Nuså kommer jag att få användning av PID-reglering som jag startade denna tråden om. Vi har ett projekt i skolan där vi skall styra en inverterad pendel, och för att få den till att alltid stå rakt upp kommer jag förmodligen att implementera någonslags PID.
är det någon som styrt en inverterad pendel med uc?? Och isåfall kanske har lite tips??
Dock så blir det inte med min älskade AVR utan med en M68HC811( Visar folk intresse så gör jag kanske en ny tråd.)
Senast redigerad av björn 21 september 2005, 21:21:30, redigerad totalt 1 gång.
Ska se vad jag får tid med, skall nog kuna bli en liten projekttråd iallafall. Det dröjer dock lite iom att jag har en hel del signalbehandling att plugga på kvällarna.
Har funderat på ett liknande projekt. Tänkte då använda mig av ett servo och en accelerometer för tilt-avkänning. Servot är ju lite begränsat (normalt 90 graders rörelseomfång), vissa går dock att överstyra lite.
Sedan antar jag att det är en axels rörelse, eller?
Kul sammanträffande, läser just nu reglerteknik och samtidigt mikrodatorer. Har faktiskt funderat på att implementera iaf PD-reglering i en uC och bygga en linjeföljare.
Blev lite inspirerad av den här killen: http://elm-chan.org/works/ltc/report.html
Nästa lab i reglertekniken är just en inverterad pendel