Världens billigaste UHF mottagare?
Re: Världens billigaste UHF mottagare?
Det har jag i ärlighetens namn ej bestämt. Jag letar egentligen en lösning för att elektriskt kunna öppna ett gasflöde ur en flaska. Magnetventil är en variant, men jag antar att även varianter såsom utlösningsdon för exempelvis räddningsvästar och räddningsflottar skulle funka att utlösa elektriskt. Även här vill jag ju förstås hitta billigast möjliga lösning. Gasflödet behöver enbart öppnas - inte stängas.
Är trådburet inte alls en option?
Det är klart billigare än trådlöst, och medger central spänningsmatning till ventilerna.
Det är klart billigare än trådlöst, och medger central spänningsmatning till ventilerna.
För att öppna gasflödet behövs någon kraft som t.ex. penetrerar en försegling. Knappcell är INTE i den avdelning!
Man kan ju aptera något mekaniskt. Den startande "gnistan" behöver ju inte vara kraftig.
Men jag får uppfattningen att det inte får vara för stort/tungt heller.... varför annars "knappcell"?
Men jag får uppfattningen att det inte får vara för stort/tungt heller.... varför annars "knappcell"?
Jag vill som sagt hålla ned volym och vikt. Är också inne på något mekaniskt, typ fjäderbelastat stift eller så. Men mitt största problem är nog ändå att få ned kostnaden för mottagarna. De ska i stort sett kunna anses som av engångskaraktär. Skulle vilja hitta nåt under 25 kr, men det är kanske inte möjligt att göra så billiga.
Jag antar att du vill kunde adresserar varje enskild mottagare och ge den kommando om att göra något. För 25 spänn kanske du kan tända en LED på alla mottagare inom räckhåll - om du har tur.
Och du kommer att behöva en olaglig stark sändare...
MEN - du kan bygga en mer påkostat mottagare till ett högre pris och låta den ha ett antal utgångar som du sedan kan styra via sändaren. Alltså ett trådlöst distribuerat trådat system.
Och du kommer att behöva en olaglig stark sändare...
MEN - du kan bygga en mer påkostat mottagare till ett högre pris och låta den ha ett antal utgångar som du sedan kan styra via sändaren. Alltså ett trådlöst distribuerat trådat system.
Tack för alla goda råd! Får ta och överväga RF till mottagare till tråd...
Ventiler för att att elektriskt öppna gasolflaskor kostar bortåt 1500:- med 12-voltstrafo m.m. så det spräcker nog din budget.
Du skall alltså vara mobil med en radiosändare som öppnar en ventil eller aktiverar ett fjäderbelastat stift.
Ventilen/stiftet öppnar/punkterar en gasflaska eller dess försegling.
Mottagaren betraktas som engångsvara, och möjligen gasflaskan också.
Och du skall stå på 300 meters avstånd.
Och du skall åka/gå omkring och utlösa 100 st sådana här.
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken.
Det verkar vara något mer än några kolsyrepatroner som aktiverar måltavlor i ett paintbollslag.
Du skall alltså vara mobil med en radiosändare som öppnar en ventil eller aktiverar ett fjäderbelastat stift.
Ventilen/stiftet öppnar/punkterar en gasflaska eller dess försegling.
Mottagaren betraktas som engångsvara, och möjligen gasflaskan också.
Och du skall stå på 300 meters avstånd.
Och du skall åka/gå omkring och utlösa 100 st sådana här.
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken.
Det verkar vara något mer än några kolsyrepatroner som aktiverar måltavlor i ett paintbollslag.