Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal
Re: Enchippare med enkelt operativ mot rs-232 terminal
> C Itoh CIT424 Video Display Terminal.
Säker att det inte är CIT-427?
Eller har du hittar någon referens på CIT-424?
http://terminals.classiccmp.org/wiki/in ... oh_CIT-427
En helt traditionell asynkron terminal.
Släng den till elektronikåtervinning...
Säker att det inte är CIT-427?
Eller har du hittar någon referens på CIT-424?
http://terminals.classiccmp.org/wiki/in ... oh_CIT-427
En helt traditionell asynkron terminal.
Släng den till elektronikåtervinning...
sodjan: Helt säker på betäckningen. Min ser inte als ut som på länken. Mer som en tjock SVGA skärm. Ja det är nog en helt traditionell asynkron terminal. Slänga???? Det har jag hört dig säga förr. Alla höll inte med dig då heller. Återanvändning är den bästa återvinningen! Och med skärmen helt släckt drar den inte mycket. Och de få gånger den anv är försumbart.
Risken är väl att det är ett svårgissat protokoll till tangentbordet. Eller så är det lättgissat.
Digital, Sun med flera körde med vanlig asynkron seriedata till och från tangentbordet. Du borde kunna se vad som är jord och matningsspänning, och gissa lite på övriga pinnar genom att mäta på dem.
VT200-400 och massor av Digitals datorer använde 4-polig "telefonlurkontakt" till tangentbordet med pinnar för matningsspänning, jord, seriedata ut och seriedata in.
Jag tror att digital körde 5V, men konkurrenter körde 12v till tangentbordet. Jag har nåt gammalt terminaltangentbord sparat som har "LK-201/LK-401-layout" men som nog tar 12V in, minns att det gick bra att köra det mot en serieport på en dator.
Undrar hur mycket CPU'n i terminalen behöver jobba för att visa bilden? Om CPU'n normalt inte har nån last utan bildgenereringen sköts av någon separat GPU och terminalen har ett textläge (och inte bara bygger texten grafiskt för att klara massor av fonter och/eller t.ex. Tektronixgrafik) så skulle du kanske kunna bygga om terminalen till en CP/M-dator med ny mjukvara i den
Digital, Sun med flera körde med vanlig asynkron seriedata till och från tangentbordet. Du borde kunna se vad som är jord och matningsspänning, och gissa lite på övriga pinnar genom att mäta på dem.
VT200-400 och massor av Digitals datorer använde 4-polig "telefonlurkontakt" till tangentbordet med pinnar för matningsspänning, jord, seriedata ut och seriedata in.
Jag tror att digital körde 5V, men konkurrenter körde 12v till tangentbordet. Jag har nåt gammalt terminaltangentbord sparat som har "LK-201/LK-401-layout" men som nog tar 12V in, minns att det gick bra att köra det mot en serieport på en dator.
Undrar hur mycket CPU'n i terminalen behöver jobba för att visa bilden? Om CPU'n normalt inte har nån last utan bildgenereringen sköts av någon separat GPU och terminalen har ett textläge (och inte bara bygger texten grafiskt för att klara massor av fonter och/eller t.ex. Tektronixgrafik) så skulle du kanske kunna bygga om terminalen till en CP/M-dator med ny mjukvara i den

MiaM: Kontakten är 6-pol. Men bara 4 anv, 2 är svarta. Hag hittade den genom att följa en sladd från moderkortet
. Hmm Kan det vara 2 jord drivsp, och data in? Behöver t-borde ta emot nått? Går det inte att koppla t-bord via DB25? T-bord och "central dator" i samma ingång. För visst borde det att gå att kontrollera terminalen från centraldatorn. Den måste ändå vara lagringsmediet. Det är nog osannolikt att jag skaffat t-bord. CP/M är inget för mig än.....

> Behöver t-borde ta emot nått?
Om det ska vara VT-kompatibelt så finns det 3-4 lysdioder (lampor?)
på/i tangentbordet som måste kunna styras.
> För visst borde det att gå att kontrollera terminalen från centraldatorn.
Ja visst, det är sannolikt ett vanligt VT-protokoll. Förrutsatt att terminalen
"startar" över huvudraget utan tangentbord...
Om det ska vara VT-kompatibelt så finns det 3-4 lysdioder (lampor?)
på/i tangentbordet som måste kunna styras.
> För visst borde det att gå att kontrollera terminalen från centraldatorn.
Ja visst, det är sannolikt ett vanligt VT-protokoll. Förrutsatt att terminalen
"startar" över huvudraget utan tangentbord...
Om du kan visa text på terminalen genom att skicka seriedata från t.ex. en vanlig PC så kan du ju använda den som "visare" utan tangentbord, och köra t.ex. ett PC-tangentbord eller något liknande till något hembyggt mikrokontrollerbygge.
MiaM: Precis så. Funkar perfa 9600 baud och nollmodemsadapter. Med mitt kort från thepirateboy, kan jag koppla skärmen till PC via usb
. Men då undrar till och med jag varför hehehe. Och får jag det att funka med palm, så går den före. Men terminalen har nog mindre felkällor, så den kan vara ett bra debuggverktyg. Trivs inte riktigt med palmen's terminalproram. Söker terminal program till alla mina plattformar, som pratar rs-232, ir, usb BT m.m.
Frågan är hur man får datan man skickar att fastna i terminalens minne? Och inte bara visas på skärmen.
Jag har för mig att jag via MS-dos fick direktkontakt med terminalen, utan terminalprogram. CON: eller nått liknande. Typ dir to CON: . Minns inte exakt. På nått sätt fick jag ställa in 9600 baud först. Från en 386 laptop där skärmen, och även skärmuttaget slocknade
.

Frågan är hur man får datan man skickar att fastna i terminalens minne? Och inte bara visas på skärmen.
Jag har för mig att jag via MS-dos fick direktkontakt med terminalen, utan terminalprogram. CON: eller nått liknande. Typ dir to CON: . Minns inte exakt. På nått sätt fick jag ställa in 9600 baud först. Från en 386 laptop där skärmen, och även skärmuttaget slocknade

1802: ursäkta om jag är otrevlig men går du på mediciner? Efter vad jag har läst tidigare från din sida har det hänt en personlighetsändring på siste tiden.
"Frågan är hur man får datan man skickar att fastna i terminalens minne? Och inte bara visas på skärmen."
Den är byggt för att visa inkommande data på skärmen, inget annat! Det går inte! Skaffa dig en TRS80 istället, då kan du leka och byta ROM som du önskar.
Eller bygg något vettigt istället...
Är det så att du vill kunde köra ASM från en massa olika CPU är det väl "bara" att programmera en simulator åt dom, nu för tiden går de moderna µc så pass många knyck att det ska vara möjligt, själv har jag lekt med tanken på att bygga en Z80 simulator med debug-möjlighet men det är en bit in i framtiden.
"Frågan är hur man får datan man skickar att fastna i terminalens minne? Och inte bara visas på skärmen."
Den är byggt för att visa inkommande data på skärmen, inget annat! Det går inte! Skaffa dig en TRS80 istället, då kan du leka och byta ROM som du önskar.
Eller bygg något vettigt istället...
Är det så att du vill kunde köra ASM från en massa olika CPU är det väl "bara" att programmera en simulator åt dom, nu för tiden går de moderna µc så pass många knyck att det ska vara möjligt, själv har jag lekt med tanken på att bygga en Z80 simulator med debug-möjlighet men det är en bit in i framtiden.
Icecap: Gör en terminal ingen form av eget processande? Är det bara tangentbord och skärm till en minidator? Terminalen är tänkt att visa utdata från RS-232. Jag är bara nyfiken på om den kan göra mer. Koderna jag skriver anv i fysiska prylar. Min C64, PC, div ikrokontrollers, mfl. Finns inte ditt Z80 projekt redan(till PC)? Personlighetsändringen kan du utveckla i et PM.
> Är det bara tangentbord och skärm till en minidator?
Ja.
> Terminalen är tänkt att visa utdata från RS-232.
Det är exakt det den gör.
> Jag är bara nyfiken på om den kan göra mer.
Nej, det kan den inte.
Ja.
> Terminalen är tänkt att visa utdata från RS-232.
Det är exakt det den gör.
> Jag är bara nyfiken på om den kan göra mer.
Nej, det kan den inte.
Om jag skriver nåt med en komplett terminal. Så visar den det på terminalen och skickar till minidatorn. Men vad händer när minidatorn skickar till terminalen? Får den tillbaka det den skickar?
Om man kopplar 2 terminaler mot varandra. Man skriver på den första, det visas på skämen och skickas vidare till term2. Som visar på skärmen och sänder ut. Den utsändningen kopplas till term1. Vad händer sen
...
Om det inte går att göra mer med terminalen, så ser inte jag inte några hinder att hacka den till att göra mer. Men det tar jag i en annan tråd. I denna tråd är den avsedd att visa RS-232. Jag tog bara chansen att lära lite mer om den.
Om man kopplar 2 terminaler mot varandra. Man skriver på den första, det visas på skämen och skickas vidare till term2. Som visar på skärmen och sänder ut. Den utsändningen kopplas till term1. Vad händer sen

Om det inte går att göra mer med terminalen, så ser inte jag inte några hinder att hacka den till att göra mer. Men det tar jag i en annan tråd. I denna tråd är den avsedd att visa RS-232. Jag tog bara chansen att lära lite mer om den.
Normalt är en terminal "dum". I grunden består den av ett tangentbord som sänder knapptryckningar till minidatorn via den seriella länken. På vissa terminaler kan man välja att ha lokalt eko men det är inte alla som har den möjlighet.
Sedan finns det display-delen, den ska visa vad som kommer till terminalen.
I grunden är det alltså två separata enheter som råkar befinna sig i samma låda (och säkert delar nätdel) och inte sällan är de byggda av synnerligt dumma kretsar, helt utan intelligens.
Sedan finns det display-delen, den ska visa vad som kommer till terminalen.
I grunden är det alltså två separata enheter som råkar befinna sig i samma låda (och säkert delar nätdel) och inte sällan är de byggda av synnerligt dumma kretsar, helt utan intelligens.
Icecap skrev:inte sällan är de byggda av synnerligt dumma kretsar, helt utan intelligens.
Hur hänger det här ihop?1802 skrev:Tror jag sett en z80 eller clone i den.
Icecap: Jag hade hopp om att den skulle kunna göra lite mer. Och inte var helt passiv. Har du läst min lista på vad den bla innehåller? Med ny kod i EEPROM'et skulle den kunna tolka ASCII koder som order till RAM. Och köra det som finns där.
säter: jag tolkar ditt inlägg som en fråga till Icecap. Efter jag skrev "Tror jag sett en z80 eller clone i den." La jag in en lista på moderkortets delar, inte alla dock. Specar CPU: ZILOG 8018010VSC Z180 MPU. Hmmm MPU? Det kanske inte är en processor.
säter: jag tolkar ditt inlägg som en fråga till Icecap. Efter jag skrev "Tror jag sett en z80 eller clone i den." La jag in en lista på moderkortets delar, inte alla dock. Specar CPU: ZILOG 8018010VSC Z180 MPU. Hmmm MPU? Det kanske inte är en processor.
> Får den tillbaka det den skickar?
Nej.
> Om man kopplar 2 terminaler mot varandra. Man skriver på den första,
> det visas på skämen och skickas vidare till term2. Som visar på skärmen...
Ja.
> ...och sänder ut.
Nej.
> Den utsändningen kopplas till term1. Vad händer sen?
Ingenting, eftersom du har fel ovan.
> Jag hade hopp om att den skulle kunna göra lite mer. Och inte var helt passiv.
> Har du läst min lista på vad den bla innehåller? Med ny kod i EEPROM'et skulle
> den kunna tolka ASCII koder som order till RAM. Och köra det som finns där.
Jag har väldigt svårt att se varför man skulle vilja göra det. Det är klart att
det rent tekniskt går att byta programvara i terminalen, men som sagt, jag
ser ingen som helst anledning till att göra det. Den är skräp (om du inte har
behov av just en VT-terminal, men en VT510 är säkert trevligare i så fall).
Nej.
> Om man kopplar 2 terminaler mot varandra. Man skriver på den första,
> det visas på skämen och skickas vidare till term2. Som visar på skärmen...
Ja.
> ...och sänder ut.
Nej.
> Den utsändningen kopplas till term1. Vad händer sen?
Ingenting, eftersom du har fel ovan.
> Jag hade hopp om att den skulle kunna göra lite mer. Och inte var helt passiv.
> Har du läst min lista på vad den bla innehåller? Med ny kod i EEPROM'et skulle
> den kunna tolka ASCII koder som order till RAM. Och köra det som finns där.
Jag har väldigt svårt att se varför man skulle vilja göra det. Det är klart att
det rent tekniskt går att byta programvara i terminalen, men som sagt, jag
ser ingen som helst anledning till att göra det. Den är skräp (om du inte har
behov av just en VT-terminal, men en VT510 är säkert trevligare i så fall).