Problem med borrning i plastmaterial

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Problem med borrning i plastmaterial

Inlägg av Agwan »

Nä är det så gäller det att vara ute i tid. Jag har i princip fram till jul på mig att få fram minst en fungerande av den här kontakten. Men så lång tid skall det inte behöva ta.

Till veckan blir det ett försök till, jag tror jag skall få till spot-drilling nu så att den styr rätt i början. Jag har gjort lite experiment och det verkar ha en väldigt stor påverkan när borren är så tunn.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Börja med en riktig borr av proffsutförande, avsedd för kretskortsborrning.
Jag vill minnas att "Sodjan" och "Meduza" säljer begagnade sådana till bra pris.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om man vänder problemet, kan du inte bara bygga en fixtur för pogopinnarna och sedan gjuta kontakthuset som du försöker borra. Då får du ju bättre repeterbarhet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Andax, det var lite det Erik M föreslog. Att jag skulle fräsa ur helt för pinnarna med god marginal, sedan stoppa i pinnarna och gjuta i med något material. Och det är helt klart en tanke.

Annars om hårdmetall är så pass mycket styvare som sagts ovan så är det säkert också en bra lösning. Men eftersom jag inte har någon borr i hårdmetall så får det bli ett test med centrummarkering och sedan HSS-borr först.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Har slutligen fått till det. Med centrummarkering och vanlig HSS-borr. Men eftersom jag spände in centrumborren direkt med spänhylsa och borren var tvungen att sitta i chuck och den i sig i spänhylsa så blev skillnaden i avstånd från spindelmotorn väldigt olika vilket medförde att det mikrometer som spindelmotorn sitter snett växte tillräckligt stort för att behöva kompenseras för. Jag borde såklart ha satt in centrumborren i chucken också nu när jag tänker efter.

Men jag har fått till det iaf. Hålen sitter så som jag kan se med blotta ögat rakt och det fungerar med övrig mekanik/elektronik. Tackar för alla tipsen!
Skriv svar