Vilket Arduinokort passar mig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vilket Arduinokort passar mig?

Inlägg av danei »

Varför skriver du inte stegmotorer när du skriver på svenska i övrigt?
Vad menar du att transformatorn ska göra?
Vad är "den klassiska sensortypen"?

Frågan om varför i hela friden du startar ny tråd har du ju reda fått, så den behöver inte jag ställa.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Heter det stegmotorer? Då vet jag det.

Transformatorn ska omvandla 230V till 12V eller någon voltstorlek anpassat efter stegmotorerna.
Jag byggde en gång om ett nätaggregat till 12 volts generator.
Tänkte göra det igen. Angående den klassiska brytaren så ska det vara precis som på industrin.
Direkt när man stoppar in handen i en gående maskin så bryts strömmen direkt.

Jag har inte fått reda på allt än :? Du kanske har missuppfattat mig med någon annan.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vill inte vara oförskämd, men jag tror faktiskt du behöver läsa på lite innan du springer och handlar några grejor alls.

Av dina inlägg hittills, så har jag dragit slutsatsen att du har rätt dålig koll på elektronik, såvida inte du har extemt svårt att uttrycka dig.

Du måste googla på:
1.) Hur stegmotorer fungerar.
2.) Hur man kan styra stegmotorer från en Arduino.
3.) De sensorer du behöver och hur man kommunicerar med dessa (gärna från en arduino då).
4.) Vilka olika displayer som finns.
5.) Hur man styr en display från Arduino (gärna då den du anser lämplig enligt ovan).
6.) **Bonus uppgift** Kolla vad en generator är för något **Bonus uppgift** .

När du har greppat detta kommer du inse att det behövs lite mer än en transformator att driva dina motorer bland annat.

Det finns säkert brytare som fungerar som du säger, men dessa är nog så långt från "klassiska" man kan komma.
För att fungera på det sätt som du beskriver krävs en lite mer komplex konstruktion som att en ljusstråle eller laser-grid bryts.
Jag förstår heller inte vad en sådan skulle fylla för funktion i din travers (eller är det robot arm nu ?).

För att på ett pedagogiskt sätt förklara läget så kan du jämföra det med att du vill bygga en bil, och nu radar upp detaljer som "en ratt behöver jag för att styra","höger framdörr är bra att för kliva in"

Jag vill med detta vara sjysst och försöka tala om för dig att du måste plugga på lite mer och ha en tydligare plan för vad du vill göra, för du riskerar att kasta massa pengar i sjön för att du blir less eller köper fel prylar.
Så ta inte illa upp. :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Al_Bundy: Alla som har svarat dig har använt ordet "stegmotor".

Voltstorleken kan du påverka lika mycket som storleken på metern. Den är definierad.

Du frågade om en "klassisk givare" nu är det alltså en brytare det handlar om? Alla brytare bryter omedelbart när man påverkar dem, vad som händer sedan beror inte på brytaren.

Du behöver komma längre i din kunskaps inhämtning innan du ger dig på ett sådant projekt som du tänker dig. Google är ett bra första steg, sedan kan man fråga när man inte riktigt får ihop det.
Skriv svar