Bilbatteriladdare, trasig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Re: Bilbatteriladdare, trasig?

Inlägg av E85 »

Okej tack för infon. Frågan är ju om det är värt besväret att laga den dock..
Tycker den är snygg och det är ju kul med gamla grejer som fungerar men man får ju en ny för kring 200-400kr med fler funktioner, typ den här.
Hur skulle ni ha gjort? :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Var rädd om den.Byt brygga för några tior och sätt sedan i ett seriemotstånd som tar ner spänningen några få volt(eller vad skillnaden nu kan bli) vid belastning.Ett enkelt sätt är att jämföra ström och spänning med en annan fungerande laddare på samma batteri.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

E85 skrev:Okej tack för infon. Frågan är ju om det är värt besväret att laga den dock..
Tycker den är snygg och det är ju kul med gamla grejer som fungerar men man får ju en ny för kring 200-400kr med fler funktioner, typ den här.
Hur skulle ni ha gjort? :)
Nu vet jag inte hur du har det med batterier osv. Jag skulle definitivt lagat den gamla om trafon är hel. Du bör inte lämna den inkopplad längre stund om den ger lite för hög spänning efter utbyte av brygga. Även om man sätter dit ett seriemotstånd kommer den inte att sluta ladda när batteriet är fullt, och lämnar man den länge kan batteriet överladda. Det är bra att ha en batteriladare som laddar utan att slå ifrån om batteriet är djupurladdat. Det gör iofs inte den du länkade till heller.

Men istället för den du länkade till skulle jag köpa en som du kan lämna inkopplad längre stunder och sköter om batteriet. Dvs. en mycket bättre laddare än den du länkade till.
En som dessutom är avsedda för dom olika typerna av nya batterier. Nu pratar jag i egen sak då jag har batterier som jag inte använder på vintern såsom till husvagn, MC och båt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är du säker på att den bara gav 0,3A?

Kollade du det med mätaren på laddaren eller med en lös mätare du litar på?

Jag skulle inte blint lita på mätaren på laddaren efter alla år, den kan ha börjat kärva så att den bara visar 0-0,3A och sen slår emot nåt skräp om den försöker gå högre upp.

Det ser hur som helst ut som om du har en helvågslikriktarbrygga av selen och en omkopplare för att välja två lindningar på trafon. De där "kollegieblockspiralerna" är troligtvis motståndstråd.

Om inte nån har försökt löda om, dona och ändra i den så borde den egentligen fungera.

Börja med att provbelasta den, bäst vore egentligen med en 12V-lampa på 36W (12*3=36) fast det är inget standardvärde, så du kan t.ex. börja med en broms/blinkerslampa (21W om jag inte minns fel).

Om lampan lyser fint fast mätaren på laddaren bara visar 0,3A så vet du att det är mätaren som strular. Det kan kanske gå att göra rent den på något sätt?

Om lampan inte lyser så kan du voltmäta vid de olika delarna i laddaren. Börja med att mäta på utgången från trafon med och utan lampan inkopplad. Prova gärna 6V-läget också.

Ett annat tänkbart fel kan vara rysligt mycket oxid i 6/12-omkopplaren. Jag har en avsevärt nyare laddare som också har 6/12V-omkopplare och ibland vill den laddaren inte ge ström, då är det bara att växla 6/12/6/12 fram och tillbaka några gånger.

6V-läget kan för övrigt bli användbart om du lyckas ladda ur batteriet totalt, med den här typen av enkla laddare så kan säkringen eller överhettningsskydd lösa ut om batteriet är för urladdat, men 6V-läget brukar ofta klara ett helt urladdat 12V-batteri.

Helt urladdat batteri är ju ingen höjdare för batteriet, men det är väl lite dum-slösaktigt att bara kasta det utan att ens prova att ladda det.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag kollade med en multimeter. Litar väl inte 100% på den men är hyfsat säker på att den visar rätt.
Får prova med en lampa sen.. men nu fick jag ju igång bilen så laddaren får nog vänta ett litet tag på renovering. Håller på att skrapa och måla fönster, kakla, gräva uteplats m.m. så tiden räcker inte till... :)
Skriv svar