PLC För motorcykel
Re: PLC För motorcykel
strömförbrukning är inte en småsak i detta sammanhang.
Ja la ju ut en fråga här, hade jag redan haft svaret hade tråden inte skapats.
nu drar el systemet sju ampere vid 12volt med halvljus
ja vågar nog inte belasta generatorn med så himla mycket mer.
så plc lösningen kanske faller på strömförbrukningen
problemet med en pic lösning är att jag måste återuppfinna hjulet.
Jag antar att det är massa "smuts" med spännings spikar och liknande problem.
Jag hade hellre lagt all tid på att göra roligare funktioner än att skydda mig från sådant då detta är för helt för nöjes skull.
Ja la ju ut en fråga här, hade jag redan haft svaret hade tråden inte skapats.
nu drar el systemet sju ampere vid 12volt med halvljus
ja vågar nog inte belasta generatorn med så himla mycket mer.
så plc lösningen kanske faller på strömförbrukningen
problemet med en pic lösning är att jag måste återuppfinna hjulet.
Jag antar att det är massa "smuts" med spännings spikar och liknande problem.
Jag hade hellre lagt all tid på att göra roligare funktioner än att skydda mig från sådant då detta är för helt för nöjes skull.
Spikarna är ett stort problem, framförallt i mindre fordon ( mc, moped ).
Av någon orsak är dessa orenare än bilar, och bara bilar ger mycket oväset på ellinan.
Men det borde gå att filtrera bort utan några större problem.
Fast som du säger, ett system färdig leder ju dig direkt in i funktionen.
Istället för att köpa,bygga ihop,testa,bygga mer,testa igen, försöka få funktionerna, få funktionerna,finslipa,färdigt i grunden.
Av någon orsak är dessa orenare än bilar, och bara bilar ger mycket oväset på ellinan.
Men det borde gå att filtrera bort utan några större problem.
Fast som du säger, ett system färdig leder ju dig direkt in i funktionen.
Istället för att köpa,bygga ihop,testa,bygga mer,testa igen, försöka få funktionerna, få funktionerna,finslipa,färdigt i grunden.
Något form av 12v skydd/filter och ett Utvecklingskort som Xcore länkade låter ju mycket vettigt
Nu menade jag inte strömförbrukningen under drift, jag menade under vila med tanke på att larm kommer att vara ett framtida behov.
Och så himla avancerat är det inte att fixa en ganska bra spänning till en PIC, en diod, ett par kondensatorer och en spole eller två, då är det i land.
Och så himla avancerat är det inte att fixa en ganska bra spänning till en PIC, en diod, ett par kondensatorer och en spole eller två, då är det i land.
Och för att programmera din PIC sedan i riktigt flowchart alá plc stuk så kör en titt på :
http://www.matrixmultimedia.com/flowcode.php
Ger även en simulation av ditt program, så du kan sitta i vardagsrummet och i lugn och ro göra så alla dina saker sker som du vill.
För att sedan gå ner i garaget och programmera etc..
EDIT :
Och för dina ändamål duger deras demo versionen utmärkt.
Stöd för lite in och utgångar och mindre avancerade komponenter.
http://www.matrixmultimedia.com/flowcode.php
Ger även en simulation av ditt program, så du kan sitta i vardagsrummet och i lugn och ro göra så alla dina saker sker som du vill.
För att sedan gå ner i garaget och programmera etc..
EDIT :
Och för dina ändamål duger deras demo versionen utmärkt.
Stöd för lite in och utgångar och mindre avancerade komponenter.
Låter som en fin väg att gå.
lägger nog en beställning på något i den vägen och börjar fundera på hur man sätter ihop en diod, ett par kondensatorer och en spole eller två på bästa sätt =)
lägger nog en beställning på något i den vägen och börjar fundera på hur man sätter ihop en diod, ett par kondensatorer och en spole eller två på bästa sätt =)
Visst den ligger under kategorin PLC, antagligen i brist på egen kategori.vfr skrev:Visst sjutton är det en PLC. Den ligger t.o.m under rubriken PLC på Siemens egen hemsida.
Och vad din jämförelse beträffar, så faller faktiskt både JAS och ett segelflygplan i kategorin flygplan. D.v dom delar ett antal gemensamma fundamentala egenskaper. Samma med det här. Båda är PLC, fast med klart olika storlek och möjligheter. Men ändå med liknande grundläggade likheter!
Men kollar du så kallar siemens själva det för "logic module" vilket är precis vad det är, en logikmodul eller med andra ord ett smart relä.
Liknelsen var mer för att illustrera skillnaderna. Det räcker att jämföra ett segelflygplan med valfritt motordrivet flygplan.