Finns det kvalitéklasser på elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Finns det kvalité klasser på elektronik

Inlägg av sodjan »

Garanti?
Vad har *det* med en livslängt på 5 resp 20 år att göra ?

> Enligt min högst personliga åsikt så säljs det för mycket felkonstruerad skit idag.

Enligt min högst personliga åsikt så säljs det för mycket skit idag.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Inbränning har inget med livslängd att göra snarare det motsatta.
Men inbränning av produkter har mycket med den upplevda kundkvaliteten dvs typ noll reklamationer under garantitiden.

Jag har ännu inte blivit så gammal ännu att jag inte tycker att det är kul med nya prylar...
Sen vad som är skit är enbart en fråga om betraktaren och dennes preferenser.
gkar

Inlägg av gkar »

Grunden till bra elektronik är att ha en bra kravspecifikation och sedan skall alla kraven testas.

Man kan hårddra det och säga, om ett krav inte testas, behöver det heller inte fungera och skall tas bort ur kravspecifikationen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja, en kravspec är kollektivets sätt att slå i en kreativ konstruktör vad, och ofta även hur en sak skall göras.
Jag tar hellre en servettspec och ett rejält snack med säljarna, applikationsingenjörerna och helst även några kunder. Sedan så skapas en produkt baserat på en lös spec som fylls på med finesser "för att det går och inte kostar särskilt mycket extra".
Sen blir det säljarnas sak att sälja, det är mycket vanligt att dom upptäcker saker som dom aldrig tänkt på eller trott att dom behövt som blir key sale pitches.

Ericsson byggde mot kravspecar.
Apple (som jag egentligen inte gillar) byggde mot visioner.
Och se hur det gått...

Jag tror man vinner marknaden oftare med att konstruera mot/med visioner än mot kravspecar (om man inte är konsult förstås).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gör man så så spricker det med verifiering och validering på slutet. För t.ex. medicintekniska produkter blir det ett stort problem. Där ska ju tillverkaren kunna visa att slutprodukten blev exakt som man hade tänkt och gör det man hade tänkt att den skall göra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all skrev:gjorde jag manuella MTBF beräkningar (mha MIL-HDBK-217D) på en del produkter tidigt under min konstruktionskarriär, då lär man sig vad man skall undvika och hur man enklast och billigaste skaffar sig lång livslängd på prylarna.
Hur går sådana beräkningar till? borde röra sig om kopplade sannolikheter?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

MTBF beräkningar baseras på sannolikheter för fel.
Sannolikhetsparametrarna togs fram av amerikanska försvaret genom förstörande tester på stora populationer av olika typer av komponenter i olika miljöer. Sedan så korrigerades sanolikheterna utifrån verkliga felfall i försvarsutrustning så gott det gick.
Idag så är rätt stora delar av tabellerna helt obsoleta (en modern CPU skulle ha sekunders MTBF enligt tabellerna och så är det ju inte). Dvs produktutveckling har skett, men mekanismerna stämmer fortfarande till varför saker går sönder och vad som påverkar det hela, även om det inte längre går att räkna ut absoluta tal.
Det som är rätt kul (för mig) är att mina beräkningar på den enda produkt som har gått att verifiera visade sig stämma inom 15% från predikteringen (population på 2500 enheter).
Alla de andra produkterna hade volymer mindre än 25st enheter och ingen drift värd namnet (förrådsställd försvarsmateriel).

Men enkelt så måste man som beräknare veta vissa saker.
Miljö: skak vibrationer till vilken grad.
Temperatur.
Fukt spelar in för vissa kompoponenter.
Driftprofil.
Stress (hur nära maxparametrar). typ 25W på en 100W komponent är 25% stress. 35V backspänning på en 100V diod är 35% stress.
Och lite annat om jag inte mins fel, läs gärna länkarna.

https://www.google.se/search?q=mil+217& ... =firefox-a
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

sodjan skrev: Man vill ha det felutfall som ger max vinst.
Varken lågt eller högt utan "rätt" felutfall.
Det är meningslöst att bygga in en livslängd
på 5-10 år eller mer i en mobiltelefon idag, vilket
man i och för sig kan tycka en hel del om...
Det är sant. Titta på på dom gamla NiFe batterierna. Ett sådant skulle mycket väl både pris och prestanda-mässigt kunnat användas i en bil i stället för blyklumpen som sitter där nu. Problemet är bara att ett Nifebatteri inte går att ta kål på och det överlever lätt ett par tre bilars livslängd.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja, anledningen till att vi inte har NiFe batterier i bilar är väl snarare att man inte kan ta ut lika mycket effekt ur dom momentant samt att den totala energilagringsförmågan i Wh/kg (korrigering snarlikt) eller Wh/l är betydligt lägre än för blyceller.
Jag tror heller inte att NiFe cellerna kan ta sig ikapp bly eller Litiumteknologin på dessa punkter.
Men jag gillar annars saker som är "hela" när man vill byta ut dom av andra orsaker, från dessa fabrikat köper jag hellre saker än från leverantörer vars saker gått sönder i förtid...
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-oj, jag somnade till :)
sodjan du ställde en fråga om vad Ericsson gubben svarade! Han visste inte detta :tumner:
Men jag är övertygad i efterhand att han vet för han testar MIL-produkter. Jag var kanske inte så tydlig i min fråga.

Intressant läsning när man läser igenom tråden. Jag bor iof inte i ELFA katalogen men borde väl kommit på
det som man ofta tänker på när det är höga krav oavsett elektronik eller mekanik, MIL, Sjukvård, Rymd ind, fordon mm.
Man kan ju då ställa frågan nu när så många kunniga läser detta.

Ex, jag köpte en "billig" temp o hygrometer (fuktighetsmätare) som är trådlös för att ha koll på att skrotet i verkstaden inte
rostar bort. Gränsen för när rost bildas är 70% reF.
-till hygrometern. Den kostade väl 100:- men nr 1 överlevde inte 2 års dagen.
Samma med sådan skit man ofta får i samband med prenum. på tidningar osv. Ni har säkert samma erfarenhet som jag.

Vem är vinnaren på detta. När man tillverkar elektronik finns det ingen inbyggd garanti i själva byggandet.
-jag menar, om ett motstånd bakas i den diametern, den längden och den tråden osv är den då inte 99% säker???
Allt kan väl knappast efter testas? Hur funkar det i praktiken?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En designingenjör som jobbade med tillverkningen av Commodore 64 (hemdator) skrev att det är lätt att montera ihop något som fungerar själv. En helt annan sak att göra det i massproduktion där man måste ha marginal i specifikationerna för de ingående delarna så att man får tillräckligt antal maskiner som fungerar (yield). Blev väl en del "vad är sannolikheten att krets X skickar en > 2,2 V signal mot sannolikheten för en 2,1 V signal" osv..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Finns det kvalitéklasser på elektronik

Inlägg av Swech »

Det hela brukar röra sig om att överleva det oförväntade.

Att konstruera något som fungerar utifrån ett givet scenario är billigt.
Att det också skall klara sig då något ovanligt inträffar är värre.
T.ex.
ta två prylar som matas med 9V.
Båda konstruktionerna är gjord att klara 9V
Men på den ena finns inga skydd om någon:
- Råkar koppla 9V polvänt
- Stoppar på 15V.
- Kommer otrevliga transienter via 230V nätet

Den andra klarar detta men består därför av fler komponenter
Vilken är då billigast.....
Är det sämre komponenter i den som inte tål 9V ? nej det behöver det inte vara
Den tål bara inte "ovanliga" situationer.

Swech
ToPNoTCH

Re: Finns det kvalitéklasser på elektronik

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror Sodjan berörde det faktum att tillverkaren inte nödvändigtvis strävar efter högsta livslängd/hållbarhet.

Det är ju så här att inom konsument marknaden, så är det inte många tillverkare som är betjänta av att tillverka en pryl som aldrig behöver ersättas.
För de flesta gäller det inte att hitta den bästa komponenten utan att hitta den billigaste men som ändå inte skapar så mycket fel att man förlorar pengar.
För tillverkaren vore det bäst om vi köpte produkten ofta och frekvent, men gör man prylar som pajar för frekvent så smutsar man ju ner varumärket så det gäller att hitta en balans.

En tillverkare tar ofta kalkulerade risker (en del av vinstmarginalen) och om en produkt kostar 20 milljoner mer att tillverka med en bättre komponent och man
beräknar förluster på garatihantering på 5 milljoner för en billigare komponent så är det inte sällan den senare blir instoppad.

Allt är således en balans mellan intäckter och hantering av varumärke. Oftast vill vi ha så som konsumenter med. Inom alla produktkategorier finns ett par märken som
genom tiden fått anseende att ha lång livslängd och hög tillförlitlighet osv. Men vi konsumenter köper inte bara den produkten oftast för vi inte vill betala så mycket för den.

Det finns alltså marknad för billiga skitprodukter och dyra tillförlitliga produkter och därav motsvarande marknad för komponenter.

En anekkdot i sammanhanget är att jag reverseengineerade ett laptop batteri för ett halvår sedan och kunde genom BMM chippet identifiera det som
av många anser vara en skröna. Chippet höll reda på både uppstarter, laddtid och förbrukningstid. Det hade trigger vid viss nyttjande grad, och även funktion för att stänga av
batteriet vid 20% (kanske var 30%) minskad kapacitet.

Många tolkar detta som att man medvetet slår av batterierna för att tjäna pengar på eftermarknaden.
Det behöver nödvändigtvis inte vara så diaboliskt man kanske bara vill ha "gott rykte" gällande batteritid eller något.

Jag läste på någon sida om en kille som gjort något motsvarande med ett batteri från annan tillverkare än det jag kollade.
Han hävdade att han fann bevis på att batteriet slog av sig efter exakt löptid efter tillverkning oavsett status.
Sådant blir man ju mer upprörd på.
Skriv svar