Köra QBasic filer rakt av utan OP?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Kontakt:

Re: Köra QBasic filer rakt av utan OP?

Inlägg av blueint »

De flesta processorer har en rätt rejäl mängd RAM minne i form av L2/L3 cache jämförelsevis med äldre maskiner som inte ens hadde det totalt. Om man kan använda det för att t.ex köra MS-DOS utan några DDR-minnen inkopplade är däremot mer tveksamt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Knappast, då Cachekontrollern inte har något minne att hämta ifrån.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Den kan agera som minne själv, det är bara en fråga om hur man lägger upp det i designfasen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ingen cache i någon tänkbar processor idag.
Du får direkt en cache-miss och sedan är det stopp.
Cachen har ju knappast något vettigt innehåll från power-on.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Knappast DRAM minnet heller.. :vissla:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:
Hur som, min fråga är hur jag kan köra QBasic filer på ett moderkort UTAN operativ.
Det är en fullständig omöjlighet.
Du måste ha DOS snurrande samt BASIC-interpretatorn laddade för att kunna köra ett BASIC-program.

Vill du köra program utan OS, måste du skriva det i antingen C eller x86-ASM, där du hanterar x86-hårdvaran direkt, laddar det i floppyns bootsektor (i alla fall startupp-koden).
Om man har en DOS-systemdiskett så kan man köra Q-basic-program liggande på den utan interpreter om det är ett kompilerat G-basic-program. (exe-program). Vill minnas att Q-basic var det första basic-verktyg där man kunde kompilera sina program till EXE-filer. Kanske det kom fler senare men då hade jag övergått till Pascal. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du menar QuickBasic, inte Qbasic, antar jag.
Men man måste ju fortfarande snurra ett OS, oavsett.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sorry, QuickBasic var det förstås. Sedan beskriver ju bit96 på ett bra vis hur det var. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det har redan skrivits lite om det i tråden, men såhär är det:

Alla IBM PC och ett gäng IBM PS/2 hade basictolk i rom, som på en hemdator. Basic'en kallades "kassettbasic" eftersom den bara hade stöd för att lagra data på kassettbandspelare.

IBM's första ur-PC (4,77MHz 8088:a, fem kortplatser) hade invid tangentbordsuttaget också en till DIN-kontakt för bandspelare. IBM sålde aldrig någon bandspelare men det lär väl funka att köra valfri annan "databandspelare" med TTL-nivåer, t.ex. borde det gå att göra en adapter för att köra bandspelaren från 8-bitars commodoredatorer. På dessa moderkort kan man höra ett klickljud om man kör kommandot "motor on" och ett snarlikt klickljud från "motor off". On/off för bandspelarmotorn styrdes alltså av ett relä på moderkortet.

Basictolken användes faktiskt till stor del även för att köra basic under dos på disketter/hårddisk om man hade "IBM PC DOS". De två basicvarianterna som laddades från dos-diskett använde alltså rätt mycket av rom-basickoden, och blev alltså förhållandevis små. Om man däremot hade Microsoft MS-DOS (alltså den DOS som inte var OEM'ad till IBM) så ingick GW-BASIC och det var exakt samma basic (möjligtvis förutom stödet för bandspelare) fast allt laddades från diskett. Om man inte hade en orginal IBM PC så kunde man fortfarande köra PC-DOS men basic'en fungerade inte, man var tvungen att ha MS GW-BASIC om man hade en PC-klon.

Jag vet inte varför basic'en behölls även in i PS/2-serien - kanske fanns det någon firmware eller liknande som använde basic'en till något?

Det fanns basicprogramlistningar som man kunde knappa in för att köra lågnivåformatteringen av MFM-hårddiskar om jag fattat rätt. Jag ser dock inte poängen att köra det i rombasic, borde ha gått lika bra från GW-basic från dosdiskett. Man har ju ändå noll nytta av en perfekt formatterad hårddisk om man inte har något operativsystem att boota på...

Tomas nämner quickbasic. Jag minns att jag kallade den "telefonbasic" för den skickade ut ljudsignaler som lät ungefär som en irriterande telefon...

Förresten, eftersom det pratas om minimala system så här är nån slags rekomendationer för dos-version v.s. stenålders-pc:

8088:a, 512-640k ram: DOS 3.3 (kanske nyare för stöd för 43/50-raders textmode med ega/vga, minns inte om det fanns i dos 3.3)
286:a med minst 64k "ovanför 1MB-minne": minst dos 5.0 (då kan man ladda himem.sys och sätta dos=high och nyttja att ifall man sätter segmentpekaren till FFFF så kan man faktiskt nå 1MB+64k-16bytes i realmode, och DOS har stöd för att skyffla in en hel del av DOS i detta utrymme som bara kan nås på detta sätt).

386:a eller bättre: DOS 6.2x. Kör bara emm386 om det verkligen behövs (men kör alltid himem.sys). emm386.exe slöar märkbart ner en dator som kör dosprogram.

Eftersom det pratas 256MB flash så går det ju att klämma in "hur stort operativsystem som helst" sett ur ett litet-operativ-perspektiv.

Jämförelse: Det går att köra en hel linux med det mest grundläggande som behövs i en router på 2MB, med 4-8MB så får man funktioner i klass med en skitdyr proffs-deluxe-köperouter.

Förresten, det nämdes IP-stack.
Värt att veta är att det finns två olika dos-klienter för SMB. Den ena är "lan manager"-klienten, fyra disketter. Fördel: kan köra tcp/ip även på en 8088:a. Den andra är "nt-klienten", två disketter. Tcp/ip på den kräver minst en 286:a, däremot går netbeui och ipx att köra på en 8088:a. En fördel med den klienten är att man kan fulkonvertera den till server (!!!) genom att ladda ner en patch till den obskyrt okända produkten "windows för workgroups för dos". Genom att applicera den patchen så byts ett par filer ut så att man kan dela ut filer från sin dosmaskin. Man måste dela ut med net share (ungefär samma syntax som på en sprillans ny windowsdator), det går inte med det grafiska läget på "net"-programmet.

VARNING: vid fast IP så ska man INTE ha punkter utan mellanslag i IP-adressen på minst en av dessa klienter! Jag skulle nog rekomendera klienten på två disketter eftersom den är mer lik modern windows vad gäller konfiguerande å sånt.

Edit: Just ja, en anekdot:
Jag hade ett 286:moderkort (med AMI-bios) som faktiskt "bootade" även utan RAM. Moderkortet kom så långt att det körde alla självtester, tyckte att det hade minsta supportade storlek på minnet, och "laddade" ett bootblock från hårddisk/diskett, och kraschade givetvis sen eftersom det inte gick att köra det "laddade" blocket :)
Det moderkortet hade för övrigt nån slags "sipp"-minnesplatser, 30-pinnars stiftlister, förutom DIL-platserna. Det visade sig att det gick bra att köpa en 30-pinnars simm-hållare från Elfa och trycka ner den simm-hållaren i sipp-socklarna, och stoppa i vanliga simm-minnen. Win-win, DIL-kretsarna (44256) (förutom paritetskretsarna) åkte in i A590-hårddiskkontroller+ram-expansionen till Amiga500:an och PC'n fick åxå mer minne från dimmar jag hade. :wink:
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

sodjan skrev:Ingen cache i någon tänkbar processor idag.
Du får direkt en cache-miss och sedan är det stopp.
Cachen har ju knappast något vettigt innehåll från power-on.
Nä, det där stämmer inte riktigt.
Tänk dig att du har ett write-back cache, du kan då _först_
skriva till det och sedan läsa från det utan att (RAM) minnet behöver vara med i
ekvationen.
Skriv svar