Komma igång med microkontrollers osv.
-
- Kontakt:
Re: Komma igång med microkontrollers osv.
Ghoetic: Jag tänkte i samma banor som du förut, med fokus på att lära mig något som jag har användning av i eventuella nya jobb etc.
Frågan du måste ställa dig först är ju självklart vilken typ av applikationer du vill kunna göra. Om du jämför en PLC som t.ex. en Crouzet Millennium eller liknande så motsvarar den en förvånandsvärt liten microcontroller i ren bearbetnings-kapacitet.
En sak som kanske inte nämns så mycket i den här tråden är just valet av programmerings-språk och utvecklingsmiljö. Det är ju den största biten i själva inlärningen. Jag skulle väl rekommendera att du lär dig hårdvarunära C. När du kan det så har du möjlighet att jobba med en lång rad olika hårdvara beroende på projekt. Börja med ett utvecklingskit för PIC.
Du får också ställa dig frågan vad du skulle vilja göra för projekt för själva inlärningsfasen, det är ju alltid effektivare inlärning om man har roligt och får till något meningsfullt samtidigt. Vad du vill lära dig för något styr ju helt valet av hårdvara. Jag skulle rekommender att du köper något färdigt kit som t.ex. en robot eller liknande, det tyckte jag var lärorikt när jag började. Då får du direkt börja hantera sensor-input och t.ex. servo-utgångar, du lär dig AD-omvandlarbehandling, PWM'er och sådant som är elementärt i microcontrollervärlden, på ett kul sätt.
Frågan du måste ställa dig först är ju självklart vilken typ av applikationer du vill kunna göra. Om du jämför en PLC som t.ex. en Crouzet Millennium eller liknande så motsvarar den en förvånandsvärt liten microcontroller i ren bearbetnings-kapacitet.
En sak som kanske inte nämns så mycket i den här tråden är just valet av programmerings-språk och utvecklingsmiljö. Det är ju den största biten i själva inlärningen. Jag skulle väl rekommendera att du lär dig hårdvarunära C. När du kan det så har du möjlighet att jobba med en lång rad olika hårdvara beroende på projekt. Börja med ett utvecklingskit för PIC.
Du får också ställa dig frågan vad du skulle vilja göra för projekt för själva inlärningsfasen, det är ju alltid effektivare inlärning om man har roligt och får till något meningsfullt samtidigt. Vad du vill lära dig för något styr ju helt valet av hårdvara. Jag skulle rekommender att du köper något färdigt kit som t.ex. en robot eller liknande, det tyckte jag var lärorikt när jag började. Då får du direkt börja hantera sensor-input och t.ex. servo-utgångar, du lär dig AD-omvandlarbehandling, PWM'er och sådant som är elementärt i microcontrollervärlden, på ett kul sätt.
Tack för alla svar, riktigt roligt med ett insatt forum nu när man själv upptäckt ett enormt intresse för att uvecklas inom yrket!
Lightsource slog väl huvudet på spiken så att säga, jag vill lära mig i allmänhet mer om programmering.
som jag kan ha nytta utav i yrkesvärlden, just därför funderar jag på "micro" plc/kontroller av den anledning att det är ett någorlunda billigt hobby projekt jämte mot att köpa hem ett ABB PLC. Så som du nämde att ha projekt som är roliga är en enorm drivkraft, så det måste vara roligt, och helst lärorikt.
Nu när jag gått genom tråden litegrann så ska jag försöka summera mina mål.
Bli duktig på de fem "välkända" programmerings språk.
Kunna göra något projekt som jag drar nytta av.
Gärna köra kod mot HMI om så möjligt.
Göra något som skulle likna en simulering mot yrkes verkligheten.
Gärna något robot projekt
Delmål
Ha roligt!
Lära sig något om servomotor
Mekatronik?
Osv
Tackar!
Lightsource slog väl huvudet på spiken så att säga, jag vill lära mig i allmänhet mer om programmering.
som jag kan ha nytta utav i yrkesvärlden, just därför funderar jag på "micro" plc/kontroller av den anledning att det är ett någorlunda billigt hobby projekt jämte mot att köpa hem ett ABB PLC. Så som du nämde att ha projekt som är roliga är en enorm drivkraft, så det måste vara roligt, och helst lärorikt.
Nu när jag gått genom tråden litegrann så ska jag försöka summera mina mål.
Bli duktig på de fem "välkända" programmerings språk.
Kunna göra något projekt som jag drar nytta av.
Gärna köra kod mot HMI om så möjligt.
Göra något som skulle likna en simulering mot yrkes verkligheten.
Gärna något robot projekt
Delmål
Ha roligt!
Lära sig något om servomotor
Mekatronik?
Osv
Tackar!
>Bli duktig på de fem "välkända" programmerings språk.
När det gäller små 8-bitars microkontrollers (AVR / PIC) så är det egentligen bara C eller assembler som gäller. Det finns helt enkelt ingen utvecklingsmiljö för andra språk (som java t.ex.). Man vill kunna använda färdiga processorspecifika bibliotek. C++ fungerar visserligen, men används i praktiken inte (eller?)
Ska du däremot köra ARM eller andra lite "fetare" kretsar (32-bit) så har man oftast en OS i botten (linux, RTOS) . Även där ofta i C, men där finns det större mening med C++. Java kanske man kan pressa in om man skaffar rejäl hårdvara (massor av minne, massor av MHz). Övriga språk har jag ingen koll på . (Basic finns ju, men det räknar jag inte med)
När det gäller små 8-bitars microkontrollers (AVR / PIC) så är det egentligen bara C eller assembler som gäller. Det finns helt enkelt ingen utvecklingsmiljö för andra språk (som java t.ex.). Man vill kunna använda färdiga processorspecifika bibliotek. C++ fungerar visserligen, men används i praktiken inte (eller?)
Ska du däremot köra ARM eller andra lite "fetare" kretsar (32-bit) så har man oftast en OS i botten (linux, RTOS) . Även där ofta i C, men där finns det större mening med C++. Java kanske man kan pressa in om man skaffar rejäl hårdvara (massor av minne, massor av MHz). Övriga språk har jag ingen koll på . (Basic finns ju, men det räknar jag inte med)
Wedge skrev:
"Exakt, Swech. Men det är inte fint nog, och tar inte tillräckligt lång tid."
Wedge behagar skämta. Eller saknar han helt efarenhet?
Att programmera tar tillräckligt med tid med marginal.
Det man tror skall gå på tre minuter tar i verkligheten hela dan.
Har läst att fullfjädrade programmerare skriver i medeltal två rader kod i timmen.
Det stämmer säkert.
Och jag vet inte ens om man då inkluderar planering, utredning, test och dokumentation.!!!
"Exakt, Swech. Men det är inte fint nog, och tar inte tillräckligt lång tid."
Wedge behagar skämta. Eller saknar han helt efarenhet?
Att programmera tar tillräckligt med tid med marginal.
Det man tror skall gå på tre minuter tar i verkligheten hela dan.
Har läst att fullfjädrade programmerare skriver i medeltal två rader kod i timmen.
Det stämmer säkert.
Och jag vet inte ens om man då inkluderar planering, utredning, test och dokumentation.!!!
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nu är det med statistik att man kan bevisa det mesta....
Det här med 2 rader kod i timmen stämmer på mig men inte fan sitter jag och
kodar 100%. Det blir inte mycket kodtid mellan allt annat som skall fixas.
Men då det väl kodas så går det bra mycket fortare än så.
Ändringar kan ta 5 minuter att fixa, förutsatt att man har bra struktur på sina program.
Det som ofta förekommer här är spott och spe över allt som inte innebär att man slabbar
ihop ett eget kort eller kopplar på kopplingsdäck. Basic skall vi inte ens nämna som språk
Det finns olika användningsområden och inriktningar. Är det hobby så är det det..
Är det proffsprylar så är det en annan division
Swech
Det här med 2 rader kod i timmen stämmer på mig men inte fan sitter jag och
kodar 100%. Det blir inte mycket kodtid mellan allt annat som skall fixas.
Men då det väl kodas så går det bra mycket fortare än så.
Ändringar kan ta 5 minuter att fixa, förutsatt att man har bra struktur på sina program.
Det som ofta förekommer här är spott och spe över allt som inte innebär att man slabbar
ihop ett eget kort eller kopplar på kopplingsdäck. Basic skall vi inte ens nämna som språk
Det finns olika användningsområden och inriktningar. Är det hobby så är det det..
Är det proffsprylar så är det en annan division
Swech
Men nu var väl det som TS vill uppnå att använda sin intresse till att lära sig något som senare kan/ska användas professionellt eller hur?
Sedan är det ju så att man snabbt kan koda vissa saker men att läsa datablad och välja rätt sätt att utföra en uppgift på tar sin lilla tid också. Faktisk har jag tagit tid på sånt och det var skrämmande med tid som gick åt innan jag ens kunde lämna offert på en uppgift...
Så med all tid som går åt att hitta rätt lösmodeller osv. kan jag fint ta att det blir 2 rader per timme.
Sedan är det ju så att man snabbt kan koda vissa saker men att läsa datablad och välja rätt sätt att utföra en uppgift på tar sin lilla tid också. Faktisk har jag tagit tid på sånt och det var skrämmande med tid som gick åt innan jag ens kunde lämna offert på en uppgift...
Så med all tid som går åt att hitta rätt lösmodeller osv. kan jag fint ta att det blir 2 rader per timme.
Efter lite googlande tror jag att du syftar på dessa, eller hur?Ghoetic skrev:Bli duktig på de fem "välkända" programmerings språk.
"Function block diagram, ladder logic, sequential function chart, structured text, and instruction list."
Som programmerare är det inte direkt de språken jag tänker på som de "välkända",
men från ett PLC-världs perspektiv är det säkert så.
Det är bra att vara tydlig, de flesta gastar "Arduino", "PIC" och "AVR" utan att
förstå vad för inriktning du egentligen är intresserad av.
Att programmera microkontrollers kommer du lära dig mycket av,
"programmeringstänket" har man säkert nytta av när man mekar med
PLC-er med, men det är nog mycket av det som du lär dig i den världen
som inte har så mycket värde i PLC-världen (ändock nyttiga lärdomar).
Stekern, det du sa stämmer mycket väl, mikroprocessorer är en helt ny värld för mig, men jag ser definitivt att det har ett gäng med mer möjligheter än PLC'er i det verkliga/praktiska världen, och har nu insett att man måste separera dem. när jag skrev min första post så trodde jag att mikroprocessorer var "billiga" PLC:er.
De 5 Programmeringspråken till en PLC, var det som jag menade ja:)
Men har bett min chef att införskaffa ett Arduino starterkit v3 i utbildningsyfte, och om det är något som jag tycker är intressant (vilket jag gör redan) så kommer jag att börja med mikroprocessorer som en liten sid hobby, då jag verkligen gillar alla möjligheter.
Men om jag sen går in i det lite mer seriöst, är det då bättre att sätta ihop "egna" mikrokontrollers istället för att köra på Arduino som tydligen ska vara lite mer "hålla i handen" än typ PIC, AVR osv.
De 5 Programmeringspråken till en PLC, var det som jag menade ja:)
Men har bett min chef att införskaffa ett Arduino starterkit v3 i utbildningsyfte, och om det är något som jag tycker är intressant (vilket jag gör redan) så kommer jag att börja med mikroprocessorer som en liten sid hobby, då jag verkligen gillar alla möjligheter.
Men om jag sen går in i det lite mer seriöst, är det då bättre att sätta ihop "egna" mikrokontrollers istället för att köra på Arduino som tydligen ska vara lite mer "hålla i handen" än typ PIC, AVR osv.
Alla kompetenser behövs så klart. Den som ska konstruera t.ex en Arduino
behöver ha bra kunskaper om AVR. För den som "bara" ska använda en
Arduino så kanske men inte behöver lika djupa kunskaper om AVR (även
om det absolut inte är någon nackdel).
Samma sak med en PLC som kanske har en AVR som "hjärna", för att
konstruera denna PLC så behöver man så klart djupa kunskaper om
hur en AVR fungerar. Den som "bara" ska använda och programmera
själva PLC'n behöver så klart inte veta ett smack om AVR...
Så valet mellan AVR/PIC, Arduino eller PLC beror 100% på behovet/syftet.
Alla går att använda "seriöst", men de har lite olika målgrupper/användningsområden.
De går *inte* att jämföra i termer av bättre/sämre eller liknande.
behöver ha bra kunskaper om AVR. För den som "bara" ska använda en
Arduino så kanske men inte behöver lika djupa kunskaper om AVR (även
om det absolut inte är någon nackdel).
Samma sak med en PLC som kanske har en AVR som "hjärna", för att
konstruera denna PLC så behöver man så klart djupa kunskaper om
hur en AVR fungerar. Den som "bara" ska använda och programmera
själva PLC'n behöver så klart inte veta ett smack om AVR...
Så valet mellan AVR/PIC, Arduino eller PLC beror 100% på behovet/syftet.
Alla går att använda "seriöst", men de har lite olika målgrupper/användningsområden.
De går *inte* att jämföra i termer av bättre/sämre eller liknande.
- Krille Krokodil
Finns en del program där man kan konstruera och simulera automationssystem, tex:
http://www.mathworks.se/products/simulink/
Känner inte till något komplett paket som inte kostar €€€ men mindre delar finns det massor av fritt på nätet ex: http://demonstrations.wolfram.com/PIDCo ... TankLevel/
Edit: Jo, nu hittade jag något fritt SImulink-liknande: http://www.scilab.org/products/xcos
http://www.mathworks.se/products/simulink/
Känner inte till något komplett paket som inte kostar €€€ men mindre delar finns det massor av fritt på nätet ex: http://demonstrations.wolfram.com/PIDCo ... TankLevel/
Edit: Jo, nu hittade jag något fritt SImulink-liknande: http://www.scilab.org/products/xcos