se om problemet kvarstår.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att tejpa skyddsjorden är bara en idé för att testa, men lämna aldrig det så.

Mitt tips är att köra allt i samma jordade elförgrening. Det rådet gäller oavsett om det finns eller inte finns jordade uttag. Det är också ett hyggligt skydd mot att paja saker när man kopplar in / tar ur signalkablar när nätsladden är ikopplad.

Andra klassiker att prova är att koppla ur t.ex. inblandade tv-grejer (framförallt antenn), radioantenn o.s.v.

Ett annat bra tips är att ha så korta och grova jordar som möjligt i förstärkaren, och se till att spänningsfall p.g.a. ström i signaljorden p.g.a. jordslingor blir så litet som möjligt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Så, dagens labb blev att ta med den till jobbet och koppla in den här. Jordat uttag i samma grendosa osv.

Jag tog med hörlurarna hemifrån och kopplade in. Brum, 50Hz finns kvar där. av en händelse så kopplade jag in ett par lurar som jag har på jobbet, - det var nästan inget brum alls!

Kopplade då in den till förstärkaren här för att testa signalen ut från kanalväljaren utan att passera hörlursförstärkaren - tyst, inget brum alls!

Jag googlade på båda lurarna och båda står med impedans 32ohm, den ena har dock en volymkontroll på sladden. Kan det ge en extra belastning på hörlursförstärkaren som får tyst på den? Om ja, ska jag kanske försöka lägga en belastning på utgången innan lurarna kopplas in? Eller tvärt om kanske, att jag får sätta ett par i serie så att den belastas mindre?
Skriv svar