Tips: Vakuumpump på Jula
Re: Tips: Vakuumpump på Jula
Ok, tack TomasL. En damsugare låter inte som någon bra lösning. Då behöver jag inte fundera mera på Julas vakumpump till min CNC-maskin.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag misstänker att sådana här småpumpar har alldeles för liten kapacitet för att vara lämpliga för vakuumbord. Bättre som TomasL föreslår med högre kapacitet och sämre slutvakuum. De där sista 100 Torr gör hur som helst inte så himla mycket för fasthållningen.
Tack för input hcb, tråden var ju inte min men tänkte ändå att det hade koppling till TS första inlägg. Jag får nog sikta på en vakumpump som man brukar använda till vakumboord istället. Det känns tryggare än en dammsugare eller Julas pump.
Det är inte helt ovanligt med "dammsugare" till sådana applikationer, dock måste den ha separatkyld motor.
En dammsugare är ju bara en hyffsat kraftig fläkt, inget annat.
En dammsugare är ju bara en hyffsat kraftig fläkt, inget annat.
Jag har sett det på en massa olika webbsidor TomasL men för mig känns det lite otryggt med en dammsugare enär jag vet vad som kan hända om arbetsstycket lossnar från bordet.
Varför skulle en dammsugare vara sämre än en vakumpump till detta?
Det är ju en bra fråga Säter men det känns som att en dammsugare är mera till för att städa med snarare att ha den till ett vakumbord.
Tror ärligt tala att en Dammsugare är ett bättre val, då den har högre kapacitet.
Med vacuumpump, och minsta lilla glipa så har du inget vacuum längre, med dammsugaren, så spelar inte lite läckage så stor roll.
Med vacuumpump, och minsta lilla glipa så har du inget vacuum längre, med dammsugaren, så spelar inte lite läckage så stor roll.
Det där har väl aldrig hindrat en innovativ person?, uppfyller enheten de tekniska kraven är det bara att köra på.labmaster skrev:är mera till för
ska använda min till pick and place maskinen, dock så kommer jag använda en tank i mellan + regulator av något slag
Till P&P använder man tryckluft och en vaccumejektor (eller vad det heter), du har ofta stora läckage, så det behövs hög kapacitet, dock är kravet på vacuum inte så högt.
-
klara en dammsugarmotor av det reducerade flödet som vacuumbordet innebär? de är små och beroende av ett gott luftflöde.för.kylningen,känn bara hur varm utgångsluften är.
så pumpen slipper gå konstantVarför en tank emellan och en regulator?

yeep de e de vanligaste, men de låter mer än vad jag vill att det ska göra så de blev en vacuumpump istTill P&P använder man tryckluft och en vaccumejektor