Enkel räknare med 8 dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Enkel räknare med 8 dioder

Inlägg av Variosboy »

Varför inte gå på en vridkopplare med en pol och åtta lägen, från denna kopplar man bara en vanlig diod från varje läge till varje lysdiod man vill ska tändas.

Du behöver en vridomkopplare en påse dioder seriemotstånd och lysdioder, och någon timme så är det klart!

Kan göra en enkel skiss och ordentlig lista sen när jag sitter vid en dator.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hoppla, åldern måste ha gjort mig blind...
JayNil

Inlägg av JayNil »

Variosboy skrev:Varför inte gå på en vridkopplare med en pol och åtta lägen, från denna kopplar man bara en vanlig diod från varje läge till varje lysdiod man vill ska tändas.

Du behöver en vridomkopplare en påse dioder seriemotstånd och lysdioder, och någon timme så är det klart!

Kan göra en enkel skiss och ordentlig lista sen när jag sitter vid en dator.
Det här låter definitivt som en lösning helt i min smak!
Är supertacksam för all hjälp du kan bistå med när det gäller skissandet.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Omkopplaren jag tänker på finns på Electrokit och heter där 41002810.
Dioder har nummer 40310004 och du behöver 36 stycken. Köp 50 för säkerhets skull!

Häng inte upp dig på att omkopplaren har tolv lägen. Oftast är det med en spärr som man kan sätta dit.
JayNil

Inlägg av JayNil »

Vilken typ av lysdiod rekommenderas? Vanlig eller LED? Jag tänker att jag kanske ska kunna ha matt plastfilm med siffror på som lysdioden ska belysa underifrån. Hur starka dioder krävs då?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Hmm, nu rör du ihop begreppen lite. Lysdiod och LED är samma sak.

När jag skrivit vanlig diod ovan så menar jag helt enkelt vanliga dioder som bara släpper igenom ström åt ena hållet, dessa lyser således inte..

Här kommer en enkel paint-skiss på hur jag tänkte mig..
Nu visar detta bara hur de första tre dioderna ska kopplas för att visa principen.

Såhär är tänket.
Från läge 1 går strömmen via en diod till LED 1
Från läge 2 går strömmen via två dioder till LED 1 och LED 2.
Från läge 3 till LED 1, 2 och 3 som du ser.

Värdet på motståndet som sitter i serie med varje LED bestäms av vilken spänningskälla du väljer att ansluta det hela till.

Det funkar väl egentligen med vilka LED:s som helst, allt beror på vilken färg du vill ha på dom, vilken styrka och vad mycket pengar du vill lägga på projektet.
Som ett första steg för att testa principen kan väl Röda 5mm led vara vettiga, dessa brukar vara angivna med 20mA, men det brukar räcka med några få mA för att få dom att lysa som man vill. Kan vara smart ur hållbarhetssynpunkt och gör också att det inte spelar lika stor roll om spänningskällan är stabil.

Här är schemat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Ett annat tips är att använda en LM3914 med en steglös trimpot, alt en switch som ovan med olika resistorvärden på utgångarna.
Det finns även digitala trimpotar att använda, men kanske svårt att hitta en med endast 8 olika lägen.
JayNil

Inlägg av JayNil »

Variosboy skrev:Hmm, nu rör du ihop begreppen lite. Lysdiod och LED är samma sak.
Det var vad jag trodde också, men sen blev jag osäker när jag såg att de fanns benämnda både som Lysdiod och som LED:

http://www.electrokit.com/kt0805ic-lysd ... klar.45034
http://www.electrokit.com/kt1206ic-led- ... klar.42785

Vad är skillnaden där?

Och tusen tack för skissen och alla tipsen! Jag ska helt enkelt köpa komponenterna och en lödkolv och testa lite.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Dom där två du länkar till är för ytmontage, inget fel i sig. Men det är inte smidigste att jobba med på hobbystadiet.

Kolla på 3mm eller 5mm som du hittar på raderna ovanför smd istället.
jah

Inlägg av jah »

Eftersom jag gillar minimalistiska lösningar så föreslår jag denna, en förenkling av på variousboy:s idé.
Hade ingen flerlägesströmställare i biblioteket, men ni fattar säkert.

68ohm ger ca 20mA, och förlusten i LM317 är i worst case ca 0,35W (vid 20V matning).
Beroende på val av lysdioder och ström kan högre inspänning behövas, och kylfläns kan behövas på regulatorn.
LEDx8-switch.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JayNil

Inlägg av JayNil »

Är det 8 separata strömbrytare, eller representerar de samma vridomkopplare som Variosboy nämner?
(Ber om ursäkt ifall svaret är uppenbart.)
jah

Inlägg av jah »

Samma strömställare, ja.
JayNil

Inlägg av JayNil »

LM317 gör samma jobb som de 36 dioderna?
jah

Inlägg av jah »

Nix, den genererar en konstant ström genom lysdioderna, oavsett antalet som är inkopplade för tillfället (strömställarens läge avgör antalet). Man kan säga att den ersätter alla motstånden istället.
Dioderna var till för att välja vilka lysdioder som skulle tändas, men de behövs inte med denna lösning.

/J
JayNil

Inlägg av JayNil »

Aha, tack för klargörandet. :)

Jag sitter och funderar på strömkälla. Tanken är att ha 4st såna här lösningar totalt. Hela projektet är ett brädspel som jag håller på att bygga tillsammans med dottern, och lysdioderna ska indikera poäng och antal rundor för respektive spelare.

Hur ska man resonera kring strömkälla? Min spontana tanke var batterier, men är det läge för det?
Skriv svar