Jag tackar för alla råd och synpunkter i denna tråd.
Jag skall försöka få prova en skärm med pek/touch-yta av resistiv typ.
Då kan man peka med valfritt redskap istället för ett finger.
Kan ibland vara bra med en plastpenna istället för en blöt vante på skärmen.
Helst skulle pekskärmen (som förhoppningsvis har en separat USB-kontakt) presentera sig som en standardmus för datorn.
Då borde det fungera tekniskt rakt av med, med de praktiska för/nackdelar det nu innebär.
Det hindrar inte att det finns drivrutiner för att göra mer "avancerade" saker, men vis av erfarenhet så brukar drivrutiner för t.ex. tangentbord/möss/scrollhjul försedda med specialknappar och lulllull funka sisådär. Snabbknappen på tangentbordet för t.ex. internet kan i ett visst program få en helt annan egenskap.
Priset verkar dock för närvarande vara onödigt högt för att passa mig, men med lite tur kan ju ett erbjudande dyka upp.
Erfarenheter av pekskärm (touchscreen) istället för mus
Re: Erfarenheter av pekskärm (touchscreen) istället för mus
Den pekskärmen vi hade agerade seriell mus med DB9-kontakt, vilket kändes lite udda redan då, tror detta var ca 5-6 år sedan.
- Retroperra
- Kontakt:
[quote="sodjan"
Applikationen vet/ser ingen skillnad. Drivern för touchskärmen
emulerar en mus, så det är bara drivern som "vet" att det inte är
en riktig mus som används[/quote]
Precis- det är som att använda en ritplatta istf. en mus.
Kruxet med en touchskärm är att man måste ha en bra driver som skiljer på när man flyttar pilen och när man klickar.
Löser man det med en intelligent driver som ser skillnad på att t.ex. knacka på skärmen och att dra pilen så kommer krux #2 dvs hur simulerar man högerknapp? CTRL+klick är en lösning, tvåfingers klick är en annan. Sen kommer mittenknappen ... Utan ett system och applikationer direkt gjorda för touch/multitouch system så blir det en abrovink.
Å andra sidan har vår gamla fräs med W95 touchskärm som fungerar ypperligt i fräsläget så visst går det.
Applikationen vet/ser ingen skillnad. Drivern för touchskärmen
emulerar en mus, så det är bara drivern som "vet" att det inte är
en riktig mus som används[/quote]
Precis- det är som att använda en ritplatta istf. en mus.
Kruxet med en touchskärm är att man måste ha en bra driver som skiljer på när man flyttar pilen och när man klickar.
Löser man det med en intelligent driver som ser skillnad på att t.ex. knacka på skärmen och att dra pilen så kommer krux #2 dvs hur simulerar man högerknapp? CTRL+klick är en lösning, tvåfingers klick är en annan. Sen kommer mittenknappen ... Utan ett system och applikationer direkt gjorda för touch/multitouch system så blir det en abrovink.
Å andra sidan har vår gamla fräs med W95 touchskärm som fungerar ypperligt i fräsläget så visst går det.
Nu har jag lyckats prova en pek-skärm. Efter att ha frågat i diverse datorbutiker här och där så hittade jag en på Media Markt i Marieberg (söder om Örebro).
Det var en 24" av märke jag inte minns, kanske ACER, ACU, APU eller nåt liknande.
I alla fall. Nystartad dator såg ut som en tråkig och amatörmässig variant av surfplatta. Några gröna och röda 5-10 cm stora fula knappar att peka på. Riktigt ultraskitful layout. Lektion 1A inom färglära på datorskärm är att rött och grönt inte går ihop.
Det gick dock att dra skräpet åt sidan och fram kom en vanlig Windows-yta med diverse ikoner.
Dubbel-pet öppnade programmet, precis som vanligt dubbel-vänterklick med mus.
Håller man kvar fingret motsvarar det att hålla ned vänster musknapp. Det gick att flytta runt programmet/fönstret genom att "ta tag" i överkanten. Även nedre högra hörnet gick att ta i för att ändra fönstrets storlek.
Bläddrande i menyer gick utan problem, t.ex. peka på arkiv, öppna undermenyer m.m.
Muspilen följer inte med fingret, istället slocknade pilen. Rörde man musen dök den upp någon annanstans såg det ut som. Kanske är det en inställningsak. Men det gick bra ändå, muspilen är inte nödvändig att ha synlig och medföljande.
Det gick dock inte att göra höger-klick på något sätt. Möjligen kan det finnas nån inställning typ "håll ned shift-ctrl för att en touch skall motsvara högerklick" men den hittade vi inte.
Så sammanfattningsvis jag tycker absolut att en pekskärm kan ersätta en mus ganska bra. Musen måste dock finns kvar kvar inkopplad och kunna tas till ibland. Men att klicka på knappar och bläddra i menyer funkade utan problem. Nackdelen är dock priset. 2990:- kostade skärmen. Motsvarande "vanlig" 24-tummare kostar kanske hälften.
Det var en 24" av märke jag inte minns, kanske ACER, ACU, APU eller nåt liknande.
I alla fall. Nystartad dator såg ut som en tråkig och amatörmässig variant av surfplatta. Några gröna och röda 5-10 cm stora fula knappar att peka på. Riktigt ultraskitful layout. Lektion 1A inom färglära på datorskärm är att rött och grönt inte går ihop.
Det gick dock att dra skräpet åt sidan och fram kom en vanlig Windows-yta med diverse ikoner.
Dubbel-pet öppnade programmet, precis som vanligt dubbel-vänterklick med mus.
Håller man kvar fingret motsvarar det att hålla ned vänster musknapp. Det gick att flytta runt programmet/fönstret genom att "ta tag" i överkanten. Även nedre högra hörnet gick att ta i för att ändra fönstrets storlek.
Bläddrande i menyer gick utan problem, t.ex. peka på arkiv, öppna undermenyer m.m.
Muspilen följer inte med fingret, istället slocknade pilen. Rörde man musen dök den upp någon annanstans såg det ut som. Kanske är det en inställningsak. Men det gick bra ändå, muspilen är inte nödvändig att ha synlig och medföljande.
Det gick dock inte att göra höger-klick på något sätt. Möjligen kan det finnas nån inställning typ "håll ned shift-ctrl för att en touch skall motsvara högerklick" men den hittade vi inte.
Så sammanfattningsvis jag tycker absolut att en pekskärm kan ersätta en mus ganska bra. Musen måste dock finns kvar kvar inkopplad och kunna tas till ibland. Men att klicka på knappar och bläddra i menyer funkade utan problem. Nackdelen är dock priset. 2990:- kostade skärmen. Motsvarande "vanlig" 24-tummare kostar kanske hälften.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sen så ska du tänka på vilken miljö du ska använda denna skärmen i, typ CNC i verkstadsmiljö så vill jag påstå att en ren resistiv touch panel är bäst/säkrast. Kapacitiva och andra finurligheter kan ställa till det. Köpte en mindre skärm jag har till svarven och det var ju inte direkt lyckad kombination, ta fuktiga våta fingrar som kanske lämna en droppe kvar vid tryck och den börjar sakta falla neråt på en lodrät monterad skärm och kommandona börjar självmant att dra igång (fråga mig inte hur jag vet).
Jo, den skall vara resistiv och inte kapacitiv.
En kapacitiv skärm i CNC-miljö verkar ganska farligt, lite som att någon står och trycker slumpmässigt på diverse styrknappar.
Jag kollade inte metod på Media Markt-skärmen. Jag var i detta läge mer nyfiken på funktionen som sådan.
En kapacitiv skärm i CNC-miljö verkar ganska farligt, lite som att någon står och trycker slumpmässigt på diverse styrknappar.
Jag kollade inte metod på Media Markt-skärmen. Jag var i detta läge mer nyfiken på funktionen som sådan.
Hur är det med SAW-skärmar i verkstaden? (surface acoustic wave)