Projekt : Väderballong ( balloon in cyberspace )

Berätta om dina pågående projekt.
JanErik

Re: Projekt : Väderballong ( balloon in cyberspace )

Inlägg av JanErik »

Skulle inte Raspberry Pi vara lättare än Mini-ITX och ändå tillräckligt?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Det skulle nog vara, men jag har inte tid att lära mig ett nytt system.
(Nano kortet köptes ju in på rea också så det blev billigare)

Jag vill fokusera mer på bygget och funktioner än att sätta mig ner i min mycket tighta tidsmall och nöta ett nytt system.
Det hela hade ju varit absolut enklast ( och billigast,begagnad ) att skicka upp en Iphone bara, sett flera sådana riktigt lyckade resor.
Men så enkelt ska man ju inte göra det för sig :)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Du har väl inte missat det men det krävs numer alltid tillstånd för att få skicka upp något med ballong. Att ansöka om det kostar 1400,-
Läs mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luf ... Ballonger/
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Ser ett problem : Ballongens position ska kunna meddelas till berörd flygtrafikledningsenhet minst var 15 min.
Resten visste jag redan om.
Men hur skall jag få kontakt med ballongen och framförallt på bra gps data så högt upp.
Det är en tricky bit!
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Komplettera kommunikationen med cc2400 + cc2490 från Ti, eller motsvarande från andra tillverkare. Drar obetydligt med ström.
Själv hade jag inte tagit med konventionell wlan utan kört återkoppling via GPRS som backup för CC2400 när den försvinner under horisonten.
Se till att använda lämpliga antenner, gain över ett par dB är bortkastat i din ballong eftersom riktverkan kräver något som riktar antennen samt välfungerande jordplan.
Ha bra mottagare på marken med riktbar billig parabol eller motsvarande, så håller du förbindelsen med en CC24000 så länge det finns fri sikt.
Ska medel strömförbrukning hållas på minimum, låt all koomunikation sova 59 av 60 sekunder eller så länge den inte nås av wakeup från marken.
Räkna lite på GPS:en. Du kan nog få bra funktion, åtminstone i horisontalled genom val av rätt GPS-modul. Du vill ändå ha något att kalibrera tryckgivaren mot på lägre nivå så fungerande GPS är nog inte fel.
Det borde finnas någon ballongflygsida med färsk info om GPS men detta är en bit på väg:
http://showcase.netins.net/web/wallio/G ... s60kft.htm
http://www.ehow.com/info_12202227_eleva ... k-gps.html
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Vad kan man få för räckvidd med den combon? I fallet väderballong skulle man ju vilja ha 20-30 km.
Jag har själv haft planer på en ballong men det har också fastnat på att billigt få till en 2-vägs kommunikation med tillräcklig räckvidd. Radio är inte heller min starka sida.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Räckvidden på ett väl designat system är så länge det finns radio-optisk sikt. Har sett flera rapporter på fungerande förbindelser på 100 km på marknivå (mellan höjder). Det problemet med höjd för optisk sikt bortfaller med en ballong utom för den sista biten ner mot marken. Genom att vid behov justera bandbredden kan man optimera S/N. Sök på Google på Design Solutions for a University Nano-satellite chipcon som leder till en PDF med lite räckvidds-beräkningar för en nano-satellit som bl.a. använder sej av denna krets.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Tack E Kafeman för infon. Ska kanske börja dra i det radioprojektet igen.
(Sorry Xcore, ska inte kapa tråden, misstycker du så tar jag bort.)
Passar på att skryta lite, på bild 1 här ser man mitt och två andra personers exjobb. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5204708
Det är den mylarklädda kaptontejpade cylindern, ALBERT
Har vart uppe på 35 km höjd ca 2011 men pga en reva i ballongen så var man tvungen att ta ner den. I år blev det aldrig tillräckligt bra väder för att få upp den innan launch window var slut. Nästa år ska den förhoppningsvis kunna lyfta däremot. Ballongen är på 1,2 miljarder liter. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Angående aluminiumsidorna så känns inte det så nödvändigt, bättre att spara vikt, inte många flygplan har radar som ser andra flygplan/objekt.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

UAV modellflyg sysslar en del med lättvikts video-överföring och tvåvägs styr-kommunikation. Det är av flera skäl knepigare att få räckvidd utefter marken, i synnerhet om man behöver bred bandbredd för video och flygplan erbjuder inte bra antennytor, och som segelflygplan vill man inte ha för tung last, men här är ett exempel på 43 km räckvidd.

Folien är en bra ide, men använd inte typ hushållsfolie utan den lättare mylarfolien som används bl.a. som värmefilt av räddningstjänst. Mer slitstark och gör samma nytta, dvs upptäckbar av markradar om den förses med korrekta reflektorytor (vanligen ett 3D kors) och framförallt ett effektivt komplement till frigoliten för värmeisolering och kondens-skydd.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Det är ett krav att ha en radarreflektor. En Corner reflector som gärna ska hänga mellan ballong och last.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Det kommer finnas en sådan typ av reflektor!
Den är rund, ca 40cm i diam och en 3d stjärna!
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Du kan ju också kolla upp vad modellraketnissarna använder i sina mest avancerade grejer...
gkar

Inlägg av gkar »

Vad sägs om APRS för att hålla koll på positionen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ing_System
Bara att ta amatörradiocertifikat/licens om du tillhör skaran som inte redan har det?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Jag kan ju altid börja med amatörlicense.
Har mycket radio utbildningar ifrån gymnasium, dock inget som gör att jag fått certifikat.
Kan ju vara värt att spekulera kring, intressant ämne också.
Alltså radio.
Finns en klubb nån mil härifrån som kan lära ut och ge ut cert under samma tak.
Skriv svar