Här händer det grejer när man jobbar om dagarna

För att börja med så är tyvärr ej dessa motorerna jag fick med absolutencoder utan vanlig inkrementell givare men ändå på 17 bitar så där finns en del pulser

Men kör man annars Omron absolut sensor så är där ett seriellt interface mellan givaren och driven som Yaskawa har utvecklat, medans på våra senaste generation drivar så är det ett seriellt panasonic interface, dock så tror jag som H.O beskriver att det är inte enklet att få till alls.
Tack så hjärtligt för all info Tecno, jag skall gå med där och börja ställa lite frågor och läsa igenom.
Jag kan plocka ut pulståg från driven och även Z-puls har jag kollat upp så de borde fungera fint att köra så som du gör.
Men det där med att läsa in en position i mach3, skulle det vara möjligt från typ en heidenhain glas skala?
För Y-bommen på min maskin är 2 delad, vilket innebär att jag har 350mm i slag på Y, men sen kan jag flytta hela bommen så jag bestämma var jag kan använda mina 350mm i slag.
Så min tanken vara då att man kunde monterat en glasskala på den under delen som man kan flytta och sen läst i det i mach 3 så kan man ju enkelt flytta den och sen veta hur mycket man har flyttat den.
Är väl bara via Modbus man kan läsa in information eller man kan mecka ihop nåt eget på Ethernet och skicka den vägen in i mach 3?
Tack för all hjälp så här långt.
Jag skall lägga upp en byggtråd på maskinen här vilken dag som helst.
MVH
Oscar