Det är den äldre sortens järnväg jag har, men två separata elledningar mellan rälsen som tåget går påMicke_s skrev:Eller så kör du lego:s system med batterier i tågen och IR sändare.
http://shop.lego.com/en-SE/LEGO-Power-F ... otor-88002
http://shop.lego.com/en-SE/LEGO-Power-F ... -Box-88000
http://shop.lego.com/en-SE/LEGO-Power-F ... eiver-8884
http://shop.lego.com/en-SE/LEGO-Power-F ... ntrol-8879
Eller så finns det begagnat på både ebay och bricklink.com
Koppla samman legojärnväg
Re: Koppla samman legojärnväg
Tanken med en trelägesbrytare är ju inte alls dum. Men jag vill nog bygga så att "mellandelen" blir så lång att tåget stannar, eller i alla fall går väldigt sakta. Annars finns risken man kommer i hög fart från bana 1 glider över mellandelan in på bana 2 som är polvänd åt fel håll. Då blir det ju tvärnit och tåget åker tillbaka igen.MiaM skrev:Det här är ju ett klassiskt problem för de som sysslar med modelljärnväg.
Enklast är väl bara att göra "mellandelen" tillräckligt kort och ha en tvåpolig trelägesomkopplare (gärna återfjädrande) som kan välja att koppla mellandelen till ena eller andra sidan ifall ett tåg fastnar på mellandelen.
Men en längre mellandel, trelägesbrytare, kanske kombinerat med ett par dioder som förhindrar att knappen till mellandelen får "funktion" om den banan som tåget ska in på har fel polaritet. skulle det fungera?
Som jag nämnt tidigare så är jag ju inte så kunnig inom el och elektronik. Men om A och C drivs av en transformator och B och D av en annan får man då en lampa att lysa mellan A och B resp C och D?j.po skrev:Enklast är kanske att koppla in en ljussignal som lyser om det är fel polaritet, och tågföraren måste då stanna loket!.
koppla en 12V lampa mellan A och B och en 12V lampa mellan C och D
Den strömlösa mellanbiten rationaliseras bort.
____A_____ ____B_____
____C ____ ____D_____
en mer avanserad lösning är behålla mellanrälsen, kortsluta C och D, koppla en reläspole mellan A och B, kontaktorn på reläet kopplar bort mellanrälsen om spolen får spänning, problemet är att reläspolen skall klara 24volt men ändå kunna dra redan vid 3volt eller vad nu den lägsta spänning är som loket behöver för att köra sakta, sådant relä finns nog inte utan man måste bygga något elektroniskt.
Friskt kopplat hälften brunnet.
Eller är det jag som förstår ditt exempel fel?
En annan tanke, om man kopplar diodrar mellan banorna och mellandelen, blir det kortslutning mellan transformatorerna då?
Eller vad händer?
Min tanke, med stor risk för tankegroda, är att man låter den banan som man ska in på efter mellandelan styra mellandelen.
Fungerar det?
Eller vad händer?
Min tanke, med stor risk för tankegroda, är att man låter den banan som man ska in på efter mellandelan styra mellandelen.
Fungerar det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ja, de borde lysa, det blir ju som att koppla ihop 2 batterier i serieAndreas B skrev:Som jag nämnt tidigare så är jag ju inte så kunnig inom el och elektronik. Men om A och C drivs av en transformator och B och D av en annan får man då en lampa att lysa mellan A och B resp C och D?j.po skrev:Enklast är kanske att koppla in en ljussignal som lyser om det är fel polaritet, och tågföraren måste då stanna loket!.
koppla en 12V lampa mellan A och B och en 12V lampa mellan C och D
Den strömlösa mellanbiten rationaliseras bort.
____A_____ ____B_____
____C ____ ____D_____
en mer avanserad lösning är behålla mellanrälsen, kortsluta C och D, koppla en reläspole mellan A och B, kontaktorn på reläet kopplar bort mellanrälsen om spolen får spänning, problemet är att reläspolen skall klara 24volt men ändå kunna dra redan vid 3volt eller vad nu den lägsta spänning är som loket behöver för att köra sakta, sådant relä finns nog inte utan man måste bygga något elektroniskt.
Friskt kopplat hälften brunnet.
Eller är det jag som förstår ditt exempel fel?
nej, loket fortsätter men tvärvänder när det kommer till "fel" polatitetAndreas B skrev:En annan tanke, om man kopplar diodrar mellan banorna och mellandelen, blir det kortslutning mellan transformatorerna då?
Eller vad händer?
Fungerar det?
Det kanske går att lösas med lite logik som styr reläer.
Mellandelen får ström från antingen bana 1 eller 2 via ett eller två relä beroende på logiken som läser av spänningen/polaritet på bana 1 och 2.
Arbetsspänning går att hämtas från ett annat uttag på transformatorn som är avsedd till t.ex belysningar.
Mellandelen får ström från antingen bana 1 eller 2 via ett eller två relä beroende på logiken som läser av spänningen/polaritet på bana 1 och 2.
Arbetsspänning går att hämtas från ett annat uttag på transformatorn som är avsedd till t.ex belysningar.