Virror: Absolut är jag med på ett samarbete! Saknar helt dina kunskaper när det kommer till scheman och caddande!
Micke_s: Jag hänger inte riktigt med. Om jag kör två st Wiznet (av något slag) över två olika SPI direkt till en mikrokontroller, hur ska jag då bara kunna bry mig om data som är riktad till mig? I min värld behöver jag kontrollera varje paket som kommer på någon av Wiznet. Är paket riktad till mig (dvs. mitt IP nr/MAC address) så ska jag hantera det. I annat fall ska det slussas över till den andra Wizneten. Det görs väl inte automatiskt?
Om det är oklart eller om jag missat något: Det är en switch jag är ute efter så att jag kan ha en Ethernet kabel från ytan till mitt ROV-styrkort. De signaler som inte ska till ROV-styrkortet ska routas vidare till den andra porten där en IP-kamera sitter (eller något annat IP-baserat). Det för att slippa behöva ha en extern switch i ROV:n. Helst ser jag gärna att det är en extern krets som gör detta så att som du skriver man slipper lära sig allt om TCP/IP. I fallet med Micrel följer det iofs med källkod så det borde minska tröskeln betydligt men så är man lite lat (läs: bekväm) av sig också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
på wiznet så sätter du ip nr och öppnar portar, du behöver bara bry dig om trafiken till en öppen port sedan. Behöver du dhcp så måste du skriva lite mer....
Wiznet sköter allt magiskt med paketfiltering, handskakning när en tcp port ska öppnas mm.
edit: sedan tycker jag det låter som du ska kasta på en switch också. styrkortet är väl inte beroende av bilden?
Poängen är väl att man vill ha allt på ett kort för att få ner storlek och komplexitet, därför ingen extern switch.
Om man slänger på en switch så är ju hela poängen förstörd.
Edit: Vem vet, detta kanske blir nästa stora grej inom ROV världen ; )
edit: RMII interfacet kan du ansluta direkt till STM32F4 t.ex. fast då får du lägga TCP/ip stacken i processorn, fast du kanske klarar dig med UDP istället.
UDP skulle göra saker lite lättare.
edit: då blir det få chip och nätverkskameran routas inte igenom processorn.
Skulle inte tro att det är några problem med UDP för kommunikationen, styrsignalerna skickas ju konstant och samma med senorerna, dessutom är det ju inte någon jättestörig miljö undervatten. Smidig krets men en jäkla massa register : p
100kr för discovery kortet var ju sjukt billigt plus ett lqfp 64 breakout och lite diverse komponenter ger en väldigt rimlig kostnad, dock har jag just nu inte massa tid att labba med detta, måste göra klart denna versionen av ROVen först ; ) Men som sagt är absolut sugen på att samarbeta för att utveckla ett trevligt kort : )
Jonas, när får vi se mer av nuvarande ROVen, sjukt nyfiken på se hur det nya chassit blir : D
Om du behöver hjälp att cadda nått så är det bara att du drar iväg ett pm : )
Virror: Det går sådär med det mekaniska. Jag fokuserar på elektroniken just nu och få ordning på mjukvaran. Förutom det provar jag IP-kamerorna som jag fick skickade till mig men tyvärr så är min dator för långsam för att hinna med att visa videon. Det verkar inte finnas något sätt att få IP-kameran att skala ner bilden så jag funderar på att köpa en ny laptop eller fördjupa mig i manualerna igen för att se om jag missat något.
Skall du köra 10mbps eller 100mbps ethernet? En fullösning är att använda två av paren i en TP-kabel till den ena förbindelsen och de andra två paren till den andra. Fungerar bra med 10mbps och du switchar enkelt ihop signalerna som vanligt uppe på ytan.
Detta är hur jag tänker göra nu och tror detta är hur Jonas gör nu också, men det får han svara själv på.
Fördelen enligt mig är att man kan använda en mindre och lättare navelsträng, går man ner till tex 40-50m så börjar navelsträngen bli bra tung i vattnet och det kommer att bli svårt att styra ROVen på ett bra sätt. Med mindre ledare får man en betydligt lättare och smidigare kabel.
swesysmgr: Det är precis så jag också kommer att göra men jag hoppas nå 100 Mbits och inte 10. Det finns en uppsjö standarder för 100 Mbits och några av dem använder sig inte av alla trådar (se 100BASE-TX, http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Ethernet).
Tyvärr är en av de största nackdelarna begränsningen på 100 meter vilket gör att jag måste hitta något annat till mina framtida ROV:er (fiber kanske)
Dock är det ju svårt att slå RS485 när det gäller räckvidd, har ju tillräckligt med bandbredd för styrningen, nackdelen är ju bara videon om man vill ha det högupplöst : p