Driva linjärt labbaggregat med ett SMPS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Re: Driva linjärt labbaggregat med ett SMPS?

Inlägg av ElectricNooB »

Hej igen! Nu har jag experimenterat lite och modifierat ett nätaggregat till en gammal tv.
Målet är alltså att få en flytande spänningskälla för ett labbaggregat. Med flytande menar jag att det skall vara isolerat likt ett batteri.

Det jag gjorde var att:

*Ta bort anslutningen mellan skyddsjord och ”outputens” minuspol.
*Ta bort en kondensator mellan primär och secondärsidan av transformatorn.

Bifogar en bild för trevnadens skull. :)
SMPS.jpg
Hur är det med att göra såhär, finns det några större nackdelar eller faror förutom att man lär få mer switching ”ljud”?

Och hur bra blir isolationen? Man lär väl få lite impedans i transformatorn men detta ligger väl i dess natur så det går väl inte att undvika med en gammal hederlig transformator det heller?
Även fast frekvensen är högre i ett SMPS men samtidigt så är ju arean mindre så det borde väl inte vara nån gigantisk skillnad?..

Och ja, jag är väldigt försiktigt med öppen 230V. Och ja, jag laddar ur kondensatorerna innan jag börjar pilla och ha mig. :madmodder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

En nackdel är att du får betydligt mer common-mode-störningar på utgången när du tar bort kondensatorn.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

då behöver man ett common-mode filter ;)

kondingen mellan prim och sek behöver du inte ta bort. den är liten. dessutom har du en kopplingskapacitans mellan prim och sekundärlindning (om det inte sitter skärm emellan)
men om sekundärens jord inte är ansluten till skyddsjord längre får du mer störningar ut.

den behöver egentligen bara flyta vid DC, för AC är det olika flyt beroende på frekvens så att säga. med de små kopplingskondensatorer vi talar om är det små strömmar ändå. de får inte vara för stora, annars får man sig en stöt (man kan ju få det av olika apparater) eller så i västa fall öppnar jordfelsbrytaren.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Okej! Jo, planen var nog att hänga på ett filter eller två... Men jag börjar bli nojig över att inte ha jordat på sekundärsidan. Det känns som att det inte borde vara någon större fara men kollar man runt på nätet så finns det många som ger ett big nono till att kapa skyddsjord till sekundären.

Är det farligare än att ha en vanligt transformator med flytande sekundärsida? Jag har svårt att få klarhet i detta...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sätt en zenerdiod så att om spänningen äverstiget t.ex 30V så kortsluter den till "jord".
(man får dock tänka efter om man kopplar ihop flera enheter)
Skriv svar