uC-interface till mobilskärmar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: uC-interface till mobilskärmar?

Inlägg av TomasL »

Jo dessa displayer har en styrkrets, dock en stendum sådan, kan på sin höjd skrolla texten, typ, samt försedd med GDRAM, kontrollerkretsen ifråga är troligen någon av de som ICECap nämnde (eller likvärdiga), och nej du kan inte köpa dessa kretsar, de finns i princip enbart som wafers/500-1000+ pinnars bga (2x2mm stor, typ).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Aha, wafer förklarar saken! Skall se om jag kan få igång backlight och touch samt fiska datablad till denna eller liknande display.

EDIT: Sedan gäller det att hitta en make till den där 40-polkontakten - vad kan dessa heta och tror du sådana finns att köpa på Digikey och andra ställen
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är förmodligen en 0,5mm ZIF/FPC, alternativt 0,35mm ZIF/FPC
Till detta behöver du naturligtvis en FFC/FPC kabel.
Elfa har 0,5mm varianten.

Appropå detta med att displayerna kallas "Kontroller-lösa" beror på att det inte finns någon högnivå-kontroller, dvs allt skrivs pixel för pixel, du kan alltså inte skicka en textsträng till displayen.
Vad du då måste göra är att skapa en bitmappad font, lagra den i processorns ROM/RAM, varje pixel tar upp 2 BYTE, vilket innebär att i en 6x8-font tar varje tecken 96 BYTE, dock kan man med vissa tekniker minska detta, men då får man göra lite behandling i efterskott, dock skickar man alltid (i 16-bitars mode, vilket oftast är den lägsta upplösningen dessa displayer stöder) 96 byte per tecken.
Dock kan du inte skicka ett tecken i stöten, utan du skickar översta pixelraden till samtliga tecken på samma rad, sedan skickar du nästa pixelrad, osv.
Observera också att du måste skicka data för tecken och rad mellanrum samt även data för resterande del av raden, för att radera.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, skall kolla runt och se vad som ser ut att kunna passa - kontakten är verkligen pytteliten.

Jo, jag inser att det blir ganska ganska "old school" men för många år sedan skrev jag en del assembler demos med VGA-grafik på 386:an så konceptet känns bekant. Ryckfria scrollar framför colorbars i sinusmönster, oh yes :wink:

Dessa skärmar har ju tydligen ingen framebuffer utan man får väl då agera som en CRT-kanon. Med tillräckligt minne kan man ju ha framebuffer i RAM på uC och därmed funka som ett slags RAMDAC om än med digital utsignal istället för analog.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

FPGA/CPLD .. :vissla:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tanken har slagit mig. Har en Cool Runner II liggande men behärskar ännu ej HDL.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

TomasL skrev:Det är förmodligen en 0,5mm ZIF/FPC, alternativt 0,35mm ZIF/FPC
Till detta behöver du naturligtvis en FFC/FPC kabel.
Elfa har 0,5mm
Verkar kunna vara något i stil med denna:
http://se.farnell.com/hrs-hirose/df17c- ... dp/1077743
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Testade med lite olika spänningar i båda riktningarna över det jag trodde var backlight men varde inget ljus. Hmm...kändes så självklart eftersom det är två linor som tycks helt åtskilda från resten av skärmen.

Antingen är det ngt annat eller så pajade jag det men började lågt och med rejäl strömbegränsning. Sådana här små skärmar kör ju knappast med ac-lysrör.

Kanske är det analog matning till pixlarna.

Det jag trodde var touch går tillbaka till 40-pinnarskontakten. Kanske är de för touch men då bara kontaktbleck.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag tror inte den displayen innehåller en touch utan dedär är till för när man löder på flexen från touchfilmen. Det kanske går att se hur det är uppbyggt om du letar reda på en film där de plockar ner en liknande telefon.

Jag misstänker att Backlightdioderna är seriekopplade, så du kan nog behöva runt 20V för att få dem att "tända", använd något strömbegränsat (~10mA till en början) för att testa med.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, jag skall testa och lägga på uppåt 20V så får se.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är det en vettig display så är det möjligt att du knappt kan se skillnad mellan av och på.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Detta lär vara TFT, fått för mig att backlight alltid syns lite grand.

Jag har ett labbaggregat på väg hem så jag väntar med vidare "efterforskningar" tills det anlänt om några dagar. Lär blir lite enklare än spänningsdelare med vridpot:ar :humm:
Skriv svar