Fråga om eluttag från Storbritannien
- prototypen
Re: Fråga om El uttag från storbritaninen
Men herregud, skruva på en jordad stickpropp i stället för att skarva med än det ena och än det andra.
Ni orsakar större skada än en jordad stickpropp. Lägg av med epalösningar.
Protte
Ni orsakar större skada än en jordad stickpropp. Lägg av med epalösningar.
Protte
Vad är problemet med en sånhär? http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... uctid=3024
Datablad: http://www.helag.se/pdf/he251.pdf
(Ja, jag ser ett problem, det finns minst en särskrivning i den svenska texten i databladet...
)
Det står förvisso att TS är från Stockholm men vem vet, en dag kanske apparaten tas med till Danmark, Polen eller liknande och då står man där med sin svenska schuko-kontakt som inte passar kombinerat med en lång näsa, och dessutom kan man inte använda apparaten i de smidiga förgreningsdosor som har en hel rad uttag endast för platta eurokontakter. (Det står Behringer på nätdelen, det säger mig att det är nån slags musikinstrument-ljud-PA-burk, det låter som en typisk grej som man kan tänkas resa halvlångt med).
P.S. fint med "komradio-mikrofonkontakt" för strömmen ut från nätdelen
Datablad: http://www.helag.se/pdf/he251.pdf
(Ja, jag ser ett problem, det finns minst en särskrivning i den svenska texten i databladet...
Det står förvisso att TS är från Stockholm men vem vet, en dag kanske apparaten tas med till Danmark, Polen eller liknande och då står man där med sin svenska schuko-kontakt som inte passar kombinerat med en lång näsa, och dessutom kan man inte använda apparaten i de smidiga förgreningsdosor som har en hel rad uttag endast för platta eurokontakter. (Det står Behringer på nätdelen, det säger mig att det är nån slags musikinstrument-ljud-PA-burk, det låter som en typisk grej som man kan tänkas resa halvlångt med).
P.S. fint med "komradio-mikrofonkontakt" för strömmen ut från nätdelen
... vilka otroligt fula och till synes livsfarliga kontakter man fortfarande envisas med i USA och kanada, i jämförelse med detta så är schukon en lysande design-insats från tyskarna en gång i tiden, och med regler för till och nybyggnad så går det faktiskt att fasa ut mindre lyckade äldre konstruktioner, men den tanken verkar inte finnas över pölen ännu...
Fast med halva spänningen får man halva strömmen och därmed en fjärdedel så stor effekt vid en given "last", varpå en stöt rimligtvis bara blir en fjärdedel så "farlig". Om jag fattat rätt så är jordfelsbrytare för 120V gjorda för att lösa ut vid kring 5mA för att ge personskydd, det säger väl lite om att stötarna är klenare.
Men visst, de där NEMA-kontakterna är rejält rappliga.
Däremot känns de brittiska kontakterna inte alls så "knäppa" i verkligheten som de kan framstå som om man bara ser dem på bild eller möjligtvis har hållt i en lös hane men inte provat att ansluta i uttag eller liknande...
Men visst, de där NEMA-kontakterna är rejält rappliga.
Däremot känns de brittiska kontakterna inte alls så "knäppa" i verkligheten som de kan framstå som om man bara ser dem på bild eller möjligtvis har hållt i en lös hane men inte provat att ansluta i uttag eller liknande...
Att de engelska kontakterna ser ut som de gör beror på att de skall husera en rejäl säkring i dessa - och det beror i sin tur att man inte säkrar av i mindre grupper och 10 ampere och tom 13 ampere numera om kabelarean tillåter detta som vi gör i sverige utan man har en säkring per våningsplan på mellan 35 och 63 ampere, vilket i sin tur gör att man har ganska många husbränder i det där landet pga. fel i själva vägguttaget, i fördelningsplitar etc. eller att den skadas av påkörningar eller annat - det finns liksom ingen broms på strömmen och våningssäkringen är den mer tåliga delen i elkretsen och går inte i första taget... (brytnings-vilkoret är nästan okänt i det landet - dvs. kravet att med aktuell kabelarea och längd så skall säkringen lösas ut inom mycket kort tidsrymd (inom tiodelar av sekund ) om kabeländan längst ifrån säkringen kortsluts) Idag är det krav att det skall sitta en on/off-brytare på varje engelskt uttag men hjälper fortfarande inte för fel i den fasta eldragningen eller fel i själva eluttaget.
Vi hade en engelsk konsult som jobbat mycket med el och strömförsörjningsaggregat - vilka storys han kunde berätta om det engelska elsystem och vilka dödsfällor dessa engelska hus egentligen är pga. elsystemets grundläggande design och filosofi i det landet, speciellt i lite äldre hus och hotell och den enda säkringen kan vara på över 100 ampere...
Vi hade en engelsk konsult som jobbat mycket med el och strömförsörjningsaggregat - vilka storys han kunde berätta om det engelska elsystem och vilka dödsfällor dessa engelska hus egentligen är pga. elsystemets grundläggande design och filosofi i det landet, speciellt i lite äldre hus och hotell och den enda säkringen kan vara på över 100 ampere...
Det sitter också en säkring inne i stickproppen.
Den engelska kontakten är ganska bra egentligen, klarar mera ström än den svenska och har nästan alltid en strömbrytare, perfekt för att slå av grejer som inte alltid har egen brytare, som min lilla kyl för alkoholhaltiga drycker jag slår av ibland.
Den engelska kontakten är ganska bra egentligen, klarar mera ström än den svenska och har nästan alltid en strömbrytare, perfekt för att slå av grejer som inte alltid har egen brytare, som min lilla kyl för alkoholhaltiga drycker jag slår av ibland.
Vad kostar den där Pinfix vit (109320-22) på sidan 3 hos Elproman tro? den verkar väldigt smart.
- prototypen
MiaM skrev:
Det står förvisso att TS är från Stockholm men vem vet, en dag kanske apparaten tas med till Danmark, Polen eller liknande och då står man där med sin svenska schuko-kontakt som inte passar kombinerat med en lång näsa,
Kan bara rapportera efter min resa till Danmark att schucko passar förträffligt i danska uttag. Både jordade och euro.
<Om Polen får någon annan rapportera.>
Edit: enligt 118100 <<Polen och Sverige har samma sorts eluttag och det går därför alldeles utmärkt att ta med sin mobilladdare, bärbara dator etc. och plugga in i deras eluttag. Trevlig resa!>>
Väljer man jordad schucko med hål så passar den i Schweiz också.
Typ......
Än mer Edit: här finns det mera matnyttigt om uttag worldwide http://www.reseledaren.nu/elkontakter.asp
Edit igen: Adaptern är för 230 V 50Hz så den funkar ju i Europa men övriga världen får man kolla med vilken spänning och frekvens det är.
Protte
Men jag hävdar fortfarande, skruva dit en jordad Schucko. Sockerbitsskarven är en kluns som fastnar både här och där och är en försvagning både elektriskt och mekaniskt.
Re: Fråga om eluttag från Storbritannien
Oj här har de hänt grejer
Nätdelen är till en studio mixer och kommer med största sannolikheten inte lämna Sverige.
Ang den stora fula kontakten så känns det som att man skulle kunna få in ett finger (småbarn) om den inte sitter intryckt hela vägen. vissa har skyddsplast som svenska ojordade kontakter har, men har även sett dom utan.
Yees de blir en jordad Schucko
Nätdelen är till en studio mixer och kommer med största sannolikheten inte lämna Sverige.
Ang den stora fula kontakten så känns det som att man skulle kunna få in ett finger (småbarn) om den inte sitter intryckt hela vägen. vissa har skyddsplast som svenska ojordade kontakter har, men har även sett dom utan.
Yees de blir en jordad Schucko
Eller så köper man nåt sånt här...
http://www.batteryjunction.com/adplfruktoeu.html
http://www.batteryjunction.com/adplfruktoeu.html
Hur är det egentligen med reseadaptrar som man har som turist, sitter det säkring i dom? Jag tror inte det fanns i den jag hade. Om man inte har säkring kan man ju plötsligt ha 63A ut i sin apparatxxargs skrev: man har en säkring per våningsplan på mellan 35 och 63 ampere
Annars är ju tanken med säkring i pluggen bra. Bara den felaktiga apparaten förlorar spänning, och det är ingen tvekan vilken apparat det var som felade. Man kan ju välja en säkring som är lagom för varje apparat, 10A är ju ofta för stor för att lösa ut vid måttlig överbelastning.
Dom reseadaptrar jag har sitter det inbyggda säkringar i + hållare för reservsäkring.
/// Marcus
/// Marcus
Olle61 skrev:Hur är det egentligen med reseadaptrar som man har som turist, sitter det säkring i dom? Jag tror inte det fanns i den jag hade. Om man inte har säkring kan man ju plötsligt ha 63A ut i sin apparatxxargs skrev: man har en säkring per våningsplan på mellan 35 och 63 ampere![]()
Annars är ju tanken med säkring i pluggen bra. Bara den felaktiga apparaten förlorar spänning, och det är ingen tvekan vilken apparat det var som felade. Man kan ju välja en säkring som är lagom för varje apparat, 10A är ju ofta för stor för att lösa ut vid måttlig överbelastning.
som sagt husbränder pga. elfel är mycket vanligare i England än i sverige och för elfel i kablarna i väggen eller felaktig väggkontakt så hjälper det inte med en säkring i själva stickproppen...
Dom flesta apparater typ nätadaptrar och väggvårtor mm. har redan en inbyggd säkring i sig (undantaget hårtorkar och värmepistoler mm högeffektsapparater och även vanliga glödlampsamaturer då lampan i sig anses som en säkring med kontrollerad beteende när den går sönder) och går den så är i regel apparaten i fråga så trasig att den inte är lönt att reparera.
det enda en säkring i själva kontakten skulle hugga för är möjligen rena kabelfel - men för detta felläge så är elsystemet dimensionerad för att hantera mha. 10 amperesäkringar i centralen (dvs. uppfylla brytningsvillkoret!) och också av den anledningen som högeffektsapparater som elelement, hårtorkar och värmepistoler och vattenkokare inte har inbyggda säkringar eftersom strömförbrukningen ligger nära centralsäkringens värde och en säkring i stickproppen bara skulle göra stickproppen het och kanske brandfarlig om den glappar det minsta samt att det är en onödig felkälla...
elsäkerhet är en kompromiss mellan säkerhet och användbarhet.
Den länkade sidan visar just att varken Danmark eller Polen har Schuko.prototypen skrev:MiaM skrev:
Det står förvisso att TS är från Stockholm men vem vet, en dag kanske apparaten tas med till Danmark, Polen eller liknande och då står man där med sin svenska schuko-kontakt som inte passar kombinerat med en lång näsa,
Kan bara rapportera efter min resa till Danmark att schucko passar förträffligt i danska uttag. Både jordade och euro.
<Om Polen får någon annan rapportera.>
Edit: enligt 118100 <<Polen och Sverige har samma sorts eluttag och det går därför alldeles utmärkt att ta med sin mobilladdare, bärbara dator etc. och plugga in i deras eluttag. Trevlig resa!>>
Väljer man jordad schucko med hål så passar den i Schweiz också.
Typ......
Än mer Edit: här finns det mera matnyttigt om uttag worldwide http://www.reseledaren.nu/elkontakter.asp
Att det passade när du var i Danmark beror troligtvis på att sidan har fel och/eller att du var på ett ställe där de faktiskt bytt till Schuko:
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets
"Sockets for the Schuko were not permitted until 15 November 2011. It could also result in a bad connection of the pins, with resultant risk of overheating and fire. " Jag är dock osäker på åt vilket håll detta gäller?
Wikipedia är dock inte jättebra: "Many international travel adapter sets sold outside Denmark match CEE 7/16 (Europlug) and CEE 7/7 (Schuko-French hybrid) plugs which can readily be used in Denmark", helt oreflekterat utan att påpeka att schuko/"franskkontakt" inte ger jordförbindelse i ett "danskuttag".
Ja, nu framgick det ju efter du skrivit ovan att det är en mixer som knappast släpas runt. Då håller jag med rådet.prototypen skrev:Men jag hävdar fortfarande, skruva dit en jordad Schucko. Sockerbitsskarven är en kluns som fastnar både här och där och är en försvagning både elektriskt och mekaniskt.
Jag står för övrigt fast vid att det är en bra idé att behålla en bit av kabeln på gamla kontakten för att göra en egen reseadapter, sannolikt bättre än en köpe-reseadapter...
- prototypen
Mia jag har bilder på det danska uttagen som jag ska lägga upp när jag inte behöver jobba 12 timmar om dagen veckan runt. Danska uttag har 19 mm mellan pinnarna som schucko men skyddsjordningen har ett tredje stift i stickproppen. Jag hittade 2 st vattenkokare i ett serveringskök i en kyrka med schuckostickproppar som mao inte blev skyddsjordade. Visade det för elektrikern som sa att man ska använda en adapter mellan, men vem gör det?
Uttagen har ingen brunn så drar man ut proppen en aning så kommer man åt metallstiften. Alla uttag har strömbrytare, det finns utan strömbrytare men det verkade som om det var beställningsvara.
Danmark verkar ha haft en annan utformning tidigare då jag hos min värd hittade en skarvsladd med ett uttag som hade sett ut att passa lite större än ett europa klassII men den snåle farbrorn hade karvat bort brunnen så det gick få dit den runda stickproppen.
Vaktmästarn i kyrkan hade låg respekt för el, den skarvsladd han drog omkring med bland allmänheten var mera sprickor än hel. Jag gav den till sekreteraren som lovade att smuggla bort den.
Men det kommer bilder. Däremot hade de riktigt trevliga busskurer.
Bild finns även på en skarvsladd med dansk stickpropp med bortklippt jordstift och schucko i andra änden med jordblecket nogsamt bortbrutet.
Ska dit igen till veckan, ska ta några fler bilder.
Tror inte Danmark kommer att byta till schucko inom en snar framtid då jag speciellt frågade om de kunde montera schucko till våra grejor men nej, det gick inte.
Vi pluggade i våra proppar i väntan på att de skulle byta till dansk och sedan fick jag mig en geting då det inte var skyddsjordat, lite kryp/kapacitiv ström gav 170 volt på höljet.
Man kanske kan säga att danskt elsystem är ett h el vete.
Hos min värd satt vägguttag och strömbrytare i dörrfodren.
Protte
Uttagen har ingen brunn så drar man ut proppen en aning så kommer man åt metallstiften. Alla uttag har strömbrytare, det finns utan strömbrytare men det verkade som om det var beställningsvara.
Danmark verkar ha haft en annan utformning tidigare då jag hos min värd hittade en skarvsladd med ett uttag som hade sett ut att passa lite större än ett europa klassII men den snåle farbrorn hade karvat bort brunnen så det gick få dit den runda stickproppen.
Vaktmästarn i kyrkan hade låg respekt för el, den skarvsladd han drog omkring med bland allmänheten var mera sprickor än hel. Jag gav den till sekreteraren som lovade att smuggla bort den.
Men det kommer bilder. Däremot hade de riktigt trevliga busskurer.
Bild finns även på en skarvsladd med dansk stickpropp med bortklippt jordstift och schucko i andra änden med jordblecket nogsamt bortbrutet.
Ska dit igen till veckan, ska ta några fler bilder.
Tror inte Danmark kommer att byta till schucko inom en snar framtid då jag speciellt frågade om de kunde montera schucko till våra grejor men nej, det gick inte.
Vi pluggade i våra proppar i väntan på att de skulle byta till dansk och sedan fick jag mig en geting då det inte var skyddsjordat, lite kryp/kapacitiv ström gav 170 volt på höljet.
Man kanske kan säga att danskt elsystem är ett h el vete.
Hos min värd satt vägguttag och strömbrytare i dörrfodren.
Protte