LED slinga blixtrar vid tändning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: LED slinga blixtrar vid tändning

Inlägg av FormerMazda »

Kollade på den rörelsedeckarn du har köpt, och jag gissar att med den så styr du 230v till en väggvårta eller liknande?
Det gör det lite svårare att bygga om du ska ha den kvar. Då tror jag mer på nån typ av mjukstart mellan slinga och befintlig styrning.

Slingan får gemensam +12v på ett stift. Sedan jordas respektive stift för röd, grön och blå.
Och ja, det är alltid 12v ut på slingan och intensiteten styrs av pulsbreddsmodulation (PWM), alltså man har en frekvens där tiden på frånslag ändras mot tillslag för att ändra intensitet.
Denna PWM-signal går till en trissa som drar mot jord.

Åter till ditt problem, och här är jag inte lika säker på hur man ska kunna göra.
Men du behöver nånting som fördröjer din +12v ut på slingan med 500ms eller nåt. Går säkert att lösa med nåt motsånd/konding/trissa.. Analog elektronik är inte min starka sida..
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Kollade på den rörelsedeckarn du har köpt, och jag gissar att med den så styr du 230v till en väggvårta eller liknande?
Yes
Det gör det lite svårare att bygga om du ska ha den kvar. Då tror jag mer på nån typ av mjukstart mellan slinga och befintlig styrning.
Det är tanken ja. För utan den så har jag ju inga problem eftersom det skulle vara konstant på då :)
Åter till ditt problem, och här är jag inte lika säker på hur man ska kunna göra.
Men du behöver nånting som fördröjer din +12v ut på slingan med 500ms eller nåt. Går säkert att lösa med nåt motsånd/konding/trissa.. Analog elektronik är inte min starka sida..
Vad tror du om att driva sensorn från Arduinon också? Det här ser ut som en likvärd rörelsesensor:
http://se.farnell.com/panasonic-ew/ekmc ... dp/1871410

Det vore väl den absolut bästa lösningen? Frågan är hur pass mycket svårare det gör det hela?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Alltså, med en rörelsedeckare ansluten till arduinon och som i sin tur driver slingan är inte (för mig) svårt på nåt vis att få att fungera.
Så visst är det en fungerande lösning.

Och vill du bygga detta så garanterar jag att du kommer komma i mål med support från EF.
I värsta fall ber du nån bygga och/eller programmera. I mån av tid så fixar jag det kostnadsfritt. Men det är mest tid som sätter käppar i mina hjul nu, fast är det roligt så tenderar det hamna före i kön. :wink:
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Alltså, med en rörelsedeckare ansluten till arduinon och som i sin tur driver slingan är inte (för mig) svårt på nåt vis att få att fungera.
Så visst är det en fungerande lösning.

Och vill du bygga detta så garanterar jag att du kommer komma i mål med support från EF.
Då ska jag försöka beställa komponenter i veckan. Ska söka runt lite på drivkort samt vilken PIR jag kan använda.
I värsta fall ber du nån bygga och/eller programmera. I mån av tid så fixar jag det kostnadsfritt.
Programmeringen, det är det enda jag inte oroar mig för :)
Men det är mest tid som sätter käppar i mina hjul nu, fast är det roligt så tenderar det hamna före i kön.
Samma problem har jag också :)

Uppskattar verkligen din hjälp hittills!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

När du letar rörelsedeckare så försök hitta en som drivs av max 12v och som ger en signal ut vid detektering. Eller reläslutning.

Kom på att du skulle ju kunna ta min prototyp till din slinga, den fungerar perfekt för mig och bör fungera lika bra för dig.
Det är den som ligger framför och inte ser lika snygg ut. Har nog ingen kapsling till den dock.
Bild

Så det enda du behöver sen är en rörelsedeckare och en arduino med minst 3st PWM-kanaler.
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Dom där färdiggjorda ser ju riktigt proffsiga ut! Ska kolla lite mer ikväll.
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Såg att Panasonics PIR sensor http://se.farnell.com/panasonic-ew/ekmc ... dp/1871412
kör på 3-6V så den borde väl kunna drivas direkt från Arduino'n? Stod något i brochyren om att det gick bra att interface'a sensorn direkt mot en microprocessor

Men vad ska man driva LED slinga med? Jag har en sån där på 5-6 meter.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kolla min post ovanför igen. ;)
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

aha.. jag tolkade det som att din prototyp forfarande behövde 12V's matning.
Skickar dig separat epost.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror inte du är med på vad en lösning med arduino och liknande går ut på, en bild förklarar bättre.

På bilden har vi en del saker, IR är nån typ av rörelsedeckare som ger en signal till arduinon.
Arduino är själva arduinon. Driver är den driver (prototypen) jag har byggt. LED-strip är den remsa du har. Och 12v är matningen som du slår av/på idag.

Lösningen är att skriva ett program till arduinon som vid signal från IR:en på nåt kul vis tänder upp och håller tänt önskad tid. Sen släcker.
Arduinon själv klarar inte av lasten från LED-stripen, därav drivern. Så arduinons signaler förstärks av drivern. Allt kräver konstant matning av 12v, men det drar "inget" i släckt läge.

Klockrent som korvspad? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Jag *tror* faktiskt att jag är med.

Frågade ju för två inlägg sedan "Men vad ska man driva LED slinga med? Jag har en sån där på 5-6 meter."
Alltså, har du något tips på vad jag ska få 12V ifrån så att det räcker till både Arduino, IR sensor, samt LED slinga.

Säger man att transistorn förstärker signalen från PWM? Agerar den inte mer som ett relä och styr strömmen till LED listen? För det skulle väl gå lika bra med två separata 12V matningar?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Du har väl en 12v matning idag som fungerar? Använd samma bara, men den ska ju vara på konstant.
Arduino och IR har en försumbar förbrukning i sammanhanget.

Ska man vara petig så är det MOSFETar som arduinon slår av och på i en frekvens där man ändrar på tiden som signalen är av för att ändra styrkan.
MOSFET "jordar" då slingan så att LEDsen tänds. Men frekvensen är så hög att vi uppfattar det som en fast sken fast det egentligen blinkar fort.
audi_a4an

Inlägg av audi_a4an »

Okay, super. Då är allt glasklart! :tumupp:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kollade mer på den sensor du länkat till, och den ser bra ut!
Tre trådar kommer räcka, och du kan använda arduinons inbyggda spänningsstab för att driva den. Signalen från sensorn är digital och således lätt att styra efter.

Ska försöka komma ihåg att få iväg drivkortet ikväll, ska bara löda på en skruvplint till matning så blir det lite lättare för dig.

Skicka PM med adress.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då kommer det idag skickas en liten lådda till dig innehållandes sakerna på bild.

Inkoppling med Arduino UNO som referens: http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno

Kabel A's hona ska sitta i anslutning A med svart ledare mot röd markering. Hanen ska i din Arduino, den svarta mot GND, de andra till PWM-portar (typ 9, 10, 11).

Kabel B1/B2 (beroende på vilken som passar mot slingan) ska i anslutning B. Vit ledare på B1 mot röd, eller svart på B2 mot röd. Om du inte har svarvade stift på din kabel förstås.. Det märks.

I plint C ska du mata med 12v. Plus på röd pol.

Som sagt så är detta min prototyp, dock fullt fungerande såklart, lite ful bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar