LM317 fundering (linjär regulator)
Re: LM317 fundering.
Danie: Jo jag vet, det var ju därför jag tänkte göra som KK sa också, Om jag får ihop det. För då behöver jag bara använda ena lindningen av en 12 - 0 - 12 transformator på lägre utspänningar = mindre effekt som måste kyllasbort.
MiaM: Men Jo det är klart. Men jag måste inte ha ett motsånd i serie för att sätta bottenvärde då eller? För om vi säger att R1 Glappar då så borde väll regulatorn ge sitt minimala utbottenvärde. Eller?
MiaM: Men Jo det är klart. Men jag måste inte ha ett motsånd i serie för att sätta bottenvärde då eller? För om vi säger att R1 Glappar då så borde väll regulatorn ge sitt minimala utbottenvärde. Eller?
Här kan man se vad som händer med ut-spänningen vid olika motståndsvärden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Denna byggde jag för ca 4 år sen. Funkade jättebra.
http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/VarReg1/VarReg1.html
http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/VarReg1/VarReg1.html
- prototypen
Tyvärr så är det ingen bra lösning, spänningen riskerar att skena men strömmen genom spänningsdelaren måste hållas (någelunda) konstant för att det ska fungera. Om det bara är en liten justering så kan man byta men inte till ett labbagg.
Satsa på en plastbane eller en cermetpotentiometer så glappar det inte.
Protte
Satsa på en plastbane eller en cermetpotentiometer så glappar det inte.
Protte
Du menar alltså att han kan bygga efter sitt schema om han har en bra kvalité på pot:en (R2) ?
- prototypen
Det går ju att sätta en kondensator på ADJ-pinnen till jord för att bättra på "ripple rejection", borde inte den även hjälpa till lite om potentiometern skulle glappa till en väldigt kort stund, alltså förhindra att spänningen stiger väldigt snabbt?
- prototypen
Var dock lite försiktig med kondensatorn då det påverkar stabiliteten kan självsvänga om man har otur.
Protte
Protte
Jo, ett seriemotstånd är en bra idé fast det borde egentligen inte kunna hända något farligare än att du får max utspänning (ostabbat) ifall pot'en vrids till för lågt värde. LM317 borde väl tåla att Vadj och Vout kopplas ihop?zoomyx skrev:MiaM: Men Jo det är klart. Men jag måste inte ha ett motsånd i serie för att sätta bottenvärde då eller? För om vi säger att R1 Glappar då så borde väll regulatorn ge sitt minimala utbottenvärde. Eller?
Nu har jag funderat lite, googlat lite och läst det ni sagt.
Har nu ritat om den och tänkte beställa sakerna jag inte har imorgon...
Kort fråga, tror ni det blir några problem med bread bord eller borde jag göra en riktig PCB? Har aldrig gjort det förut och har inte grejjer till det...
Har nu ritat om den och tänkte beställa sakerna jag inte har imorgon...
Kod: Markera allt
T1: 24VAC
v: Voltameter
D1-D7: 1N4007
D8: Någon LED... grön? :)
U1: LMK317
R1: 220Ohm
R2: 5K pot
R3: 1.5KOhm
C1: 1.000uF
C2: 100uF
C3: 100nF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Vänd på lysdioden så kommer den att fungera bättre.
Men varför D6 och D7? För att kunna komma närmare 0V?
Edit: Ang. kretskort, jag antar att du menar experimentkort (breadboard brukar de flesta kalla de vita lödfria kopplingsdäcken), borde gå utmärkt att bygga upp en sån krets på det.

Men varför D6 och D7? För att kunna komma närmare 0V?
Edit: Ang. kretskort, jag antar att du menar experimentkort (breadboard brukar de flesta kalla de vita lödfria kopplingsdäcken), borde gå utmärkt att bygga upp en sån krets på det.
Hehe... så det kan bli 
Jupp tänkte att jag skulle komma närmare 0V. Men får se lite beroende vad jag får tag på för voltameter, dom kostar ju smör mycket! får leta lite på ebay
Ja jag menade experimentkort, många tabbar på en gång
Kanske inte så stabilt att låta hela kretsen sitta uppe på ett kopplingsdäck... viserligen har mitt dubbelhäftande tejp på undersidan man endå
Imon blir det till att beställa! Samt leta billiga grejjer på ebay!
Edit: Hittade en voltmeter på ebay som påstås mäta 0-99.9V. Tror ni att den är nåt att satsa på? http://goo.gl/UcBu1

Jupp tänkte att jag skulle komma närmare 0V. Men får se lite beroende vad jag får tag på för voltameter, dom kostar ju smör mycket! får leta lite på ebay

Ja jag menade experimentkort, många tabbar på en gång

Imon blir det till att beställa! Samt leta billiga grejjer på ebay!

Edit: Hittade en voltmeter på ebay som påstås mäta 0-99.9V. Tror ni att den är nåt att satsa på? http://goo.gl/UcBu1
Re: LM317 fundering (linjär regulator)
Det fungerar inte bra att sätta dioder i serie för att sänka utspänningen om man vill ha kontroll på utspänningen.
Spänningsfallet är kraftigt strömberoende.
Exempelvis 1N4007 som är en vanlig 1A standard likriktardiod:
~0 mA, ~0 V
10 mA, 0,6V
200 mA, 0,8V
1 A, 0,94V
2 A, 1,0V
Spänningsfallet är kraftigt strömberoende.
Exempelvis 1N4007 som är en vanlig 1A standard likriktardiod:
~0 mA, ~0 V
10 mA, 0,6V
200 mA, 0,8V
1 A, 0,94V
2 A, 1,0V
Re: LM317 fundering (linjär regulator)
Det va ju lite synd... Hoppades på att det skulle funka 
Står värdena på spänningsfall respektive ström i databladen? ;o
Och vilka tror du skulle kunna funka? eller är det att glömma?

Står värdena på spänningsfall respektive ström i databladen? ;o
Och vilka tror du skulle kunna funka? eller är det att glömma?